انتشار این مقاله


۸ عامل عجیب ابتلا به یبوست

در این مقاله به بررسی ۸ عامل تعجب‌آور که باعث ابتلا به این بیماری می‌شوند، می‌پردازیم.

یبوست در اکثر افراد به دلیل عادات ناسالمی که در زندگی دارند، به وجود می آید از جمله عادات ناسالم می توان به رژیم غذایی کم‌فیبر، عدم نوشیدن آب کافی، عدم تحرک بدنی و بی‌توجھی به اجابت مزاج اشاره کرد. اما در برخی موارد نیز عواملی باعث بروز یبوست می‌شوند که اصلا به ذھن ما نمی‌رسند.

به گزارش دکتر مجازی و به نقل از سلامت نیوز، یبوست اغلب به دلیل اختلال در عملکرد روده رخ می‌دهد تا مشکلات ساختاری.

۸ عامل تعجب آور که باعث ابتلا به این بیماری می‌شوند، عبارتند از:

کم‌کاری تیروئید: زمانی که تیروئید دچار کم‌کاری می شود، متابولیسم کند شده و در نتیجه آن حرکات عضلات روده نیز کاھش پیدا می‌کند. در اثر کاهش حرکات روده، عمل دفع در طول روده بزرگ به کندی صورت می گیرد. یکی از عوامل موثر بر تیروئید سن می‌باشد که با افزایش سن احتمال کم‌کاری تیروئید بیشتر خواهدشد. با درمان کم‌کاری تیروئید توسط متخصص، مشکل یبوست ناشی از آن نیز از بین می‌رود.

افسردگی: واقعیت این است که افراد مبتلا به افسردگی معمولاً گوشه‌گیر شده و فعالیتشان کم می‌شود و ممکن است مصرف کربوھیدرات در آن‌ها زیاد باشد. پرخوری و کم‌تحرکی و داشتن رژیم غیرمتعادل و کم‌فیبر، ھمۀ این ھا عواملی هستند که در به‌وجود آمدن یبوست در افراد نقش اساسی دارند. اگر به افسردگی مبتلا ھستید، حتما به پزشک و روانشناس، مراجعه کنید تا افسردگی در مراحل اولیه درمان شده و شدیدتر نشود.

مصرف برخی از داروھا: از جمله داروھایی که ممکن است باعث ابتلا به یبوست شود می‌توان مسکن‌ھا، به‌خصوص اوپیودھا و داروھای نارکوتیک را نام برد. این داروھا، فعالیت کل بدن، از جمله رودۀ بزرگ، را کاهش می‌دهند. سایر داروھا که می‌توانند در بروز یبوست نقش داشته باشند، عبارتند از: داروھای ضدافسردگی، ضداسیدھایی که حاوی آلومینیوم یا کلسیم ھستند، به‎جای آن داروھای ضدگرفتگی عضلانی و داروھای ضدتشنج (در بیماری صرع)، آرام‌بخش‌ھا، داروھای ضدپارکینسون، مسدودکننده‌ھای کانال کلسیم در بیماری پرفشاری خون و مشکلات قلبی.

مکمل‌ھا: اگر فردی دچار کمبود آھن است یا مجبور است از مکمل کلسیم استفاده کند، بهتر است مصرف این مکملھا را قطع نکند و به جای آن باید فیبر بیشتری به غذای مصرفی خود اضافه کنند و یا از ملین ھای خفیف استفاده بکنند تا یبوست برطرف شود.

بارداری: در دوران بارداری به دلیل ترشح ھورمونھا در بعضی مواقع، یبوست به وجود می آید. ھورمون پروژسترون باعث آرامش عضلات روده و در نتیجه، کندی حرکات روده می شود. همچنین لازم به ذکر است که رحم بر روی روده قرار دارد و وزن آن بر روی لوله گوارش می باشد و آن را تحت فشار قرار می دھد.

زیاده‌روی در مصرف ملین‌ھا: اگر میزان مصرف داروھای ملین کنترل‌شده باشد و کم استفاده شود، مشکلی پیش نمی‌آید اما درصورت مصرف روزانه ملین‌ھا، احتمال بروز یبوست نیز به شدت افزایش خواهدیافت.

سندرم رودۀ تحریک‌پذیر: از عوارض ابتلا به این سندرم، انقباضات رودۀ بزرگ با تاخیر می‌باشد و در نتیجه، فرد به یبوست مبتلا می‌شود. ھم‌چنین، فرد دچار دردھای شکمی و انقباضات شکم می شود. سندرم رودۀ تحریک‌پذیر خفیف را می‌توان با اصلاح رژیم غذایی و تغییر روش زندگی، کنترل کرد اما در مواردی متوسط یا شدید، نیاز به مصرف دارو است.

شکلات: شکلات تیره، به دلیل داشتن مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان به عنوان یکی از مواد غذایی سالم به شمار می‌رود اما مصرف بیش از حد آن، به‌خصوص اگر فرد به سندرم رودۀ تحریک‌پذیر نیز مبتلا باشد، می‌تواند برای وی دردسرساز باشد. اگر بیماری احتمال دهد که شکلات باعث ابتلای وی به یبوست می‌شود، بهتر است تا جای ممکن مصرف شکلات را کاهش دهد.


مقاله مرتبط: یبوست با بیماریهای کلیوی ارتباط دارد


 

امین فضلی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید