انتشار این مقاله


۸ راهنمایی در مورد چگونگی تقویت موهای ضعیف

اگر در مورد سلامت موهایتان مطمئن نیستید؛ پس در رابطه با آن چه کار می‌توانید انجام دهید؟

موهای ضعیف می‌توانند در قالب فرم های بسیاری جای گرفته و در نظر دیگران اغلب مورد توجه باشند. گفته می‌شود که موهای ضعیف، می‌توانند به طرز احساس و تصویر شخصی از خودمان آسیب برسانند. در بعضی موارد، حتی می‌توانند نشانه‌ای از نگرانی‌های پزشکی باشند. اگر در مورد سلامت موهایتان مطمئن نیستید؛ پس در رابطه با آن چه کار می‌توانید انجام دهید؟

با دکتر مجازی همراه باشید تا نکاتی چند، در رابطه با همین موضوع در اختیارتان قرار دهیم!

تشخیص موهای ضعیف


موی ضعیف را می‌توان در قالب مویی شل، پژمرده، نازک و یا ریخته شده تعریف کرد که در نهایت با یک شکاف برداشتن و تقسیم شدگی خاتمه پیدا می‌کند. خشکی شدید و یا چرب بودن بیش از حد، می‌تواند نشانه‌هایی از موی ضعیف باشد؛ حال آن‌که این ضعف، اغلب ژنتیکی بوده و از والدین به ارث می‌رسد و یا اینکه می‌تواند به علت عوامل هورمونی نظیر یائسگی، زایمان، قرص‌های ضد بارداری یا داروهای دیگر، بیماری، رژیم غذایی نامناسب، استرس، عفونت قارچی پوست سر و یا در اثر درمان بیماری سرطان اتفاق بیفتد. اثرات زیست‌ محیطی ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب، کلر یا آب نمک، تهویه مطبوع یا گرمایش و آلودگی هم چنین می‌توانند از عوامل تضعیف مو احتساب شوند.


مقاله مرتبط: ریزش مو


اینکه هر روز ۱۰۰  الی ۱۵۰ مو را از دست بدهیم، طبیعی‌ست اما از آنجایی که اکثر مردم حدود ۱۰۰,۰۰۰ تار مو در سرشان دارند، این فقدان در خور توجه نیست. هنگامی که یک مو می‌ریزد، یک موی تازه در همان‌جا رشد می‌کند. این روند، تا سنین میانسالی ادامه پیدا می‌کند؛ زمانی که رشد دوباره‌ی موها آهسته و یا متوقف می‌شود.
مویی که در اثر شکستگی می‌ریزد، به سانِ از دست دادن طبیعی آن نیست. مویی که به طور طبیعی از پوست سرریخته می‌شود، معمولا در ارتباط با پیاز آن است. شکستگیِ ناشی از ضعف، زمانی رخ می‌دهد که مو در زیر پوست سر شکسته می‌شود؛ در حالی که برخی از شکستگی‌ها طبیعی اند. شکستگی بیش از حد نشان دهنده‌ی ضعیف شدن مو است. موهای ضخیم نیز خودشان را اغلب در قالب شکستگی ظاهر می‌کنند که این شکستگی می‌تواند در محور مو حرکت کرده و باعث شکافتن بیشتر آن شود.

۱. از محصولات مناسب برای جلوگیری از آسیب بیشتر به موهای ضعیف، استفاده کنید

یک آرایشگر خوب می‌تواند به تشخیص و پیدا کردن موهای ضعیف کمک کند و توصیه‌هایی مبنی بر استفاده‌ی مناسب از محصول ارائه دهد. استفاده از بهترین محصولات برای احیای موهای آسیب دیده، امری ضروری ست. برای موهای ضعیف و ظریف، از شامپو، نرم کننده و محصولاتِ حالت دهنده به مو استفاده کنید؛ چراکه مو را با تزریق پروتئین، اسیدهای آمینه و دیگر خواص تقویت کننده، تقویت می‌کنند.
از شامپویی که باعث خشک شدن مو می‌شود، استفاده نکنید و به هنگام استفاده از یک نرم کننده‌ی تقویتی، از ریشه‌ها شروع کنید و نرم کننده را تا به انتهای آن برسانید. شما می‌توانید این خاصیت نرم کنندگی را با قرار دادن یک حوله گرم یا کلاه دوش بر روی سر خود افزایش دهید و به نفوذ عمیق آن به داخل فولیکول و محور مو کمک کنید. ماسک پروتئین یا درمان با نرم کننده‌ا‌ی نفوذپذیر، نیز می‌تواند برای طره مویی که استحکام خود را از دست داده، موثر واقع شود.


مقاله مرتبط: آیا شامپوی شما سالم است؟ از این عناصر زیان‌آور دوری کنید


با این حال، به یاد داشته باشید محصولاتی که ما در موهایمان استفاده می‌کنیم، می‌تواند به صورت افراطی باشد. شما ممکن است محصولات خوب و مرغوب زیادی داشته باشید؛ ولیکن مصرف بیش از حد از محصول، در طول زمان موجب آسیب و ضعف مو می‌شود. هنگامی که مو کاملا آسیب دید، درمان آن با استفاده‌ی بیشتر از محصول می‌تواند آن را ضعیف‌تر کرده و باعث شود که موهای ضعیف، کدر و زمخت به نظر بیایند. از محصولات فرم دهی به مو به طور مثال حاوی الکل که می‌تواند باعث خشکی مو شود، اجتناب کنید و در صورتی که پوست سرتان بیش از حد روغن تولید نمی‌کند، سعی کنید شست وشوی آن را به صورت روزانه محدود و یا حتی کمتر کنید.

۲. محدود کردن استفاده از مواد شیمیایی برای موهای ضعیف

بدرفتاری با مو و سوء استفاده‌ی بیش از حد از آن، می‌تواند آن را به سمت موی ناتوان و سست بنیه سوق دهد. استفاده مداوم و یا دائمی از مواد شیمیاییِ قوی؛ به واسطه‌ی رنگ کردن، سفید کردن، صاف کردن می‌تواند به بافت مو آسیب رسانده و آن را تضعیف کند. هنگامی که به طور مکرر یا بیش از حد مورد استفاده قرار گیرند؛ این مواد شیمیایی می‌توانند باعث آسیب دائم مو، ضعف، خشکی و وزشدگی آن شوند که با شکافتن آن به پایان رسیده و شکستگی حاصل می‌شود. برطرف کردنِ این مواد شیمیایی، با استفاده از شامپو، نرم کننده‌‌های متناسب موهای آسیب دیده و درمان با نرم کننده‌های قوی صورت می‌گیرد. به دنبال محصولات فرم دهی به مویِ حاوی الکل استاریل باشید که یک الکل چرب بوده و باعث تقویت و تسکین موهای ضعیف می‌‍‌‌شود.


مقاله مرتبط: سم زیبا: حقیقت خطرات محصولات زیبایی


برای موهای فوق العاده ضعیف ، یک بار در هفته یا بیشتر از یک پروتئین درمان کننده‌ی عمقی استفاده کنید. درمان را برای سرتاسر موهای خود که با شامپوی آبرسانی کننده به خوبی شسته شده بکارگیرید و آن را به مدت یک شب نگه دارید (موهایتان را پوشش دهید و در حالی که روی بالش حوله‌ای قرار داده‌اید، بخوابید) و صبح آن را بشویید. به هنگام انتخاب رنگ مو، از آرایشگرتان در مورد دستورات حرفه‌ای غنی و بدون آمونیاک سوال کنید.

۳. موهای ضعیف از گرما بیزارند؛ با حرارت بازی نکنید


گرمای بیش از حد خشک‌کن‌ها، فرکننده‌های داغ، پیچش دهنده و صاف کننده‌ها می‌تواند باعث ایجاد موهای ضعیف و شکستگی آن‌ها شود. استفاده بیش از حد از خشک‌کننده‌ها روی موهای مرطوب و خیس، به آب باقی‌مانده‌ی زیر پوششِ مو حرارت داده و باعث می‌شود که در داخل مو گسترش پیدا کند و درون فضاهای تار مو را پر کند؛ در نتیجه باعث می‌شود که موها ضعیف شوند. این رشته موهای نیم سوز شده رطوبت را از هوا جذب می‌کنند و باعث حالت مجعدی و وز بودن آن‌ها می‌شوند.
به جای تخریب بافت طبیعی خود، با آنچه که دارید، وارد عمل شوید. برای موهای صاف، با استفاده از مواد پاک کننده و نرم کننده‌‌هایی که به طور مخصوص برای ایجاد درخشش طراحی شده‌اند، سلامت و درخشندگی موها را افزایش دهید. برای موهای مجعد، از محصولات ساخته شده برای بافتِ موی مواج استفاده کرده و موها را به وسیله‌ی انگشتان خود از هم باز کنید تا حالت وز وزی بودنشان کاهش یابد.


مقاله مرتبط: هر روز موهایتان را نشویید!


به منظور مراقبت از رشته‌موهای ضعیف شده تا رسیدن آن‌ها به حد مطلوبی از سلامت، از شامپوهای آبرسان و نرم کننده استفاده کنید و قبل از استفاده از وسایل‌های آرایشگاهی با محصولات تقویتی، موهایتان را تقویت کنید. ابزارهای فرم‌دهیِ طراحی شده را در دمای پایین تنظیم کنید. قبل از استفاده از خشک‌کن‌ها یا اتوها، از محصولات محافظ گرمایی استفاده کنید تا از آسیب‌های حرارتی مصون بمانند و در آخر نیز از محصولاتی استفاده کنید که دارای روغن‌های محافظتی اند.

۴. تقویت موی ضعیف با تغییر سبک و سلیقه‌ی خود


مدل مو‌هایتان را هر روز عوض کنید. باز گذاشتن مو‌ها به طور مداوم، ممکن است منجر به پیچ خوردگی مو و ایجاد موخوره شود؛ اما بستن مو به صورت دم اسبی یا بافتن سفت و محکم آن‌ها، می‌تواند به موها فشار وارد کرده و باعث شکستگی آن‌ها شود. بنابراین مدل موهایتان را هر روز تغییر دهید تا مانع وارد آمدن فشار، بر مو‌های ضعیف شوید. وقتی موهایتان را باز می‌گذارید، از یک شامپوی تقویت کننده، نرم کننده و محصولات حالت دهنده به مو برای محافظت از موهای ضعیف استفاده کنید و به هنگام بستن آن‌ها، از ژل‌های تقویتی استفاده کرده و همچنین از کش‌های الاستیکِ بدون فلز بهره گیرید.

اصطکاک و سایش در اثر شانه کردنِ بیش از حد موها و پوشیدن کلاه‌های بسیار تنگ، می‌توانند منجر به تضعیف موها شوند. به هنگام شانه کردن موها خیلی وسواسانه عمل نکنید و هرگز موهای خیس را شانه نزنید. بهترین راه حل، استفاده از شانه‌هایی با بدنه‌ی نرم است همچنین یک اسپری ضد پیچ خوردگی، قادر خواهد بود از موی ضعیف به هنگام شانه کردن محافظت کند.بر روی مو‌های خیس،اسپری بزنید تا پیچ‌ خوردگی‌ها راحت‌تر باز شوند و سپس آن‌ها را شانه کنید.

۵.عامل آشفتگی مو و چگونگی پیشگیری از آن

هنگامی که موها بصورت وز وز نمایان می‌شوند، کم کردن حجمی از موها می‌تواند از آسیب بیشترجلوگیری کرده و از انشعاب و حرکت آن در سرتاسر طول مو جلوگیری کند.

با استفاده از شامپوی کراتین و نرم کننده‌ها، می‌توانید پروتئین را به موهای ضعیف و آسیب دیده بازگردانده و به سلامت آن‌ها کمک کنید. اما به یاد داشته باشید که این عمل یک شبه، اتفاق نخواهد افتاد. شما باید به طور منظم از آن‌ها استفاده کنید تا در نهایت، متوجه تغییرات شوید.


مقاله مرتبط: ۱۰ غذای عالی برای داشتن موهایی سالم


پس از استفاده از شامپو، انواع گوناگونی از سرم‌های مخصوصِ موی ضعیف و نرم کننده‌ی در دسترس، برای کمک به کاهش آشفتگی مو وجود دارد که می‌توان از آن‌ها بهره گرفت. به هنگام استفاده از سرم‌های حاوی روغن، از قرار دادن آن‌ها بر روی پوست سر خود به طور مستقیم، پرهیز کنید چراکه باعث می‌شود ریشه‌ی موهایتان چرب به نظر برسد. در آخر نیز از محصولاتی که لطافت و درخشنگیِ موهایتان را افزایش می‌دهند، استفاده کنید.

۶. نحوه برخورد با موی انشعاب دار؛ یک موی منشعب شاداب و سالم نیست

هیچ راهکار کاملی، برای پایان دادن به تقسیم شدگی مو وجود ندارد اما همانطور که در بالا ذکر شد، هر شش تا هشت هفته یکبار می‌توانید به آن‌ها رسیدگی کنید. برای درمان موقت، از یک شامپو و نرم کننده ملایم استفاده کنید و روغنِ درمانی را، فقط به سر موها بمالید. هنگامی که از محصولات فرم دهی استفاده می‌کنید، محصولات تقویت کننده بهترین هستند، زیرا به پیوستگی و یکدستی انتهای مو کمک می‌کنند.

۷. چگونه از پوست سر خود مراقبت کنید؛ سلامتی مو از سر آن شروع می‌شود

وقتی که به دنبالِ بهبودی موهای ضعیف هستید، خط اول حفاظت، باید از پوست سر شروع شود. اگر پوست سر شما سالم باشد، موهای شما نیز پیرو آن‌ها هستند. پوست سر می‌تواند خشک، پوسته پوسته و یا چرب باشد، اما انواعی از محصولات طراحی شده که برای هر نوع پوستی، می‌توانند کاربردی باشند.


مقاله مرتبط: ۸ اشتباه رایج که باعث ریزش مو می‌شود


برای پوست های خشک که احساس سفتی و یا خارش دارند، می‌توان یک روغن مرطوب کننده را به مدت ۵ دقیقه قبل از دوش گرفتن بر روی پوست سر ماساژ داد. ماسک مو یا معالجه با نرم کننده های عمقی، رطوبت را به پوست سرِخشک و موی تضعیف شده باز می‌گرداند.


اگر سرتان خارش داشته باشد و به طور منظم روی شانه هایتان تکه های کوچکی از پوست سرتان را ببینید، شما احتمالا شوره‌ی سر دارید. هیچ چیز از شانه ای که پوشیده از برفک‌های پوستی باشد، ظاهر خوب را به سرعت خراب نمی‌کند. اگر شوره سر یک مشکل است، پس در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها به دنبالِ انواع شامپو‌های شوره‌ای و نرم کننده‌ها باشید و راهکارهای درمانی و توصیه‌های لازم را از آرایشگر و یا ارائه دهنده‌ی خدمات پزشکی دریافت کنید.

۸. رژیم غذایی سالم به بازیابی مو‌های ضعیف کمک می‌کند

ضعف و ریزش مو، می‌توانند در ارتباط با عملکرد شما باشند، اما می‌توانند در اثر رفتارهایی که با بدن خود انجام می‌دهید نیز ایجاد شوند. یک رژیم غذایی ناسالم و یا کاهش کالری مصرفی (سو تغذیه)، می‌تواند به ریزش مو منجر شود، همچنین این ریزش می‌تواند در اثر اختلالات غدد درون ریز نیز ایجاد شود.
هرآنچه که می‌خورید بر سلامت مو و پوست سر شما تاثیر دارد. مواد مغذیِ غذای سالم، انرژی‌ای را فراهم می‌کنند که باعث رشد مو می‌گردد. رژیم غذایی حاوی آهن و غنی از پروتئین به واسطه‌ی ساخت کراتین مستحکم، به تغذیه پوست سر و موهایتان کمک می‌کند، همچنین بافت مو را بهبود بخشیده و رشدش را تحریک می‌کند. مصرف گوشت بدون چربی، ماهی، پنیر کم چرب، سفیده‌ی تخم مرغ، اسفناج و سویا باعث شادابی موهای سرتان می‌شود. در میان وعده‌های غذایی ازمیوه‌ها، سبزیجات و غلات نیز استفاده کنید.


مقاله مرتبط: آیا ریزش این مقدار مو عادی است؟


ویتامین ها نیز کلید سلامت مو هستند. ویتامین C یا کلاژن، با حمایت از فولیکول‌های مو، رگ‌های خونی  پوست سر را محافظت می‌کنند. ویتامین C، همچنین به شما کمک می‌کند که آهن را از پروتئین‌های گیاهی جذب کنید. بیوتین، یک ویتامین B ضروری، موهای ضعیف را تقویت می‌کند و بافت آن را بهبود می‌بخشد. بیوتین در ماهیِ سالمون، هویج، زرده تخم مرغ و ماهی ساردین یافت شده است. مکمل‌های ویتامینی نیز می‌توانند به موهای ضعیف کمک کنند. سیلیس، مواد مغذی موجود در جو دوسر، برنج، خیار، مارچوبه، کلم و دانه‌های آفتابگردان از رشد مو و ناخن‌ها حمایت می‌کند؛ همانند کلسیم که در محصولات لبنی، ماهی و سبزیجات برگ‌دار یافت می‌شود.

آب نیز ماده‌ی ضروری دیگری می‌باشد که برای بدن و موهایتان ضروری ست. هیدراتاسیون مناسب به حفظ عملکرد بدنتان و تقویت موهای ضعیف کمک می‌کند تا همانند یک ماشینِ روغنی، به خوبی عمل کند. بهتر است که مقادیر زیادی از آب را، در طول روز و شب بنوشید.
اگر نکات مراقبت از مو که در این مقاله ذکر شد، کمک چندانی به تقویت و ضخیم سازی موهایتان نکرد، به پزشک یا متخصص پوست خود مراجعه کنید تا از نقطه نظر پزشکی، شما را ارزیابی کند.

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید