انتشار این مقاله


از ترک‌های روی پوست چه می‌دانید؟

ترک روی پوست از مشکلات پوستی رایجی است که ظاهری ناخوشایند به پوست می دهد و به طور کامل از بین نمی رود.

ترک های روی پوست کاملا طبیعی هستند، اما هیچ کس نمی خواهد چنین ترک هایی روی پوست خود داشته باشند! این ترک ها معمولا در دوران بارداری، بعد از زایمان، بعد از کاهش وزن و حتی بعد از بلوغ روی پوست ایجاد می شوند و ظاهری ناخوشایند به آن می دهند.ما چند راه کار برای از بین بردن آن ها به شما پیشنهاد می کنیم، هر چند این ترک هها کاملا از بین نمی روند.

نحوه ی ایجاد ترک پوست

ترک روی پوست که به آن Striae نیز می گویند، نشانه ی خطر ناکی از وجود یک بیماری نیست و به دلیل تغییر رنگ بخشی از پوست به حالت خط دار دیده می شود. این خطوط در طول زمان خود به خود کم رنگ شده ولی به طور کامل از بین نمی روند. این خطوط در نتیجه ی کشش ناگهانی پوست در هنگام رشد زمان بلوغ و کاهش وزن در هر فردی رخ می دهد. زنان بیشتر از مردان بیشتر به ترک پوستی دچار می شوند. این ترک ها در ابتدا به رنگ قرمز یا بنفش هستند و رفته رفته به رنگ سفید نقره ای دیده می شوند. هر چه خطوط تازه تر باشند، زود تر میتوان محوشان کرد.

پوست از سه لایه ی کلیدی اپی درم، درم و هایپودرم (لایه ی عمقی) تشکیل شده است. ترک پوستی در لایه ی درم، درنتیجه ی کشش بیش از حد بافت همبند به وجود می آید. فشار بیش از اندازه باید پاره شدن درم و ظاهر شدن لایه ی زیرین می شود.

راه‌های درمانی طبیعی

ماساژ دادن با مواد طبیعی بهترین راه محو کردن ترک ها به روش طبیعی است. مواد موثر در این مورد عبارتند از:

  •  کره ی کاکائو ماده ای در دسترس اکثر افراد بوده و به عنوان ماده ای ضد پیری شناخته می شود. روزی دوبار یک قاشق از کره را به محل مورد نظر بمالید و ماساژ دهید.
  • سفیده ی تخم مرغ را آنقدر به هم بزنید تا حالت کف مانند پیدا کند. سپس به مدت ۱۰ دقیقه بگذارید روی پوست بماند. بعد با آب گرم بشویید و برای مرطوب نگه داشتن، روی خطوط روغن زیتون بزنید.
  • آب خیار و آب لیمو را به طور روزانه روی خطوط بمالید و با آب گرم آبکشی کنید.
  • روغن Castor را روی خطوط بزنید و حوله ای گرم روی ان قرار دهید.
  • تکه ای از سیب زمینی را روی خطوط بمالید و بگذارید خشک شود. بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه با آب گرم بشویید.

سایر راه‌های درمانی

متاسفانه بعد از تغییر ظاهر پوست، ترک ها به طور کامل از بین نمی روند. روشی که به تازگی مرسوم شده و ترک ها را تا حدودی محو می کند، تزریق گاز کربن دی اکسید به ناحیه ی مورد نظر است. کربن دی اکسید با فریب بدن، موجب افزایش جریان خون و اکسیژن به آن ناحیه شده و عمل ترمیم را افزایش می دهد.

مصرف مکمل های غذایی مثل زینک، برای محو کردن ترک ها توصیه می شود. زینک خاصیت ترمیمی در بدن و افزایش تقسیم سلولی دارد.

استفاده از کرم های آنتی اکسیدان و کلاژن ساز مورد تایید سازمان FDA برای محو کردن ترک ها کار سازند. مواد حاوی ویتامین A نیز در کم رنگ کردن ترک ها موثرند.

با لوازم آرایشی هم به طور موقت می توان ترک ها را محو کرد. از کرم ها و کانسیلر های هماهنگ با رنگ پوست خود استفاده کنید. با مرطوب کننده های ضد آب روی آن را بپوشانید تا عرق پوست کانسیلر را بی اثر نکند. برنزه کردن هم تا حدودی باعث می شود تا رنگ پوست به رنگ خطوط نزدیکتر شده و در نتیجه ترک ها غیر قابل تشخیص شوند.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید