انتشار این مقاله


راه های مقابله با استرس امتحان

چگونه در دوران امتحانات بر استرس خود غلبه کنیم؟

چگونه در دوران امتحانات بر استرس خود غلبه کنیم؟

۱. صبحانۀ مناسب و مخصوص روز امتحان بخورید

بدون صبحانۀ مناسب سطح انرژی‌تان به سرعت کاهش می‌یابد و منجر به استرس، اضطراب و خستگی می‌شود. حتما صبحانه‌ای سالم و پرانرژی در روز امتحان بخورید. سعی کنید از غذاهایی استفاده کنید که انرژی طولانی مدت ایجاد می‌کنند؛ مانند تخم مرغ و جو. از مصرف غذاهایی که دارای قند زیاد هستند و انرژی موقتی به شما می‌دهند، پرهیز کنید؛ زیرا ممکن است وسط امتحان با کمبود انرژی مواجه شوید.

۲. آب بنوشید

کمبود آب اثر منفی در کارکرد موثر مغز دارد. حتما قبل امتحان آب کافی بنوشید. همراه صبحانه مقداری آب نیز مصرف کنید.
اگر مجاز هستید، با خود بطری آب سر جلسه امتحان ببرید. فکر کردن عمل تشنگیزایی است!

۳. مصرف کافئین خود را کنترل کنید

اگرچه ممکن است وسوسه انگیز باشد ولی قبل امتحان قهوه و کافئین زیادی مصرف نکنید؛ کافئین می‌تواند احساس اضطراب و استرس را افزایش دهد. اگر قرار باشد در طول امتحان دچار استرس شوید، کافئین این احساس را تشدید می‌کند و کنترل آن را دشوار می‌سازد. مصرف عادت معمولی کافئین خود را در روز امتحان بطور ناگهانی و زیاد تغییر ندهید، این می‌تواند علائم کناره گیری ایجاد کند که می‌تواند با استرس شما ارتباط  داشته باشد و باعث شود احساس بدی داشته باشید.
کافئین در مقدار محدود می‌تواند اثر مثبتی در حافظه داشته باشد؛ بنابراین اگر معمولا یک فنجان قهوه در صبحانه می‌نوشید، به این کار ادامه دهید.

۴. زودتر در جلسه امتحان حاضر شوید

داشتن امتحان ممکن است شما را عصبی کند، بنابراین نیازی به ایجاد استرس مرتبط با ترس دیررسیدن به جلسه امتحان نیست. با زودتر رسیدن مطمئن خواهید شد که در جایی که می‌خواهید، می‌نشینید.

۵. دستورالعمل‌ها را بادقت بخوانید

قبل از پاسخ دادن به هر یک از سوالات آزمون، دقیقا مشخص کنید که چه چیزی از شما می‌خواهد. برای تعیین محتوای سوال ابتدا آن را بصورت سطحی بخوانید و حدس بزنید که چه مدت زمانی طول می‌کشد تا جواب دهید. ابهام و عدم اطمینان منجر به استرس می‌شود؛ بنابراین تعیین مدت زمان لازم برای حل تست، استرس‌تان را کاهش می‌دهد.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید