انتشار این مقاله


تنفس بدبو؛ هر آنچه باید بدانید

تنفس بدبو یکی از خجالت‌آورترین شرایطی است که موجب کاهش اعتماد به نفس فرد می‌شود و معمولا مربوط به عدم رعایت بهداشت دهان است. بدبو بودن تنفس موجب شرمندگی فرد در حین ایجاد ارتباط با دیگران می‌شود به همین دلیل فرد مبتلا از ایجاد ارتباط مستقیم با مردم پرهیز می‌کند که این موضوع می‌تواند فرد […]

تنفس بدبو یکی از خجالت‌آورترین شرایطی است که موجب کاهش اعتماد به نفس فرد می‌شود و معمولا مربوط به عدم رعایت بهداشت دهان است.

بدبو بودن تنفس موجب شرمندگی فرد در حین ایجاد ارتباط با دیگران می‌شود به همین دلیل فرد مبتلا از ایجاد ارتباط مستقیم با مردم پرهیز می‌کند که این موضوع می‌تواند فرد را از لحاظ روانی تحت تأثیر قرار دهد.

نفس بدبو به دلیل فعالیت باکتری‌ها در تجزیه‌ی غذا، بزاق، خون و سلول‌ها به وجود می‌آید که اگر بهداشت دهان رعایت نشود شدت آن افزایش می‌یابد.علت‌های دیگر تنفس بدبو می‌تواند کرم‌خوردگی دندان‌ها، زخم‌های داخل دهان و سرطان دهان نیز باشد. تنفس بدبو می‌تواند به علت وجود عفونت در ناحیه‌ی بینی، گلو و ریه‌ها و عواملی مانند تب و عدم کارکرد درست کبد و کلیه‌ها به وجود بیاید. بیش از ۹۰ میلیون نفر از این بیماری رنج میبرند که اغلب‌ تنفس‌های بدبو ریشه در زبان و لثه‌ها دارند.

بعضی از بیماران از ابتلا به تنفس بدبو می‌ترسند بنابراین گمان می‌کنند که به آن مبتلا اند درحالی که همچین چیزی وجود ندارد. آن‌ها دائما دهان خود را با شوینده‌های مخصوص شسته و همیشه آدامس میجوند،این افراد اکثرا سعی می‌کنند فاصله‌ی خود را با اشخاص ، هنگام حرف زدن رعایت کنند.این بیماران نیازمند یک روان‌پزشک هستند.

علل ایجاد کننده‌ی بیماری

علت رایج این بیماری همانطور که گفته شد عدم رعایت بهداشت دهان است ولی می‌تواند علت‌های متعدد بسیاری نیز داشته باشد.

۱. ضعیف بودن سطح بهداشت دهان؛ اگر بهداشت دهان به طور مرتب رعایت نشود منجر به انباشته شدن غذا و جرم شده که این اتفاق باعث ایجاد التهاب در لثه ( Gingivitis ) و در ناحیه‌ی اطراف دندان‌ها (peridontitis) می‌شود. این التهاب ها خود منجر به بدبو شدن تنفس خواهد شد. نوع خاصی از التهاب لثه به نام Vincent’s disease یا trench mouth منجر به ایجاد نوع شدید این بیماری می‌شود.

۲. خشکی دهان (Xerostomia)؛ خشکی دهان می‌تواند علت‌های متعددی داشته باشد مانند وجود سندروم Sjogren.

۳. زخم‌های داخل دهان؛ باکتری‌های داخل دهان می‌توانند بر روی بافت دهان رشد کرده و از خون تغذیه کننده‌ی بافت استفاده کرده و زخم‌هایی را به وجود آورند که این خود منجر به ایجاد تفس بدبو می‌شود.

۴. دندان مصنوعی؛ دندان‌های مصنوعی می‌توانند منجر به افزایش لایه‌های پوشاننده‌ی زبان شده و تنفس بدبو را ایجاد کنند.

۵. Morning halitosis؛ این نوع از تنفس بدبو هنگام بیدار شدن شخص از خواب درهنگام صبح رخ می‌دهد که علت آن می‌تواند وجود عفونت در ناحیه‌ی بینی یا گلو و یا گرم و خشک بودن محیط اطراف باشد.

۶. انواع خاصی از غذاها؛ غذاهایی مانند سیر، پیاز و ادویه‌ها میتوانند تنفس را بدبو کنند.کسانی که اعتیاد به مصرف الکل و تنباکو دارند نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند.

۷. عفونت در مسیر تنفسی؛ عفونت در مسیرهای تنفسی فوقانی نظیر rhinitis ، sinusitis و tonsillitis همانند عفونت در ناحیه‌ی ریه مانندbronchiectasis می‌تواند تنفس بدبو را منجر شود.

۸. سرطان؛ سرطان دهان همانند سرطان ریه می‌تواند علت این بیماری باشد.

۹. بیماری مربوط به رفلکس معده-مروی؛ در این رفلکس مواد از معده به سمت مری برگشته و منجر به ایجاد آسیب به لایه‌های مری می شود که باکتری‌ها در این مناطق آسیب دیده رشد کرده و تنفس را بدبو می‌کنند.

۱۰. مشکلات دیگر؛ مشکلاتی مانند:تب، دیابت و عدم کارکرد صحیح کلیه‌ها و کبد نیز می‌تواند علت این بیماری باشد.

۱۱. سندروم Fish Odor؛ این سندروم یک بیماری ژنتیکی است که در آن دهان و بدن فرد بوی ماهی فاسد شده را می‌دهد.


مقاله‌ی مرتبط: علل و درمان بوی بد دهان!


درمان

اکثرا به افراد مبتلا توصیه می‌شود که آب زیاد بنوشند تا دهان همیشه مرطوب بماند و ذرات غذا که باقی مانده اند خارج شوند. اگر علت بیماری مربوط به بیماری‌های دیگر مانند سرطان یا عفونت است،باید آن‌ها درمان شوند تا این بیماری نیز از بین برود.

رعایت کردن بهداشت دهان که شامل مسواک زدن دندان‌ها و زبان ، استفاده از نخ دندان و شوینده‌های مخصوص دهان می‌شود.بعضی از شوینده‌های دهان دارای کلرهگزیدین(chlorhexidine)، ستیلپیریدینیوم کلراید (cetylpyridinium chloride)، کلرین دی‌اکساید (chlorine dioxide)،تیکلوسان (ticlosan) و زینک کلراید(zinc chloride) هستند که باعث کاهش بوی بد دهان می‌شوند. ماده‌ی کلرهگزیدین با اینکه موثر است ولی میتواند اثرات مخربی بر روی حس چشایی گذاشته و همینطور باعث سوزش لثه‌ها شود.

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید