انتشار این مقاله


آیا زمان‌بندی وعده‌های غذایی باعث کاهش وزن می‌شود؟

آیا می‌دانستید زمانی که غذا می‌خورید ممکن است درست به اندازه اینکه چقدر و چه چیزی می‌خورید مهم باشد؟

آیا می‌دانستید زمانی که غذا می‌خورید ممکن است درست به اندازه اینکه چقدر و چه چیزی می‌خورید مهم باشد؟

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که زمان وعده‌های غذایی شما ممکن است نقش مهمی در کاهش وزن داشته باشد.

مطالعه‌ای در International Journal of Obesity گزارش داد که افرادی که در روز زودتر(قبل از ساعت ۳ بعد از ظهر) غذای اصلی خود را خوردند، بیش از ۲ کیلوگرم بیشتر از کسانی که بعد از آن غذا خوردند وزن خود را کم کرده‌اند (۱۰ کیلوگرم در مقایسه با ۷.۷ کیلوگرم برای کسانی که در اواخر روز غذا خورده‌اند)، با رژیم غذایی و برنامه ورزشی یکسان.

مطالعه دیگری در ژورنال Obesity نشان داد که افرادی که صبحانه‌های بزرگ (و ناهار و شام های کوچک‌تر) می‌خورند حدوداً ۸.۶ کیلوگرم در مقایسه با فقط ۳.۶ کیلوگرم برای افرادی که صبحانه‌های کوچک و وعده‌های بزرگ‌تر در ادامه می‌خورند، وزن کم می‌کنند. علاوه بر این، گرسنگی، قند خون، انسولین و چربی خون در میان افرادی که صبحانه‌های خوشمزه می‌خورند بهبود یافته است.

نقش زمان‌بندی غذا ممکن است به این دلیل باشد که افرادی که صبحانه نمی‌خورند احتمال بیشتری دارند که اضافه وزن داشته باشند.

علاوه بر این، محدود کردن “پنجره غذا” به حدود هشت ساعت یا نه ساعت در روز نیز ممکن است باعث کاهش وزن شود. محققان دریافتند کسانی که کالری روزانه خود را به یک پنجره هشت ساعته محدود می‌کنند وزن و چربی بدن بیشتری را کاهش می‌دهند و جرم عضلانی بیشتری را در مقایسه با افرادی که کالری بیشتری در طول دوره زمانی طولانی مصرف می‌کنند، به دست می‌آورند. و مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که رژیم غذایی خود را محدود کرده‌اند احتمال افزایش وزن پس از از دست دادن وزن کمتر است.

در حالیکه کل کالری‌ها برای از دست دادن وزن بسیار مهم هستند، مطالعات نشان می‌دهد که زمان بندی وعده‌های غذایی نیز مهم است. مصرف بیش از حد کالری در شب و یا بعد از آن در روز ممکن است سبب افزایش وزن و ذخیره چربی بدن و افزایش گرسنگی شود. اگر چه علت این امر هنوز به طور کامل درک نشده است، دانشمندان این تئوری را مطرح می‌کنند که بدن ما برای افزایش میزان متابولیسم (میزان سوخت و ساز بدن کالری) در طول ساعات روز روشن تکامل یافته است.

در اینجا سه ​​راه وجود دارد که می‌توانید برای کمک به کاهش وزن و حفظ آن از «ساعت استفاده کنید» :

  1. خوردن شام تا ساعت ۶:۳۰ یا قبل از آن هدف گذاری کنید.
  2. اگر معمولاً وعده‌های غذایی خود را از صبح زود تا  شب دیرهنگام می‌خورید، ساعت‌های غذایی خود را تا زمانی که به مدت ۸ یا ۹ ساعت دوره غذایی برسید، متراکم و خلاصه کنید.
  3. بیشتر کالری‌های روزانه خود را زودتر در روز  (قبل از ۱۵:۰۰) بخورید. این کمک می‌کند تا یک صبحانه قابل توجه که ترکیبی خوب از کربوهیدرات‌های پیچیده، چربی سالم و پروتئین است داشته باشید و ممکن است گرسنگی را بعداً در روز و بعد از ظهر از بین ببرد.
زهرا کریمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید