انتشار این مقاله


چگونه با مشکلات پوستی بعد از ورزش کنار بیاییم؟

مراقبت از پوست بعد از ورزش، از راه های داشتن پوستی شاداب و با طراوت است. در این مطلب با انواع مشکلات پوستی و نحوه ی مقابله با آن ها را بررسی می کنیم.

ورزش کردن به طور کلی، با افزایش جریان خون ظاهر پوست را بهتر می کند. ولی اگر از ورزش کاران کهنه کار سوال کنید، در مورد اثرات منفی ورزش بر پوست ناله می کنند! اگر ورزش کاران قبل و بعد از ورزش از پوست خود مراقبت نکنند، از آفتاب سوختگی گرفته تا جوش های چرکی، گریبان گیر آن ها خواهد بود. طبق نتایج بررسی های اخیر آکادمی درماتولوژی آمریکا۱ ، ورزش منظم با بیشتر کردن جریان خون، پوستی جوان و شاداب را به ارمغان می آورد. به علاوه، ورزش در کم کردن استرس و بهبود خواب شبانه  تاثیر چشم گیری دارد. به همین دلیل ورزش باید در برنامه ی زندگی هر فرد باشد. در این مطلب شما را با ۳ نوع مشکل پوستی بعد از ورزش و نحوه ی مراقبت از آن، آشنا می کنیم.

آفتاب سوختگی بعد از ورزش در محیط باز

کوه نوردی، دوچرخه سواری و دویدن در محیط باز، به دلیل تنفس هوای تازه، لذت بخش می باشد.با این حال آسیب ناشی از نور آفتاب در محیط بیرون و استخر های رو باز  باعث آفتاب سوختگی، پیدایش چین و چروک و تیره شدن پوست می گردد. استفاده مداوم از ضد آفتاب در هر فصلی که باشد، از نفوذ UVA و UVB به بدن جلو گیری می کند. اگر از افرادی هستید که دائما در محیط رو باز ورزش می کنید و پوست مستعد آفتاب سوختگی دارید، همیشه از ضد آفتابی با SPF مناسب پوست خود استفاده کنید. به طور معمول هر ۲ ساعت یکبار تجدید مصرف ضد آفتاب توصیه می شود؛ اما در هنگام ورزش به دلیل عرق کردن، بهتر است این دفعات بیشتر شود. هم چنین پوشیدن کلاه و لباس های مناسب ورزش فراموش نشود.


مقالات مرتبط: کدام SPF کرم ضدآفتاب برای شما مناسب است؟


شنا کردن در استخر رو باز بسیار لذت‌بخش است، اما آسیب زیادی به پوست وارد می‌کند. استفاده‌ی مداوم از ضدآفتاب‌های ضد‌آب این آسیب را به حداقل می‌رساند.

خشکی پوست ناشی از شستشوی زیاد

وجود عرق روی پوست بعد از ورزش اغلب غیر قابل تحمل است؛ در این حالت دوش گرفتن بهترین گزینه برای رفع آن می باشد ولی زمانی که دوش گرفتن به طور مکرر و با شوینده های نامناسب انجام شود، باعث از دست رفتن چربی طبیعی پوست که باعث مرطوب ماندن پوست شده، می گردد. در مقابل، دوش نگفتن بعد از ورزش هم باعث رسوب چرک، چربی اضافی و عرق بر روی پوست و در نهایت لکه‌دار کردن آن می گردد. دکتر لیزا جین۲، درماتولوژیست و مشاور سایت Skincare.com، برای جلوگیری از آسیب زدن آنزیم موجود در عرق به پوست، دوش گرفتن ۱۰ دقیقه بعد از اتمام ورزش را شدیدا توصیه می کند. برای جلوگیری از خشکی پوست بعد از دوش گرفتن موارد زیر توصیه می شود:

  1. استفاده از شوینده های ملایم: اگر دائما ورزش می کنید و مجبورید به طور متناوب دوش بگیرید، از شوینده هایی با آنزیم ضعیف تر یا بدون نیاز به آب استفاده کنید. شوینده های بدون نیاز به آب۳، میسل های کوچکی هستند که در قطرات آب معلق اند و بدون نیاز به آب کشیدن، سطح پوست را از چربی و مواد اضافی پاک می کنند. با آغشته کردن اسفنجی به این نوع شوینده، در کمترین زمان، کاری شبیه دوش گرفتن انجام دهید!
  2. استفاده از مرطوب کننده های پوست بعد از حمام: مرطوب کننده های حاوی اسید هیالورونیک از محصولاتی با ترکیبات ملایم، برای برگرداندن سریع حالت طبیعی به پوست، بعد از ورزش و دوش گرفتن مناسب اند.
  3. ورزش قبل از مصرف کرم های پوست: اگر پماد یا کرم خاصی برای پوست خود در شب یا صبح مصرف می کنید، بهتر از قبل از مصرف آن ها ورزش کنید. ورزش کردن بعد از مصرف این کرم ها، باعث شسته شدن آن ها در عرق پوست و در نتیجه بی تاثیر شدن آن ها می گردد. پس اول ورزش کنید، دوش بگیرید و سپس پماد های تجویزی را استفاده کنید.

منافذ ناشی از پاک نکردن آرایش

همانطور که گفته شد، آنزیم موجود در عرق به پوست آسیب می رساند. آن دسته از دخترانی که نمی خواهند بدون آرایش دیده شوند، توجه کنند که ترکیب عرق پوست با مواد شیمیایی محصولات آرایشی، منافذ پوست را بسته و باعث بروز جوش های چرکی و لکه دار شدن پوست می شود. پاک کردن آرایش، به اندازه ی نوشیدن آب و گرم کردن بدن قبل از ورزش اهمیت دارد. برای این کار، بهتر است دستمال پاک کن آرایش یا شوینده های بدون نیاز به آب در کیف ورزشی تان داشته باشد.

اگر پوست چرب معضل زیبایی شماست، توصیه می کنیم دو بار در هفته از ماسک های خاک رس استفاده کنید. این ماسک آلودگی ها وچربی های اضافه ی روی پوست را پاک می کند و برای هر ورزشکاری مناسب است.


پی نوشت

۱. American Academy of Dermatology

۲. Lisa Ginn

۳. no-rinse cleansers

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید