انتشار این مقاله


حساسیت به پنی‌سیلین در کودکان

حساسیت به پنی سیلین از شایع ترین حساسیت های دارویی می باشد که در بعضی از افراد بروز می کند.

طبق بررسی محققان بر روی کودکانی که به ظاهر آلرژی داشتند، تست آلرژی آن‌ها منفی شد، درحالی‌که والدین اظهار داشتند کودکشان آلرژی بدون علائم دارد. در این بررسی که با شرکت ۱۰۰ کودک ۴ تا ۱۸ ساله با ریسک پایین آلرژی به پنی‌سیلین صورت گرفت، نتیجه آزمایش‌ها منفی اعلام شد.

حساسیت به پنی‌سیلین، شایع‌ترین نوع حساسیت دارویی است که با علائمی از جمله بثورات پوستی، استفراغ و اسهال بروز می‌کند و گاها بعد از مدتی از بین می رود. به گفته‌ی برخی والدین، این علائم همیشه بروز نمی‌کنند، لذا پزشکان و پرستاران باید برای تشخیص حساسیت به پنی‌سیلین از روش های دیگری استفاده کنند. دکتر David Vyles و همکارانش برای قانع کردن والدین، بر روی کودکان تست سه‌گانه (تست روی پوست، زیر پوست و تست دهانی) انجام دادند. در ابتدا والدین پرسش‌نامه‌ای را پاسخ دادند که از آن ها خواسته شده بود انواع علائمی را که کودک‌شان در برابر آلرژن نشان می دهد را مشخص کنند. میانگین سنی افراد آزمایش شده ۹ سال و میانگین سنی افرادی که مبتلا به آلرژی بودند ۱ سال بود. بر اساس این آزمایش، شایع‌ترین علامت آلرژی، بثورات پوستی و خارش گزارش شد. بعضی از افراد هم به دلیل تشخیص نادرست توسط پزشک، آنتی بیوتیک برای رفع عفونت گوش مصرف می کردند.

محققان بر این باورند که کودکانی که علائم خفیف آلرژی دارند، ممکن است نتیجه ی آزمایش IgE منفی داشته باشند. لذا برای تشخیص دقیق آلرژی باید تست‌های جدیدی ابداع شود. هم‌چنین همه‌ی افرادی که علائم حساسیت به پنی‌سیلین را دارند، لزوما مبتلا به آلرژی نیستند!

این تحقیق زیر نظر سازمان طب اطفال و بیمارستان کودکان Wisconsin انجام شد.


برای اطلاعات بیشتر به منبع اصلی مراجعه کنید.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید