انتشار این مقاله


به‌هنگام خواب‌آلودگی؛ شما خودتان نیستید!

بسیاری‌از مردم جهان به مقدار کافی نمی‌خوابند و شواهد نشان می‌دهد که این مشکل، علاوه بر ارتباط با سلامت جسمانی، سلامت روانی آن‌ها را نیز تحت تاثیر قرارمی‌دهد. تحقیقات اخیر نشان‌می‌دهد کم‌خوابی با علائم جدی افسردگی درارتباط‌ ‌‌‌است. براساس تحقیق اخیری که به رهبری دکتر FellowIvan Vargas در ژورنال Cognitive Therapy and Research منتشرشده‌است، افرادی […]

بسیاری‌از مردم جهان به مقدار کافی نمی‌خوابند و شواهد نشان می‌دهد که این مشکل، علاوه بر ارتباط با سلامت جسمانی، سلامت روانی آن‌ها را نیز تحت تاثیر قرارمی‌دهد.

تحقیقات اخیر نشان‌می‌دهد کم‌خوابی با علائم جدی افسردگی درارتباط‌ ‌‌‌است.

براساس تحقیق اخیری که به رهبری دکتر FellowIvan Vargas در ژورنال Cognitive Therapy and Research منتشرشده‌است، افرادی که از خواب محروم می‌شوند بخشی از توانایی خود برای مثبت‌اندیشی را از دست می‌دهند. شاید این مشکل زیاد جدی به نظر نرسد اما متخصصان پزشکی معتقدند که عدم توانایی مثبت‌اندیشی نشانه‌ای جدی برای افسردگی است که درصورت عدم درمان خطرناک خواهدبود. بر اساس تخمین‌ها ۱۶.۱ میلیون بزرگسال در سال ۲۰۱۴ فصلی از افسردگی شدید را تجربه کرده‌اند.

وارگاس می‌گوید:

در حالت عمومی، همه‌ی افراد تمایل دارند تا محرک‌های مثبتی از محیط افراد دریافت کنند و به همین دلیل دوست دارند تا در مورد کارهای مثبت تمرکز کنند. اما آنچه امروزه مشاهده می‌شود نشان‌می‌دهد که بی‌خوابی قدرت تغییر این حقیقت را دارد.

در این‌ مطالعه وارگاس و تیمش ۴۰ بزرگسال با سلامتی کامل را انتخاب‌ کرده و به طور تصادفی آن‌ها را به دو گروه بیدار برای ۲۸ ساعت متوالی و ۸ ساعت کامل خواب تقسیم کردند. سپس تمام شرکت‌کنندگان آزمونی آزمایشی برای اندازه‌گیری دقت و زمان پاسخ‌دهی آنها هنگام تشخیص چهره‌های خوشحال، ناراحت و خنثی از هم انجام‌دادند تا توانایی آن‌ها برای توجه به اطلاعات مثبت و منفی بررسی شود.


مقاله‌ی مرتبط: آیا خواب کافی دارید؟!


تیم تحقیقاتی دریافتند افرادی که به‌طور مزمن از خواب محروم هستند توانایی کمتری در تمرکز برروی چهره‌های مثبت از خود نشان‌می‌دهند البته این افراد الزاماً تمرکز بهتری برروی چهره‌های منفی ندارند. این‌ مطالعه، ممکن است پیچیدگی‌هایی برای افرادی با سابقه‌ی افسردگی و اضطراب داشته‌باشد.

افسردگی دارای علائم بسیار زیادی مانند احساس ناراحتی و عدم توانایی لذت‌بردن معقول از کارها است؛ اما خواب کم به طور اختصاصی با علائم جدی‌تر آن در ارتباط است.

معمولاً افسردگی به‌عنوان تمایل به افکار منفی و ناراحت شناخته‌می‌شود اما به طور جدی‌تر افسردگی با کاهش احساس مثبت‌اندیشی و شادی در ارتباط است. به‌طور مشابه، عدم دریافت خواب کافی توانایی انجام کارهای مثبت در افراد را کاهش می‌دهد که در طول زمان ریسک افسردگی را القا می‌کند.

– Fellow Ivan Vargas

آن‌چه درباره‌ی این مطالعه جالب‌ است، افرادی با سابقه‌ی علائم بی‌خوابی، حساسیت کمتری نسبت به آثار کمبود خواب نشان‌ می‌دادند. مؤلفان معتقدند این پدیده به‌علت تجربه‌ی بیشتر این‌افراد در مواجهه با شرایط محرورمیت از خواب است که باعث شده متدهای مقابله‌ای برای تنظیم آثار بی‌خوابی ایجاد کنند.


مقاله‌ی مرتبط: چگونه خواب راحت خود را افرایش دهیم؟


وارگاس و همکارانش اخیرا مطالعه‌ای مرتبط را نیز در ۳۱مین گردهمایی جوامع تخصصی مرتبط با خواب LLC به نام SLEEP2017 با موضوع ارتباط بی‌خوابی و خودکشی منتشر کردند که نشان‌می‌دهد افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند احتمال سه برابری برای گزارش افکار خودکشی و مرگ، در مقایسه با سایرین دارند.

سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید