انتشار این مقاله


حرکتی ضروری برای افرادی که زمان زیادی را پشت میز سپری می‌کنند

آیا هنگام نشستن طولانی مدت احساس خشکی و گرفتگی عضله به شما دست می‌دهد؟

در صورتی که به طور مداوم در ناحیه‌ی پشت، عضلات فلکسور لگن، عضلات همسترینگ، شانه‌ها، سینه یا گردن خود احساس خشکی یا گرفتگی دارید، بدانید در دست‌ و پنجه نرم کردن با این مشکل تنها نیستید!
یکی از شکایت‌های رایج افراد، احساس درد و خشکی در این نواحی است که علت آن را اغلب باید در شیوه‌ی نشستن آنان در پشت میز جست. در بسیاری از موارد، ربطی به ورزش کردن یا نکردن ندارد و تنها با اعمال تغییری ساده می‌توان از بروز این مشکلات جلوگیری کرد.

بسیاری از افراد در چنین موقعیتی می‌نشینند؛ پاهای خم‌شده، شانه‌هایی به به طرف میز گرد شده‌اند، سینه و بالاتنه به سمت پایین و سر افتاده. نشستن طولانی مدت در چنین وضعیتی سبب می‌شود عضلات این ناحیه در این حالت گیر بیافتند.

با وجود این که ممکن است در برخی افراد، با علل دیگر نظیر بیماری یا شیوه‌ی ورزش نادرست بروز پیدا کند، شیوع آنان چندان رایج نیست. هنگام ورزش کردن بدن حرکت می‌کند و عضلات و مفاصل طیف وسیعی از حرکات را تجربه می‌کنند؛ در صورتی که این اتفاق در نشستن پشت میز وجود ندارد. در نتیجه، شیوه و بازه‌ی زمانی نادرست برای نشستن می‌تواند خشکی و خستگی به عضلات بدن وارد کند که هیچ ورزشی نتواند.
کشش‌هایی که نشان داده‌ شده‌اند، قفسه‌ی سینه و شانه‌ها را باز می‌کنند و مفاصل را در حالتی قرار می‌دهند که خلاف زاویه‌ی نشستن به شکل معمول است. علت موثر بودن آن نیز این است که تمامی نواحی بدن که در حالت نشستن خم یا کوتاه شده‌اند، به حالت باز در می‌آورد و یا می‌کشد. این حرکت نه تنها بسیار ساده و انجام‌پذیر است، بلکه پس از انجام دادن آن، حس بسیار لذت بخشی به فرد می‌دهد.

چگونه این حرکت را انجام دهم؟

دو مجموعه بالش را روی زمین یا روی تخت قرار دهید. هر چقدر ارتفاع این دو مجموعه بالش بیشتر باشد، بهتر است. سپس روی آن‌ها طوری دراز بکشید که باسن، پشت و شانه‌های شما را حمایت کند. پاها و بازوهای خود را باز کنید، به طوری که کف دست به سمت بالا قرار گیرد و شکلی ستاره‌ای ایجاد شود. اجازه دهید سرتان در حالت استراحت به عقب قرار گیرد.
نفس عمیق بکشید و این وضعیت را تا ۳ دقیقه یا بیشتر حفظ کنید.

حرکت را سخت‌تر کنید. برای یک کشش عمیق‌تر، از یک توپ پایدارکننده روی زمین استفاده کنید. روی توپ خم شوید و بدن خود را بکشید؛ همان گونه که بر روی بالش‌ها انجام می‌دهید؛ در حالتی که شکم رو به بالا است. این وضعیت را حفظ کنید و نفس عمیق بکشید.


انجام دادن حرکات بالا برای افراد مبتلا به مشکلات کمر باید با مشورت پزشک صورت گیرد.

 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید