انتشار این مقاله


کمتر بنشینید، بیشتر عمر کنید!

اگر شما هم به خاطر کار، تحصیل و… ناچارید ساعت زیادی از روز را بنشینید، راه‌های آورده شده را دنبال کنید:

ممکن است شما این جمله را شنیده باشید که “نشستن، سیگار کشیدن جدید است”. اگرچه یکسان دانستن این دو رفتار اغراق‌آمیز است، (هیچ چیز نمی‌تواند به لحاظ اثر کشنده و ویرانگری بر روی بدن به سیگار نزدیک شود) اما مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که نشستن طولانی مدت حتی اگر شما به صورت مرتب ورزش می‌کنید می‌تواند خطرناک باشد.

با جمع‌آوری نتایج بیش از ۴۰ مطالعه، محققان به این نتیجه رسیدند که هر چه مردم بیشتر زمانشان را با نشستن سپری ‌کنند (چه پشت میز و روی کاناپه چه در خودرو) خطر مرگ‌های زودرس، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و به خصوص دیابت نوع ۲ افزایش می‌یابد.
ورزش منظم، که تقریبا سطح بالاتری از فعالیت‌های فیزیکی را باعث می‌شود، تا حدی می‌تواند این اثرات مضر را کاهش دهد اما ممکن است نتواند آن‌ها را به صورت کامل از بین ببرد. تحلیلی بر روی بیش از دوازده مطالعه به این نتیجه رسید که ما در طول روز به حداقل ۶۰ دقیقه ورزش شدید مانند پیاده‌روی سریع، تنیس دو نفره یا رقص کلاسیک احتیاج داریم تا بتوانیم با افزایش خطر مرگ زودرس ناشی از نشستن طولانی مدت مقابله کنیم. اما مطالعه دیگری نشان داد که مقدار مشابهی ورزش اثر منفی نشستن بر روی سطح انسولین و چربی‌های موجود در خون را خنثی نمی‌کند.


مقاله مرتبط: برخلاف باور‌ها همه‌ی افراد به تمرینات ورزشی پاسخ می‌دهند


آثار تخریبی نشستن طولانی مدت ناشی از کاهش فعالیت عضلات به خصوص در عضله‌های بزرگ موجود در پا و پشت است که می‌تواند باعث کاهش توانایی بدن جهت تنظیم قند خون و برداشتن چربی‌های مضر خون می‌شود. نشستن در دوره‌های طولانی مدت همچنین می‌تواند به اثر ناخوشایندی بر روی فعالیت عروق خونی و افزایش میل به غذا و به دنبال آن خوردن بیشتر و افزودن وزن منجر شود.

  • در زمان کار؛ هر نیم ساعت یکبار چند دقیقه بایستید، مثلا در موقع تلفن حرف زدن یا نوشیدن چای و قهوه و قرارها
  • اگر برایتان مقدور است از میزی استفاده کنید که بتوانید در هر دو وضعیت ایستاده و نشسته با آن کار کنید. یا سعی کنید که میزی را به یک تردمیل وصل کنید، با این کار شما می‌توانید در حین کار به آرامی راه بروید.
  • در خودرو؛ هر چند وقت یکبار که امکانش برایتان فراهم بود توقف کنید و پیاده شوید و کمی راه بروید. اگر راننده اتوبوس یا مترو هستید نیز بایستید.
  • در خانه نیز وقتی با کامپیوتر کار می‌کنید به طور مرتب چند وقت یکبار بایستید. در حین دیدن تلویزیون نیز تلاش کنید که بایستید و کارها را انجام بدهید.

ترکیب کردن ایستادن‌ها و حرکت کردن‌‌های کوتاه مدت این چنینی از تبدیل شدن شما به یک “تنبل فعال” که ورزش می‌کند و بقیه زمان را کاملا بدون تحرک است، جلوگیری می‌کند. با فکر کردن به تناسب اندام به عنوان چیزی که مستلزم تحت شعاع قرار دادن کارهای تمام طول روز شما (نه فقط دقایق اندکی که عرق می‌ریزید) است، می‎‌توانید پاداش تمام تمریناتی که کردید را بدست آورید.


مقاله مرتبط: چهار نکته تمرینی برای کسانی که از ورزش متنفرند!


فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید