انتشار این مقاله


۱۱ نکته برای سحرخیز بودن

آیا از بیدار شدن در صبح نفرت دارید؟ این نکات می‌توانند به شما کمک کنند.

آیا از بیدار شدن در صبح نفرت دارید؟ این نکات می‌توانند به شما کمک کنند.

شروع کوچک

خبر خوب برای جغدهای شب، و هر کس دیگری که از زمانی که خورشید می‌آید دوست ندارد از خواب بیدار شود؛ می‌توانید یاد بگیرید که صبح‌ها را دوست داشته باشید. حتی تغییرات کوچکی در روال عادی زندگی شما می‌تواند انرژی و حوصله شما را افزایش دهد. ترفندهای کوچکی می‌توانند کمک کنند تا چشمان بازی را که می‌خواهید به دست بیاورید. اگر به خوبی استراحت ‌کنید، بیدار شدن سخت نخواهد بود.

آلارم خود را خارج از دسترس قرار دهید

بیایید روراست باشیم: اگر ۱ الی ۲ دیگر برای خوابیدن نداشته باشید، فشار دادن دکمه چرت زدن واقعا به شما کمک نخواهد کرد تا کمتر احساس خستگی کنید. اما یک دلیل دیگر برای این وجود دارد که تا زمانی که برای اولین بار این صدای مزاحم را می‌شنوید، از خواب بلند شوید. هنگامی که شما هر روز در یک زمان معین از خواب بلند شده و به خواب می‌روید، ساعت داخلی بدن خود را منظم نگه خواهید داشت. این کار شما در صبح هشیارتر و در هنگام شب و زمان به رختخواب رفتن خواب‌آلودتر می‌کند.

به نور اجازه ورود دهید

به محض این که بیدار شدید، پرده یا هرچیزی که مانع عبور نور شود را باز کنید یا به بیرون بروید. نور طبیعی باعث کار کردن مغز و نگه داشتن ساعت بدن در هماهنگی می‌شود. اگر بیرون تاریک است، چراغ را روشن کنید. یک ساعت زنگ دار نورانی می‌تواند کمک کند و ممکن است کمتر از یک زنگ هشدار پر سر و صدا، ناهنجار باشد و تکان بخورد. اگر مه مغزی صبحگاهی یا اختلال عاطفی فصلی یا افسردگی داشته باشید، یک جعبه نور (یا لامپ خورشیدی) را امتحان کنید. این کار می‌تواند خلق و خوی شما را بهتر کند و به شما کمک کند تا بیشتر احساس بیداری کنید.

از تفریحات صبحگاهی لذت ببرید

برای جلوگیری از تمایل برای ماندن در رختخواب، کاری را برنامه‌ریزی کنید تا هر روز صبح منتظرش باشید. می‌توانید وب سایت مورد علاقه خود همراه یک صبحانه خوشمزه بخوانید و یا برای پیاده روی به پارکی با منظره‌ای زیبا بروید. هر چیزی که شما را هیجان زده می‌کند یا از آن لذت می‌برید کمک می‌کند تا مغز شما را تحریک شود و کمتر خواب‌آلود باشید.

یک فنجان قهوه بخورید

فقط مطمئن شوید قهوه‌ی شما از نوع کافئین‌دار است. کافئین باعث پمپاژ مواد شیمیایی مغز مانند سروتونین و دوپامین می‌شود. این مواد روحیه شما را بهتر می‌کنند، سطوح انرژی افزایش می‌دهند و به شما کمک می‌کنند تمرکز کنید. (مصرف‌کنندگان منظم قهوه نیز نسبت به کسانی که به ندرت یا هرگز این مواد قوی شیرین را مصرف می‌کنند کمتر احتمال دارد به افسردگی دچار شوند.) طرفدار قهوه نیستید؟ یک فنجان چای سیاه یا سبز را انتخاب کنید. این مواد دارای کافئین و سایر ترکیبات سالم می‌باشند.

