انتشار این مقاله


انجماد بافت تخمدانی برای حفظ باروری بهتر از انجماد سلول تخم است

انجماد بافت تخمدان فرآیندی در خارج از بدن بوده که طی آن بافت تخمدانی پس از استخراج به منظور استفاده‌های بعدی منجمد می‌شود.

امروزه بسیاری از زنان به منظور حفظ باروری در سنین بالا از روش انجماد سلول تخم کمک می‌گیرند؛ اما در صورتی که به علت شرایط خاص پزشکی یا عوامل دیگر امکان انجام این روش وجود نداشته باشد، چه گزینه دیگری پیش روی فرد قرار خواهد گرفت؟ آیا برای زنانی که تمایل دارند علاوه بر باروری عملکرد هورمونی سیستم تناسلی خود را نیز حفظ کنند، گزینه‌ای وجود دارد یا خیر؟ انجماد بافت تخمدان فرآیندی در خارج از بدن بوده که طی آن بافت تخمدانی پس از استخراج به منظور استفاده‌های بعدی منجمد می‌شود. این روش قابلیت برآورده‌سازی چنین نتایجی را داراست؛ اما هم‌اکنون در مرحله آزمایش قرار دارد.


مقاله مرتبط: نکاتی جالب درباره انجماد تخمک


بر اساس پژوهشی جدید، تقریبا ۴ نفر از هر ۱۰ زنی (۳۷.۷%) که تحت این فرایند قرار می‌گیرند، می‌توانند در آینده صاحب فرزند شوند. این مطالعه در مجله علوم باروری SAGE منتشر شده است.

به گفته Pacheco و Oktay، نویسندگان این پژوهش، علی‌رغم پیشرفت بالینی در طول دو دهه، این فرآیند همچنان در حال بررسی است.  اطلاعات بیشتر در اختیار زنانی قرار می‌گیرد که خواهان حفظ باروری و تاخیر در بارداری خود هستند. بر اساس اطلاعات اخیر، انجماد بافت تخمدانی بایستی به عنوان یک روش مناسب در جهت حفظ باروری در نظر گرفته شود.

به منظور ارزیابی شرایط و میزان موفقیت فرآیند، دکتر  Kutluk Oktay که اولین بار این روش را در سال ۱۹۹۹ انجام داد، به همراه همکار پژوهشی خود، دکتر Fernanda Pacheco، اطلاعات مربوطه را از سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۱۶ مورد بررسی قرار دادند. یافته‌های آن‌ها شامل موارد زیر بود:

  • ۳۰۹ مورد انجماد تخمدان در این سال‌ها انجام شده که از این بین  ۸۴ تولد زنده و ۸ سقط در سه ماهه اول گزارش شده است.
  • سن ۱۱۳ مورد از زنان به هنگام برداشت بافت تخمدانی ثبت شد. زنان بارور شده به صورت میانگین ۲۷ سال سن داشتند.
  •  این روش در نزدیک به دو سوم زنان (۶۳.۹%)، منجر به عدم یائسگی و حفظ عملکردهای سیستم تناسلی شامل: تداوم چرخه قاعدگی، رشد فولیکول تخمدانی و باروری طبیعی گردید.
  • بازیابی باروری در درصد بالایی از افراد حاصل شد: دو سوم افراد (۶۲.۳%) قادر به بارداری طبیعی بوده و تنها یک سوم (۳۷.۶%) نیاز به روش‌های باروری آزمایشگاهی (IVF) داشتند.

دکتر Oktay بیان می‌کند:

این فرآیند با نقض یائسگی و بازیابی باروری طبیعی بهتر از انجماد تخم عمل می‌کند. قدم بعدی در این زمینه، پژوهش در ارتباط با به تاخیر انداختن بارداری با این فرآیند در تمامی زنان و نه فقط زنان سرطانی است.


مقاله مرتبط: منجمد‌کردن تخمدان و معجزات دیگر کمک باروری!


مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید