انتشار این مقاله


قاعدگی چگونگی عملکرد مغز را تغییر نمی‌دهد

با این که نمی‌توان استثناهای فردی را نادیده گرفت، ولی توانایی‌های شناختی زنان در کل به علت تغییرات هورمونی چرخه‌های قاعدگی مختل نمی‌شود.

مطالعه‌ای جدید منتشرشده در Frontiers in Behavioral Neuroscience راهی را پیش گرفته تا تفکر ما را درباره‌ی چرخه‌ی قاعدگی تغییر دهد. با این که اغلب فرض ما بر این است که کسی که در قاعدگی به سر می‌برد نمی‌تواند به بالاترین قدرت ذهنی خود برسد ولی محققان شواهدی بدست آورده‌اند که چنین موضوعی را رد می‌کند. آن‌ها سه جنبه‌ی قوه‌ی شناخت را در عرض دو چرخه‌ی قاعدگی بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که سطوح استروژن، پروژسترون و تستوسترون روی حافظه‌ی مشغول به کار، سوگیری شناختی یا توانایی توجه همزمان به دو چیز مختلف تأثیری ندارد. در حالی که برخی از هورمون‌ها با تغییرات در عرض یک چرخه‌ی قاعدگی در بعضی از زنان در ارتباط بود، اما این اثرات در چرخه‌ی بعدی تکرار نشد. در کل، هیچ کدام از هورمون‌های مورد مطالعه اثر تکرارپذیر دائمی بر قوه‌ی شناخت شرکت‌کنندگان در تحقیق نداشت.

سطوح استروژن، پروژسترون و تستوسترون روی حافظه‌ی مشغول به کار، سوگیری شناختی یا توانایی توجه همزمان به دو چیز مختلف تأثیری ندارد. © Creative-Touch / Fotolia

پروفسور لینرز به عنوان سرپرست این تیم تحقیقاتی می‌گوید:

به عنوان متخصص پزشکی تولیدمثل و یک روان‌درمانگر، با زنان بسیاری که فکر می‌کردند چرخه‌ی قاعدگی‌شان روی سلامت و عملکرد شناختی‌شان اثر می‌گذارد، سروکله زده‌ام.

این محققان شواهد موجود را که بر این اثر تأکید می‌کنند به چالش کشیده‌اند و روی روش تحقیق آن‌ها حرف دارند. آن‌ها در صدد روشن کردن این بحثِ پر از ضدونقیض هستند.‌

این مطالعه‌ای از نمونه‌ای بیشتر از حد معمول استفاده و برخلاف بیشتر تحقیقات مشابه زنان مورد مطالعه را در طی دو چرخه‌ی قاعدگی متوالی دنبال کرده است. این تیم ۶۸ زن را برای بررسی سه جنبه‌ی متفاوت شناختی آن‌ها در مراحل مختلف در طول چرخه‌ی قاعدگی‌شان انتخاب کردند. با این که بررسی‌ها پس از چرخه‌ی قاعدگی اول پیشنهاد می‌کردند که سوگیری شناختی و توجه تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، نتایج در چرخه‌ی دوم تکرار نشد. محققان روی تفاوت‌های عملکردی بین افراد و تغییرات آن‌ها در طول زمان متمرکز شدند.

تغییرات هورمونی در ارتباط با چرخه‌ی قاعدگی رابطه‌ای با عملکرد شناختی نشان ندادند. با این که نمی‌توان استثناهای فردی را نادیده گرفت، ولی توانایی‌های شناختی زنان در کل به علت تغییرات هورمونی چرخه‌های قاعدگی مختل نمی‌شود.

کار بیشتری روی این موضوع نیاز است تا انجام گیرد. در حالی که مطالعه‌ی حاضر قدم خوبی برای شروع است، نمونه‌های بزرگ‌تر، زیرنمونه‌های وسیع‌تر از زنانی با اختلالات هورمونی و تست‌های شناختی بیشتر  تصویر بهتری از اثر چرخه‌ی قاعدگی روی مغز نشان خواهد داد. محققان این طرح امیدوارند تحقیقشان شروعی برای تغییر فکر درباره‌ی قاعدگی باشد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید