انتشار این مقاله


۱۱ نشانه‌ی اولیه‌‌ی بارداری

برخی از علائم اولیه‌ی بارداری ممکن است در زمانی که شما پریود نشده‌اید، یا یک یا دو هفته پس از آن ظاهر شوند.

آیا می‌توانید باردار شوید؟ برخی از علائم اولیه‌ی بارداری ممکن است در زمان عدم تجربۀ عادت ماهانه، یا یک یا دو هفته پس از آن ظاهر شوند. تقریباً ۶۰ درصد زنان در طول شش هفته‌ی اولیه‌ی بارداری و تقریبا ۹۰ درصد از آن‌ها تا هفته‌ی هشتم، دچار علائم اولیه می‌شوند.
اگر چرخه‌ی قاعدگی‌تان را کنترل نمی‌کنید و یا بازه‌ی آن از ماهی به ماه دیگر تغییر می‌کند، احتمالا از اینکه چه زمانی انتظار تجربۀ عادت ماهانه را داشته باشید مطمئن نخواهید بود، اما اگر برخی از علائم اولیه‌ی بارداری را که در زیر اشاره می‌شود احساس کردید(برای همه‌ی زنان شامل نمی‌شود)، از اینکه چرا عادت ماهانه را تجربه نکرده‌اید، تعجب نخواهید کرد. شما احتمالا باردار هستید!
گرفتن یک تست خانگی بارداری، گام بعدی‌ست! اگر باردار هستید، به بخش سلامت زنان و بارداری ما مراجعه کنید تا یک بررسی اجمالی و کوتاه بر این دوره داشته باشید.

ناسازگاری‌های غذایی


اگر شما به تازگی باردار شده‌اید، احساس بیزاری از بوی ساندویج بولونیا یا یک فنجان قهوه و یا اندک بوی عطری که باعث می‌شود به آن عکس العمل نشان دهید، غیرعادی نیست. اگرچه هیچ کس در اینکه ممکن است این رخداد ناشی از یک عارضه‌ی جانبی، در افزایش سریع میزان استروژن سیستم بدنی شما باشد مطمئن نیست.
همچنین ممکن است متوجه شوید، غذاهای خاصی که از خوردن آن‌ها لذت می‌بردید به طور ناگهانی و غیر منتظره برایتان تنفرآور شده‌اند.

نوسانات خلقی

بخشی از نوسانات خلقی که نمود آن در دوران بارداری شایع است، ناشی از تغییرات هورمونی‌ست که بر انتقال دهنده‌های عصبی اثر می‌گذارد(پیام ‌رسان‌های شیمیایی در مغز). هرکسی نسبت به این تغییرات، به صورت کاملا متفاوتی پاسخ می‌دهد؛ برخی از مادران احساسات عاطفی را تجربه می‌کنند، هم خوب و هم بد. در حالی که دیگران احساس افسردگی و اضطراب می‌کنند.
توجه: اگر احساس ناراحتی و ناامیدی داشته باشید، نتوانید از عهده‌ی مسئولیت‌های روزانه‌ی خود بربیایید و یا اینکه از اندیشه‌های مخرب و آسیب‌رسان به خود رنج می‌برید فورا با ارائه دهنده‌ی مراقبت‌های بهداشتی خود و یا یک متخصص بهداشت روانی، در تماس باشید.

باد کردن شکم


تغییرات هورمونی در اوایل بارداری ممکن است در شما احساس ایجاد پف‌کردگی کند؛ شبیه به احساسی که بعضی از زنان قبل از دوره‌ی قاعدگی خود دارند. به همین دلیل ممکن است لباسهایتان از کمر تنگ باشند، حتی زمانی که رحم هنوز کوچک است.

تکرر ادرار


مدت زمان کوتاهی پس از اینکه شما باردار شدید، تغییرات هورمونی به سرعت یک سلسله از رویدادهایی را به فعالیت وا می‌دارد که منجر به افزایش گردش خون در کلیه‌هایتان ‌شود. این باعث می‌شود که مثانه‌ی شما سریع تر پرشده و در نتیجه زود به زود نیاز به تخلیه‌ی آن داشته باشید.
ادرار مکرر همراه با پیشرفت بارداریتان تشدید می‌شود. حجم خونتان در طول بارداری به طور چشمگیری افزایش می‌یابد که منجر به ایجاد مایع فرآوری شده‌ی اضافی، در مثانه‌ی شما می‌شود. مشکلی که وجود خواهد داشت این است که کودک در حال رشد هم، فشار بیشتری بر مثانه‌ی شما وارد می‌کند.

خستگی

به طرز غیر منتظره‌ای خسته شده‌اید؟ نه، این خسته شدن نیست. هیچ کس از اینکه چه چیزی باعث خستگی در اوایل بارداری می‌شود مطلع نیست، اما احتمال دارد که افزایش سریع در سطح هورمون پروژسترون، سستی و خواب آلودگی شما را کنترل ‌کند. خستگی صبحگاهی و تکررادرار در طول شب، هم چنین می‌تواند بر تنش‌های شما بیافزاید.
شما باید بعد از سه ماهه‌ی دوم خود احساس انرژی بیشتری کنید؛ اگرچه خستگی در دوران بارداری اغلب با افزایش وزن بیشتر، باز می‌گردد و بعضی از ناراحتی‌های معمول بارداری، داشتنِ یک خواب راحت شبانه را برایتان سختر می‌کند.

درد سینه‌ها


یک علامت معمول بارداری، داشتن سینه‌های حساس و متورم، ناشی از افزایش در سطح هورمون‌ها می‌باشد. درد و تورم ایجاد شده، ممکن است در قالب نسخه‌ای به مشابه آنچه که پیش از قاعدگی احساس می‌کنید باشد. پس از سه ماهه‌ی اول، ناراحتی شما باید به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد؛ چراکه بدن شما با تغییرات هورمونی سازگار شده است.

خونریزی‌های خفیف یا لکه‌بینی


غیر منطقی به نظر می‌رسد که اگر در تلاش برای باردار شدن هستید آخرین چیزی که مشاهده کنید، لکه‌هایی از خون یا خونریزی واژینال باشد. اما اگر متوجه شدید که این لکه بینی در محدوده‌ی دوره‌ی قاعدگی‌تان رخ داده، ممکن است ناشی از خونریزیِ لاله گزینی باشد. هیچ کس نمی‌داند که چرا این اتفاق می‌افتد، اما ممکن است این امر به دلیل جایگزینی تخمک، در داخل رحم شما باشد.
توجه داشته باشید که حدود ۱ در ۴ خانم در سه ماهه اول، لکه بینی یا خونریزیِ ناگهانی را تجربه می‌کنند. این اغلب نگران کننده نیست؛ اما گاهی اوقات نشانه ای از سقط جنین یا حاملگی خارج رحمی است. اگر خونریزی شما شدید بوده یا همراه با درد و سرگیجه باشد، یا اینکه اگر به طور کلی در معرض همه‌ی این عوامل هستید، با پزشک یا  یک ماما تماس بگیرید.

حالت تهوع


برای برخی از زنان، تهوع صبحگاهی تا حدود یک یا دو ماه بعد حاملگی از بین نمی‌رود، اگرچه برای دیگران ممکن است تنها دو هفته طول بکشد. نه فقط در صبح بلکه حالت تهوع ناشی از بارداری(با استفراغ یا بدون آن) به هنگام صبح، عصر و یا شب می‌تواند مشکل ساز باشد.
اکثر زنان باردارِ دارای حالت تهوع، قبل از شروع سه ماهه دوم احساس راحتی کامل می‌کنند. برای اکثر دیگر، این اتفاق در ماه‌های دیگر رخ می‌دهد. روی هم رفته، چند نفر خوش شانس نیز از آن فرار می‌کنند.

از دست دادن قاعدگی


اگر دوره‌ی بسیار منظمی دارید، در صورتیکه قاعدگی شما سر وقت رخ ندهد می‌توانید قبل از توجه به نشانه‌های بالا، تصمیم به انجام تست حاملگی داشته باشید اما اگر منظم و دقیق نیستید و یا دوره‌ی خود را کنترل نمی‌کنید حالت تهوع، حساسیت پستان و حمام رفتن های مکرر، می‌توانند نشانه‌هایی از حاملگی باشند؛ حتی قبل از اینکه به پریود نشدن خود پی برده باشید.

بالا بودن درجه حرارت پایه‌ی بدن

اگر دمای پایه‌ی بدنتان را کنترل کردید و متوجه این موضوع شدید که دمای بدنتان به مدت بیش از دو هفته، در رنج بالایی قرار دارد، محتملا شما باردارید.


مقالۀ مرتبط: تست درجه حرارت پایۀ بدن


مثبت بودن تست بارداری خانگی


به رغم آنچه که ممکن است بر روی جعبه بخوانید، بسیاری از آزمایشات بارداریِ خانگی به اندازه کافی حساس نیستند تا به طور قابل اعتماد، حاملگی را تا حدود یک هفته پس از پریود نشدن تشخیص دهند. پس اگر شما خیلی زودتر اقدام به انجام تست کردید و جواب منفی گرفتید، دوباره چند روز دیگر آن را امتحان کنید و به یاد داشته باشید که فرزند شما قبل از اینکه به حاملگی خود پی ببرید، رشد خود را آغاز کرده است. پس قبل از پی ببردن به قطعیت بارداریتان، مراقبت سلامتی خود باشید و علائم و نشانه‌های اولیه‌ی بیشتری را دنبال کنید!


هنگامی که نتیجه‌ای مثبت دریافت کردید با متخصص خود ملاقات کنید. همچنین با بخش سلامت زنان و بارداری ما همراه شده و در ضمن فراموش نکنید که معلومات خود را نیز بروز کنید. مبارك باشد!

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید