انتشار این مقاله


سیگار و چین‌و‌چروک صورت

آیا سیگار کشیدن باعث ظهور چین‌و‌چروک صورت می‌شود؟

آیا سیگار کشیدن باعث ظهور چین و چروک صورت می‌شود؟ بله، می‌توانید جلوگیری از پیدایش چین و چروک زودرس را نیز به لیست انگیزه‌های خود برای ترک سیگار بیفزائید.

سیگار کشیدن می‌تواند موجب تسریع روند پیری طبیعی پوست شود و با این کار به پیدایش چین و چروک کمک کند. این تغییرات می‌توانند تنها بعد از ۱۰ سال سیگار کشیدن ایحاد شوند. هرچه تعداد و زمان سیگار کشیدن بیشتر باشد، پوست چروکیده‌تر می‌شود – هر چند که ممکن است در ابتدا تشخیص آسیب اولیۀ پوست دشوار باشد.

سیگار کشیدن فقط باعث چروک شدن صورت نمی‌شود. سیگار کشیدن می‌تواند موجب افزایش چین و چروک و آسیب پوست سایر قسمت‌های بدن، از جمله قسمت‌های داخلی بازو شود. چروک شدن پوست تقریباً غیر قابل برگشت است، اما با ترک سیگار می‌توان مانع پیشرفت آن شد.

تغییرات پوستی که به دنبال سیگار کشیدن ظاهر می‌شوند.| ©MedIndia

سیگار کشیدن چگونه باعث چروک شدن پوست می‌شود؟ نیکوتین موجود در سیگار سبب کاهش رگه‌ای خونی لایه‌های بیرونی پوست می‌شود. این امر، سبب کاهش جریان خون می‌گردد و در زمان کاهش جریان خون، پوست از اکسیژن و مواد مغذی مهم مانند ویتامین A محروم می‌شود.

هم‌چنین درصد قابل توجهی از بیش از چهار هزار مادۀ شیمیایی موجود در دود سیگار، به الیاف کلاژن و الاستین – که در استحکام و خاصیت ارتجاعی یوست نقش دارند – آسیب می‌رسانند، در نتیجه، با سیگار کشیدن، چروک وآکنه در سطح پوست ظاهر می‌شوند.

علاوه بر این موارد، تماس مکرر پوست با گرمای حاصل از سوختن سیگار و تظاهرات چهره در هنگام سیگار کشیدن، مانند جمع کردن لب‌ها هنگام استنشاق و فشردن چشم‌ها برای ممانعت از ورود دود سیگار، می‌توانند به پدیدار شدن چین و چروک کمک کنند.

محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید