انتشار این مقاله


این فقط شما نیستید که فکرمی کنید امسال زود گذشت!

علم معتقد است فناوری ، سرعت مغز مارا در درک زمان بالا می برد! هرسال احساس می کنیم که زمان زودتر از قبل می گذرد. مثلا روز عید پاک که قبل از اینکه متوجه گذر زمان بشوید میبینید دوستانتان در فیس بوک متن هایی درباره اینکه فقط پنج جمعه دیگر تا کریسمس مانده پست می […]

علم معتقد است فناوری ، سرعت مغز مارا در درک زمان بالا می برد!

هرسال احساس می کنیم که زمان زودتر از قبل می گذرد. مثلا روز عید پاک که قبل از اینکه متوجه گذر زمان بشوید میبینید دوستانتان در فیس بوک متن هایی درباره اینکه فقط پنج جمعه دیگر تا کریسمس مانده پست می کنند.

اما ثابت شده است که این یک جنبه منفی از پیر شدن نیست، یک روانشناس شواهدی یافته است که استفاده مداوم از تکنولوژی بازده مغزی ما را در پردازش اطلاعات بالا می برد. و در نتیجه ما را اینگونه فریب می دهد که زمان سریعتر از حالت عادی می گذرد.

Aoife McLoughlin از دانشگاه James Cook سنگاپور می گوید:

((من نشانه هایی یافتم که درگیری با تکنولوژی و جوامع تکنولوژی محور برخی انواع ضربان ساز را در ما افزایش می دهد. در حالی که این می تواند به ما کمک کند. سریعتر عمل کنیم، هم چنین ما را از لحاظ مضیقه زمان تحت فشار قرار می دهد.))

با وجود آنکه استفاده دائمی و نزدیک ما از تکنولوژی پدیده ای نسبتا جدید است، سرعت گذر زمان موضوعی است که مردم از سده های گذشته نگران آن بوده اند.

از زمان های انقلاب فرانسه، گزارش هایی از اشخاصی که از سرعت پیشرفت زندگی مدرن شکایت می کردند وجود دارد.
اما McLoughlin شواهدی را یافته که باوجود گوشی های هوشمند درک ما از زمان سریعتر شده است. تحقیق او درباره گروهی از مردم که همیشه با تکنولوژی در ارتباط اند و آنهایی که ندرتا از آن استفاده می کنند بود و مقایسه کرده بود چگونه هر گروه گذر زمان را درك می کند.

او به این نتیجه رسید که گروهی که دائما آنلاین اند و یا با کامپیوتر و گوشی های هوشمند کار می کنند ، مقدار زمانی گذشته را نسبت به افرادی که هرازگاهی از آن استفاده می کنند، بیشتر برآورد می کنند. بنابراین زمانیکه در یک اتاق اند تصور می کنند یک ساعت گذشته وقتی فقط ۵۰ دقیقه گذشته باشد این تفاوت در ادراك زمان باعث می شود احساس استرس کنند ، چون نسبت به گروهی دیگر احساس می کردند که زمان سریعتر می گذرد.

اما این موضوع فقط شامل استفاده از تکنولوژی نمی شود بلکه، McLoughlin یافت که حتی کسانی که یک تبلیغات درباره آخرین آیپد بازار می خوانند نسبت به کسانی که گلچینی از یک رمان غیرمربوط به تکنولوژی می خوانند، احساس می کنند زمان سریعتر می گذرد.

mcLoughlin به ScienceAlert گفت:

((تقریبا اینطور است که ما داریم سعی می کنیم از تکنولوژی تقلید کنیم و سریعتر و کارآمدتر از آن باشیم، به نظر می رسد این چیزی درباره خود تکنولوژی باشد که ما را تحریک می کند که ضربان ساز را در درونمان افزایش بدهیم تا گذر زمان را اندازه بگیریم.))

این یافته ها که در بالا ذکر شد اغلب توصیه می کند که ما باید هر هفته زمانی برای جدا بودن از رسانه های اجتماعی و اینترنت صرف کنیم تا سرعت این ضربان ساز را کم کنیم.

McLoughlin :

((چیزی که مورد بحث من است توصیه ای برای شناخت اساس سنجش واقعی زمان است، که این صرفا به معنی یک قدم به عقب تر رفتن نیست بلکه دلیلی برای ایستادن و بوییدن گل رز است.))

اما قبل از اینکه بترسید و گوشی آیفونتان را به اقیانوس پرت کنید تا تمام اوقات با ارزش از دست رفته تان را باز پس بگیرید McLoughlin به دنبال آن است که بیابد آیا این پدیده در طولانی مدت اثرش در زندگی ما مثبت است یا منفی!

تحقیق دیگری نشان داده که استفاده از فناوری می تواند به ما کمک کند اطلاعات را موثرتر پردازش کنیم، در واقع در انجام وظایفمان سریعتر عمل کنیم که به ما کمک می کند در طولانی مدت در وقت صرفه جویی کنیم.

McLoughlin:

((از جنبه مثبت، سرعت پردازش. بالا ممکن است در. بسیاری. شرایط یک مزیت محسوب شود))

اما او همچنان در حال بررسی اثرات طولانی مدت این سرعت بالا است.

((من احساس می کنم این مسئله منجر به استرس زمان بیشتر می شود، که با نارسایی های قلبی در ارتباط است، فشار زمانی بالا همچنین به طور قابل توجهی با پریشانی در میان خانم ها و آقایان و افزایش سطح افسردگی در خانم هایی که خارج از خانه کار می کنند در ارتباط است.))

 

خبر خوب این است که درواقع سرعت گذر زمان زیاد نشده و این فقط به ذهن ما مربوط است. خبر بد هم اینکه همه ما آنقدر با استفاده از تکنولوژی سرمان گرم است که قدردان زمان اضافی که برایمان به ارمغان می آورد نیستیم.

McLoughlinدر حال حاضر نتایجش را برای انتشار در مجلات بررسی می کند.

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید