انتشار این مقاله


اسکن‌ مغزی می‌تواند هوشیاری را در بیماران کمایی تشخیص دهد

تحقیقات جدید نشان می‌دهد؛ اسکن‌های پیچیده مغزی می‌توانند هوشیاری را در بیماران بی‌هوش بخش مراقبت‌های ویژه تشخیص دهد. دکتر Brian Edlow کمک‌یار این تحقیقات و عضوی از بخش نوروتکنولوژی و نوروریکاوری بیمارستان مرکزی ماساچوست می‌گوید: تشخیص زودهنگام هوشیاری در بیماران بستری در ICU به خانواده‌ها این امکان را می‌دهد تا در ارتباط با مراقبت از […]

تحقیقات جدید نشان می‌دهد؛ اسکن‌های پیچیده مغزی می‌توانند هوشیاری را در بیماران بی‌هوش بخش مراقبت‌های ویژه تشخیص دهد.

دکتر Brian Edlow کمک‌یار این تحقیقات و عضوی از بخش نوروتکنولوژی و نوروریکاوری بیمارستان مرکزی ماساچوست می‌گوید:

تشخیص زودهنگام هوشیاری در بیماران بستری در ICU به خانواده‌ها این امکان را می‌دهد تا در ارتباط با مراقبت از بیماران خود تصمیمات بهتری بگیرند و همچنین از آن جهت که بهبود هوشیاری در نتیجه مراقبت‌های طولانی مدت است؛ این امکان را به بیماران می‌دهد تا در صورت ترخیص از ICU از کمک‌های توان بخشی بهره‌مند شوند.

مطالعه بر روی ۱۶ بیمار با آسیب شدید مغزی در ICU انجام گرفته است. محققین به این نتیجه رسیدند، MRI و نوار مغزی می‌تواند درجه‌ای از هوشیاری را تشخیص دهد که به وسیله آزمایش‌های بالینی نورولوژیک استاندارد، قابل تشخیص نیست؛ دلایل متعددی در ارتباط با تشخیص اشتباه عدم هوشیاری به وسیله این آزمایشات وجود دارد.  بیمار به دلیل آسیب شدید مغزی و یا آثار دارو‌های مسکن و بی‌هوشی نمی‌تواند صحبت کند، بنویسد و یا حرکت کند و یا ممکن است پزشک رفلکس و حرکات ضعیف اما عمدی او را اشتباه تفسیر کند. محققین اذعان دارند؛ تحقیقات پیشین نشان می‌دهد، بیش از ۴۰ درصد آسیب‌های مغزیِ هوشیار به اشتباه غیر هوشیار تشخیص داده می‌شوند.  در تحقیقات پیشین از fMRI و نوار مغزی برای تشخیص هوشیاری در بیماران انتقال یافته به بخش‌های توانبخشی استفاده شد، اما این مطالعه برای اولین بار بر روی بیماران بستری در ICU انجام شده است.


مقاله‌ی مرتبط: CTE؛ هدیۀ فوتبال آمریکایی به مغز


Edlow استادیار نورولوژی دانشگاه پزشکی هاروارد می‌گوید:

تحقیقات بیشتری برای تشخیص کارایی این راهکار در مصدومان شديد مغزی لازم است و با توجه به نتایج به دست آمده، تیم تحقیقاتی ما در حال تلاش برای بهبود دقت این آزمایش‌ها و ایجاد یک برنامۀ فالوآپ در آینده نزدیک است.

این مطالعه در تاریخ ۲۰ ژوئیه در نشریه Brain به انتشار رسیده است.


مقاله مرتبط: کمک‌های اولیه ۱۹: ضربه به سر


صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید