انتشار این مقاله


از بین بردن گل‌های درختچه تهاجمی می‌تواند به مبارزه علیه مالاریا کمک کند

مالاریا بیماری است که علاج قطعی ندارد، جدیدا روشی برای از بین بردن پشه‌ها کشف شده است؛ در این روش درختچه‌هایی که پشه‌ها از آن تغذیه می‌کنند را از بین می‌بریم.

یک پشه کشتید؟ در این لحظه شما یکی از بزرگترین دشمنان انسان را از بین برده‌اید، چرا که پشه‌ها کشنده‌ترین حیوان در جهان هستند. در هر سال، پشه‌ها بیش از ۱ میلیون انسان را با منتقل کردن آغازیانی که موجب مالاریا می‌شود، می‌کشند. مالاریا بیماری است که در آن گلبول‌های قرمز خون از بین می‌روند و ممکن است منجر به ناتوانی عمومی اعضا بدن (systemic organ failure) شود.

راه حل این بیماری، ممکن است از بین بردن یک‌سری درختچه رایج در این منطقه باشد. محققین کشف کرده‌اند که از بین بردن گل‌های یک درختچه تهاجمی در یک منطقه که پشه‌های زیادی دارد می‌تواند منجر به کاهش مبتلایان به مالاریا شود. مطالعه جدیدی که در ژورنال مالاریا چاپ شده است گزارش می‌دهد که جمعیت پشه‌های حامل مالاریا با استفاده از روش حذف گل‌ها در یک منطقه در حدود ۶۰ درصد کاهش یافته است.

مالی، کشوری در غرب آفریقا که ۱۵ میلیون جمعیت دارد، اولین کشوری بود که این روش کنترل پشه‌‍‌ها در آن اجرا شد. درختچه هدف، Prosopis juliflora نام دارد که درختچه‌ای بومی در منطقه مرکزی و جنوبی آمریکا و حوزه دریای کارائیب به شمار می‌رود، ولی این درختچه با هدف بازتوانی پوشش گیاهی پس از نابودی پشش گیاهی آفریقا به منطقه آورده شد، امروزه این درختچه در حدود ۱ میلیون جریب از قاره آفریقا را پوشش داده است، و گل‌های آن تبدیل به منبع تغذیه مورد علاقه پشه‌ها شده است.

برای مشخص کردن تاثیر این درختچه برروی جمعیت پشه‌ها، محققین به ناحیه Bandiagra در مالی سفر کردند، ناحیه‌ای که در ۳ روستا از ۶ روستای آلوده به مالاریا این درختچه‌ها قطع شدند. در روستاهایی که گل‌ها از بین رفتند، تعداد پشه‌ها (با استفاده از تله‌ها بدست آمده است.) در حدود ۶۰ درصد نسبت به روستاهایی که گل‌ها در آن باقی مانده بود کاهش یافتند.

دکتر گانتر مولر(Gunter Muller)، سرپرست نویسندگان این مطالعه در این باره می‌گوید:

پشه‌ها بیشتر انرژی مورد نیازشان را از قند گیاهی که در شهد گل‌ها است بدست می‌آورند. نتایج ما نشان می‌دهد که از بین بردن گل‌های یک درختچه خاص می‌تواند جمعیت کلی پشه‌ها را کاهش دهد و در نتیجه جمعیت پشه‌های مونث مسن‌تر که عامل انتقال مالاریا شناخته می‌شود نیز کاهش می‌یابد. این یافته بیان می‌کند که برای مقابله با مالاریا در منطقه‌ای که ابتلا به این بیماری بالا است می‌توان از این روش جدید استفاده کرد و بیماری را کنترل کرد، و در نهایت به ریشه‌کنی این بیماری نزدیک‌تر شد.

محققین همچنین باور دارند که این مسئله نشان می‌دهد که نباید گیاهانی که تنها بومی یک منطقه است را در منطقه دیگری بکاریم. نه تنها این انتقال به گیاهان و شیوه پوشش گیاهی این منطقه آسیب می‌رساند بلکه می‌تواند تاثیرات منفی بر روی سلامت عمومی داشته باشد، همان‌طور که P. juliflora پشه‌های حامل مالاریا را جذب خود کردند.

جالب است که بدانیم

مالاریا توسط پشه‌ی آنوفل (Anopheles) به انسان منتقل می‌شود. مالاریا بیماری است که توسط آغازی‌ای به نام پلاسمودیوم (Plasmodium) ایجاد می‌شود. این انگل عامل مالاریا است و در برخی از موارد باید ظرف مدت ۲۴ ساعت درمان شود وگرنه منجر به مرگ می‌شود.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید