انتشار این مقاله


دوازده تصور نادرست در مورد ضدآفتاب ها

درک باور های نادرست در مورد ضدآفتاب‌ها نیاز به درک اولیه‌ای از UVB و UVA دارد.

اشعه UVB به احتمال زیاد باعث آفتاب سوختگی می شود، درحالی که اشعه‌های UVA باعث ایجاد چین‌وچروک می‌شوند. کرم‌های ضدآفتاب می‌توانند پوست را از اشعه های UVB و UVA محافظت کنند که امروه انواع بهتر و با حفاظت بیشتر در دسترس‌اند. درک باورهای نادرست درمورد ضدآفتاب‌ها نیاز به درک اولیه‌ای از UVB و UVA دارد. UVB و UVA هر دو شکلی از نور ماوراءبنفش هستند که در تماس با پوست آن را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

UVA طول موج طولانی‌تری دارد و به ضخیم‌ترین لایه‌ی پوست نفوذ می‌کند. قرارگرفتن در معرض این اشعه باعث پیرشدن پوست و چین‌وچروک و سرکوب سیستم ایمنی می‌شود.
UVB طول موج کوتاه‌تری دارد و بیشترین مسؤل آفتاب سوختگی با سوزاندن لایه‌های بالای پوست است. اشعه‌ی UVB می‌تواند نقش کلیدی در سرطان پیشرفته پوست بازی کند و با آفتاب‌سوختگی‌های مکرر می‌تواند در طول زمان آسیب دایمی ایجاد کند.

دوازده تصور نادرست در مورد کرم های ضدآفتاب:

۱. کرم‌های ضدآفتاب همیشه لازم نیست.

بسیاری از مردم معتقدند که کرم‌های ضدآفتاب تنها زمانی لازم است که تمام بدن خود را در معرض نور خورشید قرار دهند، مانند زمانی که به شنا می‌روند. نور UV در هر صورت مضر است و ربطی ندارد که چه مقدار از پوست در معرض قرار گیرد.
مناطق پایین بازو و صورت از مناطق معمولی هستند که در طول روز در معرض نور قرار می‌گیرند، بهتر است استفاده از کرم های ضد آفتاب و سایر روش های محافظتی مانند پوشیدن کلاه را در نظر بگیرید.

۲. کرم ضدآفتاب از جذب ویتامین D جلوگیری می‌کند.

ویتامین D از مواد مغذی حیاتی برای سلامت انسان است و بدن آن را به راحتی از طریق قرار گرفتن در معرض اشعه‌های UV می سازد. کرم ضدآفتاب، اشعه UV را مسدود می‌کند. بنابراین در تئوری، استفاده از کرم‌های ضدآفتاب با استفاده ۱۰۰%در طی روز، باعث می‌شود فرد از دریافت سطح مناسب ویتامین D محروم بماند. با این حال، نور خورشید می‌تواند به لباس نفوذ کند و با پوشیدن لباس مناسب می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد. بسیاری از دانشمندان و متخصصین پوست می‌گویند که فقط ۵ تا ۳۰ دقیقه قرار گرفتن در معرض تابش خورشید در هر روز می‌تواند مقدار مناسبی از ویتامین D در بدن ایجاد کند.

۳. کرم‌های ضدآفتاب باعث مشکلات پوستی می‌شود.

این تصور اشتباه از یک تحقیق قدیمی در مورد Oxybenzone یکی از مواد فعال در بسیاری از کرم‌های ضدآفتاب نشأت می‌گیرد. موش‌هایی که در معرض Oxybenzone قرار می‌گرفتند دچار عوارض جانبی زیادی می‌شدند. طبق پژوهشی که در آرشیو درماتولوژی منتشر شد: ایجاد مشکلات پوستی با قرار گرفتن موش‌های صحرایی در معرض Oxybenzone بسیار بالا بود با این حال تحقیقات نشان داد این نتایج حتی در کسانی که به طور منظم از کرم ضدآفتاب استفاده می کنند وجود ندارد.
محققان اظهار داشتند پس از ۴۰ سال Oxybenzone جزیی از کرم های ضدآفتاب بوده و هیچ نتایجی در مورد سمی بودن آن منتشر نشده است.

۴. افرادی که دارای پوست تیره هستند نیازی به استفاده از کرم ضدآفتاب ندارند.

بعضی افراد معتقدند که کسانی که ملانین بیشتری در پوست دارند نیازی به استفاده از کرم ضدآفتاب ندارند. به این دلیل که ملانین به انتشار اشعه‌ی UVB منجر می‌شود و تا حدودی در مقابل آفتاب‌سوختگی محافظت می‌کند. با این حال افراد دارای پوست تیره هم باید از کرم ضدآفتاب استفاده کنند، چون آسیب UVA به همان شیوه‌ی UVB مسدود نشده و منجر به پیری زودرس پوست وچین و چروک پوست می‌شود. همچنین ملانین پوست را از تماس شدید با نور محافظت نمی‌کند و افراد با پوست تیره‌تر هم در برابر سرطان پوست محافظت نمی‌شوند.
در مطالعه‌ای مشخص شد که سرطان پوست در افراد دارای پوست تیره‌تر، آفریقایی-آمریکایی، آسیایی-آمریکایی، بومیان آمریکا و اقیانوس آرام کمترین میزان است و این نتایج نشان داد که نیاز به غربالگری بهتر و آگاهی از خطر ابتلا به سرطان پوست هست.

۵. دستگاه های برنزه کننده (سولاریوم) برای پوست مضر نیستند.

بعضی از محققان معتقدند که باید از دستگاه‌های برنزه‌کننده استفاده کنند تا بتوانند قبل از تابستان پوست خود را سریعاً برنزه نمایند. این دستگاه‌ها با استفاده از غلظت بالای UVA باعث برنزه شدن سریع پوست می‌شوند، این در حالی است که نور خورشید هر دوی UVA و UVB را دارد. قرارگرفتن درمعرض سطوح بالای UVA باعث ایجاد لایۀ برنزه روی پوست می‌شود که برای محافظت از آفتاب سوختگیِ ناشی از UVB کافی نیست.

۶. آرایش کردن برای محافظت از پوست کافی است.

آرایش کردن ممکن است باعث حفاظت کمی در برابر خورشید شود اما نمی‌تواند جایگزین ضدآفتاب شود. آرایش صورت باید به عنوان یک لایه اضافی حفاظت در نظر گرفته شود.

۷. استفاده از کرم ضدآفتاب بهتر از پوشاندن پوست است.

بسیاری از افراد معتقدند کرم ضدآفتاب می‌تواند آن‌ها را در طول روز محافظت کند حتی اگر بیشتر پوستشان در معرض نور خورشید باشد.در واقع پوشاندن بدن بسیار محافظت کننده‌تر از کرم های ضدآفتاب است و لباس و کلاه مناسب پوست را بهتر محافظت می کند.

۸. استفاده از کرم ضدآفتاب از برنزه شدن پوست جلوگیری می‌کند.

ضمن استفاده از کرم های ضدآفتاب هم برخی از اشعه‌های نور خورشید به پوست می‌رسند و این بدین معنیست که امکان برنزه شدن وجود دارد. این کرم‌ها حتی در صورت تجدید چندباره در طی روز به پوست اجازه ی برنزه شدن را می‌دهند.

۹. همه‌ی ضدآفتاب‌ها مثل هم هستند.

تصور نادرست دیگر این است که تمام ضدآفتاب‌ها یکسان هستند و یک کار را انجام می‌دهند در حالی که انواع مختلف کرم ضدآفتاب برای سطوحِ مختلفِ تابش خورشید وجود دارد.
مواد تشکیل‌دهنده‌ی فعال مثل اکسیدتیتانیوم، اکسید روی و Ecamsule برای فیلتر کردن اشعه های UVA و UVB استفاده می‌شوند، همچنین مسدودکننده‌های شیمیایی مثل Avobenzone وجود دارد. این عناصر به روش های مختلف باعث بلاک اشعه‌ی خورشید و عدم تاثیر روی پوست می شوند. از عوامل مهم دیگر SPF (و یا Sun Protection Factor) است. اداره ی غذا و دارو ایالات متحده توصیه می‌کند که کرم ضدآفتاب با SPF 15 و بالاتر حتی در روز های ابری استفاده شود.

۱۰. یک‌بار استفاده از کرم ضدآفتاب در طی روز کافی است.

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که یک بار استفاده از کرم‌های ضدآفتاب در طی روز کفایت می‌کند. در واقع کرم‌های ضدآفتاب پس از برخورد نور خورشید در مدت زمان کوتاهی اثر خود را از دست می‌دهند و تجدید کرم ضدآفتاب در طول روز باید هر ۲ یا ۴ ساعت باشد.

۱۱. ضدآفتاب ها ضدآب هستند.

کرم های ضدآفتاب که به عنوان ضدآب یا ضدعرق برای ورزش معرفی می‌شوند ممکن است ضدآب باشند ولی هیچ کدام از کرم‌های ضدآفتاب صددرصد ضدآب نیستند، استفاده مجدد از آن ها پس از تماس پوست با آب لازم است.

۱۲. ضدآفتاب‌ها انقضا ندارند.

برخلاف باور عمومی کرم‌های ضدآفتاب هم منقضی می‌شوند و با عدم توانایی در بلوکه کردن اشعه‌ی خورشید دیگر محافظتی در برابر آن نخواهند داشت.


نتیجه:
درک درست در مورد این تصورات می تواند به مردم کمک کند تا از کرم‌های ضدآفتاب به شکل صحیح‌تری استفاده کنند. دستورالعمل‌های هر کرم ضدآفتاب ممکن است متفاوت باشد و افراد باید دستورالعمل موجود در در بسته بندی را برای حداکثر حفاظت دنبال کنند. استفادۀ مناسب از کرم‌های ضدآفتاب منجر به حفاظت در مقابل آسیب های پوستی و آفتاب سوختگی می‌شود.

سحر سیدی مقدم