جلسه ورزش صبحگاهی را برنامه‌ریزی کنید

پرش جک (پرش پروانه) و یا یک پیاده روی سریع می‌تواند باعث پمپاژ خون و تحریک سیستم عصبی شود. در لحظه احساس هشیاری بیشتری خواهید داشت  و چند ساعت بعد نیز همینطور. اگر اولین کار در روز بدنسازی و ورزش کنید، در شب راحت‌تر به خواب می‌روید تا این که بعدا این کار را انجام دهید. حداقل این کار را چند ساعت قبل از زمان خواب امتحان کنید. هر زمان دیگری و به خواب رفتن برای شما سخت خواهد بود. یا یوگا انجام دهید. ثابت شده است که یوگا به کاهش بی‌خوابی کمک می‌کند.

سوخت رسانی

آیا اشتها ندارید؟ سعی کنید یک وعده صبحانه کوچک داشته باشید. حتی یک لقمه کوچک مانند تخم مرغ با یک تکه تست غلات کامل یا یک فنجان ماست با انواع توت‌ها، به بدن شما انرژی لازم برای حرکت را می‌دهد. صبحانه به شما کمک می‌کند تا تمرکز کنید و ممکن است حتی ساعت بدن شما را منظم و هماهنگ نگه دارد و این صبح شما را بیشتر شبیه صبح و کمتر شبیه نیمه شب می‌کند.

قبل از خواب چراغ‌ها را خاموش کنید

چراغ‌های روشن در شب می‌توانند سطح ملاتونین شما را کاهش دهند (هورمونی است که به شما کمک می‌کند احساس خواب آلودگی کنید) و فقط چراغ‌های خواب نیست که می‌تواند شما را مجبور به شمردن گوسفندان بکند. درخشندگی تلفن‌های همراه، رایانه‌ها و تلویزیون نیز تولید ملاتونین را کم می‌کنند.
اصلاح: چراغ‌ها را در منزل خاموش کنید و تمام صفحه‌ها و ابزارهای تکنولوژی را حداقل یک ساعت قبل از اینکه به خواب بروید، خاموش کنید.

مشروب قبل از خواب را کنار بگذارید

بله، الکل موجب خواب آلودگی شما می‌شود. اما در خواب ماندن را سخت‌تر می‌کند و همچنین باعث می‌شود در هنگام صبح احساس سستی بکنید. اگر می‌خواهید مشروب بخورید، آن را با شام یا حداقل ۲ تا ۳ ساعت قبل از خواب بنوشید.

ملاتونین را امتحان کنید

این هورمون کمک می‌کند تا بدن شما آماده خواب شود. همچنین در منظم و هماهنگ نگه داشتن ساعت بدن نیز نقش دارد. اگر در بخواب رفتن مشکل دارید یا به دلیل مسافرت یا روال جدیدی برنامه‌ریزی خواب‌تان به هم خورده است، ممكن است مکمل ملاتونین كمك کننده باشد. دوزی کوچک (۳/۰-۱ میلی‌گرم) یک ساعت قبل از خواب مصرف کنید. قبل از مصرف هر داروی جدید، همیشه با پزشک خود صحبت کنید.

یک روتین خوب پیدا کنید

یک عصر آرام به شما کمک می‌کند تا بخواب بروید. ازعوامل استرس‌زایی مانند ایمیل و صحبت‌های خشن با اعضای خانواده حداقل یک ساعت قبل از خواب اجتناب کنید. برای داشتن وضعیت مناسب برای خواب، می‌توانید مدیتیشن و کشش انجام دهید، حمام گرم بروید، یا یک کتاب را در یک اتاق کم نور بخوانید. اگر حداقل ۷ ساعت در شب می‌خوابید اما هنوز هم احساس خستگی و خواب‌آلودگی دارید، به دکتر مراجعه کنید. یک مشکل بهداشتی یا اختلال خواب مانند آپنه خواب ممکن است مقصر این خواب‌آلودگی باشد.

زهرا کریمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید