انتشار این مقاله


تأیید Nerlynx برای سرطان سینه HER2 مثبت

سازمان غذا و دارو آمریکا، Nerlynx (neratinib)  را برای درمان کمکی طولانی‌مدت استیج اولیه سرطان سینه‌ HER2 مثبت تأیید کرد. برای بیمارانی با این نوع سرطان، Nerlynx اولین درمان کمکی طولانی‌مدت می‌باشد؛ شکلی از درمان که پس از درمان‌های اولیه، برای کاهش ریسک برگشت سرطان در آینده استفاده می‌شود. اندیکاسیون Nerlynx برای بیماران بالغی که […]

سازمان غذا و دارو آمریکا، Nerlynx (neratinib)  را برای درمان کمکی طولانی‌مدت استیج اولیه سرطان سینه‌ HER2 مثبت تأیید کرد. برای بیمارانی با این نوع سرطان، Nerlynx اولین درمان کمکی طولانی‌مدت می‌باشد؛ شکلی از درمان که پس از درمان‌های اولیه، برای کاهش ریسک برگشت سرطان در آینده استفاده می‌شود. اندیکاسیون Nerlynx برای بیماران بالغی که سابقاً با رژیم شامل داروی trastuzumab درمان شده‌اند می‌باشد.


مقاله‌ی مرتبط: سرطان سینه سه‌گانه منفی


ریچارد پذدور،۱ پزشک و رئیس مرکز اونکولوژی FDA بیان کرده است:

سرطان سینه‌ی HER2 مثبت توموری تهاجمی است و می‌تواند به دیگر بخش‌های بدن منتشر شود. داشتن درمان کمکی بخش مهمی از برنامه‌ی درمانی می‌باشد. اکنون این بیماران بعد از درمان اولیه، گزینه‌ای دارند که به عدم بازگشت سرطان کمک می‌کند.

Nerlynx یک مهارکننده‌ی کیناز می‌باشد که با مسدود ساختن آنزیم‌های مختلف که رشد سلول را افزایش می‌دهند، عمل می‌کند.

ایمنی و کارآیی Nerlynx در یک کارآزمایی تصادفی با ۲۸۴۰ بیمار سرطان سینه HER2 مثبت استیج اولیه که درمانشان را در طول دو سال گذشته با trastuzumab تکمیل کرده‌اند، مطالعه شد. مطالعه مدت‌ زمانی را که بعد از شروع کارآزمایی برای عود سرطان یا برای مرگی به هر دلیل (تهاجمی، مرگ بدون بیماری) اندازه گرفته است. بعد از دو سال ۹۴.۲ ٪ از بیماران درمان شده با Nerlynx تجربه‌ی عود سرطان یا مرگ را در مقایسه با ۹۱.۹٪ از بیمارانی که دارونما دریافت کرده بودند، نداشتند.

عوارض جانبی معمول Nerlynx شامل اسهال، حالت تهوع، درد شکمی، خستگی، استفراغ، زخم و تورم دهان (استوماتیت)، راش، کاهش اشتها، اسپاسم عضلانی، سوءهاضمه (دیس‌پپسی)، آسیب کبدی (افزایش آنزیم‌های ALT و AST) اختلالات ناخن، خشکی پوست، تورم شکمی (اتساع شکمی)، کاهش وزن و عفونت دستگاه ادراری می‌باشد.

بیماران باید در ۵۶ روز نخست درمان با Nerlynx  به همراه آن loperamide  برای کنترل اسهال مصرف کنند؛ و اگر نیاز باشد بعد از آن نیز باید مصرف شود.

داروهای ضداسهال اضافی، مایعات و الکترولیت‌ها نیز باید به عنوان موارد تجویزی بالینی برای کنترل اسهال داده شود. بیمارانی که چند عارضه‌ی جانبی، همانند اسهال و آسیب کبدی (هپاتوتوکسيسيتي)، را تجربه می‌کنند باید مصرف Nerlynx را متوقّف کنند. زنان باردار و شیرده باید از مصرف آن خودداری کنند؛ زیرا ممکن است به جنین در حال رشد یا کودک تازه به دنیا آمده آسیب‌رسان باشد.


  1. Richard Pazdur
الهه نوراللهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید