انتشار این مقاله


ریسک سرطان را کاهش دهید

برای کاهش ریسک ابتلا به سرطان چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟

سرطان در جهان دلیل اصلی مرگ و میر محسوب می‌شود، امّا مطابق سازمان جهانی بهداشت، یک سوم موارد، قابل پیشگیری هستند. قرصی جادویی برای حفاظت از ابتلا به سرطان وجود ندارد؛ امّا می‌توان کارهایی را برای افزایش شانس عدم ابتلا به سرطان انجام داد.

وزنتان را کم کنید

نزدیک به ۷۰٪ آمریکائی‌ها اضافه‌ وزن داشته و یا چاق هستند۱ و این کیلوگرم‌های بیشتر، شانس انواع سرطان‌‌های مری، پانکراس، کولون، کلیه و غده‌ی تیروئید را افزایش می‌دهد. با سیگار کشیدن افراد کمتر، چاقی احتمالاً از تنباکو به عنوان رأس علل قابل پیشگیری سرطان، عبور کند. اگر هر آمریکایی BMI خود را (مقیاسی از چربی بدن)۲ تا ۱٪ کاهش دهد، موارد جدید ابتلا بیش از ۱۰۰۰۰۰ موردکاهش می‌یابد.

کمتر گوشت قرمز مصرف کنید

به همراه با گوشت‌های فرآوری شده نظیر سوسیس و کالباس، مصرف گوشت قرمز با ریسک بالایی از سرطان معده و کولون ارتباط دارد. مؤسسه تحقیقات سرطان آمریکا توصیه کرده است که بیشتر از ۱۸ اونس (تقریباً ۵۱۰گرم) از این مواد در هفته مصرف نشود.

از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید

اشعه‌های مضر خورشید موجب مشکلاتی فراتر از آفتاب‌سوختگی می‌شود. اشعه‌های ماوراءبنفش می‌تواند به سرطان پوست، شایع‌ترین نوع سرطان در ایالات متحده، منتهی شود؛ و افرادی که زمان زیادی را در معرض خورشید میگذرانند، ریسک بالاتری دارند. بیشتر موارد مبتلا اگر زودهنگام تشخیص و درمان شوند، قابل درمان هستند؛ امّا اگر به بخش‌های دیگر بدن نیز منتشر شود، تهدیدکننده‌‌ی زندگی خواهد بود. ضدآفتاب‌ها با SPF 30 یا بالاتر می‌توانند از شما محافظت کند.

میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید

میوه و سبزیجات می‌توانند طیفی از سرطان‌های دهان، حلق، نای و مری را دفع کنند. این غذاها محتوی موادی هستند که به سلول‌های شما کمک می‌کنند تا از آسیب‌هایی که بعداً ممکن است به سرطان منجر شود، پیشگیری کنند. باید روزانه ۲.۵ فنجان میوه و سبزیجات مصرف شود.

روی مکمّل‌ها حساب باز نکنید

یک رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات و غلّات کامل، بهتر از مکمّل‌ها برای کاهش ریسک سرطان می‌باشد. مکمّل‌ها فواید یکسانی با غذای کامل ندارند و می‌توانند تعادل سایر مواد مغذی را در بدن بر هم بزنند. مکمّل‌ها می‌توانند در شرایط مشخصی کمک‌کننده باشند امّا برای پیشگیری از سرطان روی آن‌ها حساب باز نکنید.

مصرف شکر را کم کنید

غذا و نوشیدنی‌هایی با شکر زیاد کالری بیشتری دارند. اگر مصرف بالایی از این مواد دارید احتمالاً کالری دریافتی روزانه‌ی شما بیشتر از کالری مصرفی شما باشد. این می‌تواند موجب افزایش وزن بوده بالقوه ریسک سرطان را افزایش می‌دهد. نباید به طور کامل از مصرف شکر صرفه نظر کرد؛ امّا مواظب موادی با شیرینی اضافی باشید.

واکسن HPV دریافت کنید

ویروس پاپیلومای انسانیHPV)۳) اغلب از طریق روابط جنسی منتقل می‌شود و می‌تواند سال‌ها، بدون آنکه متوجه آن شد، در بدن زندگی کند. این ویروس تقریباً علّت تمامی سرطان‌های سرویکال در زنان می‌باشد و همچنین می‌تواند عامل سرطان واژن، پنیس، مقعد، دهان و گلو باشد. دختران در سنین ۹ تا ۲۶ و پسران در سنین ۹ تا ۲۱ می‌توانند این واکسن را دریافت کنند. استفاده از کاندوم نیز شانس ابتلا به ویروس HPV‌ را کاهش می‌دهد.

از نشستن دست بردارید

افرادی که ورزش می‌کنند احتمال کمتری از ابتلا به سرطان کولون، پستان و رحم دارند. وقتی برمی‌خیزید و حرکت می‌کنید، بدن شما انرژی بیشتری استفاده کرده، مواد غذایی را سریع‌تر هضم کرده و از تجمع هورمون‌های مرتبط با سرطان پیشگیری می‌کند. فعّال بودن می‌تواند سایر مشکلات مربوط به سلامتی نظیر بیماری‌های قلبی و دیابت را نیز دفع کند.

سیگار را ترک کنید

شما سیگار می‌کشید؟ سیگار عامل انواع مختلفی از سرطان‌ها و بیماری ریه است. اگرچه سهم آمریکایی‌هایی که سیگار روشن می‌کنند، به طور منظّمی کاهش می‌یابد، امّا تنباکو هنوز علّت اول مرگ‌های قابل پیشگیری در ایالات متحده است.

مشروبات الکلی مصرف نکنید

نوشیدن الکل زیاد، ریسک ‌سرطان‌های دستگاه گوارشی را افزایش می‌دهد؛ معده، کبد، کولون و سرطان گلو و پستان. الکل می‌تواند به بافت‌های شما صدمه زده، به کبد شما آسیب برساند و با سایر مواد شیمیایی ترکیب شده و برای سلول‌هایتان مضر باشد. مردان نباید بیش از دو بار در روز مصرف داشته باشند و زنان نیز باید نوشیدن آن را به یک بار در روز محدود کنند.

واکسن هپاتیت B دریافت کنید

افرادی که آلوده به ویروس هپاتیت B هستند، ۱۰۰ برابر بیشتر احتمال سرطان کبد، که یکی از انواع سرطان با سریع‌ترین رشد می‌باشد، دارند. افرادی که مشکلات کبدی مزمن و شرکای جنسی متعددی دارند، و یا از سرسوزن‌های مشترک برای تزریق استفاده می‌کنند، به همراه افرادی که با خون انسانی سر و کار دارند، ریسک بالایی از ابتلا به هپاتیت B دارند. امّا یک واکسن می‌تواند از این عفونت پیشگیری کند. اگر شما در ریسک ابتلا قرار دارید با پزشک مشورت کنید.

آزمایش‌های غربالگری انجام دهید

هر چه زودتر علایم هشدار سرطان مشخص شود، شانس بهبود بهتری دارید. آزمایش‌های مختلفی می‌توانند برای چک کردن انواع سرطان‌ها نظیر پستان، کولون، پروستات و پوست استفاده شود. از پزشک بپرسید کدام یک از این تست‌های غربالگری را چه وقتی باید انجام دهید.


  1. این رقم در ایران ۶۳٪ است. منبع
  2. Body Mass Index
  3. Human Papilloma Virus
الهه نوراللهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید