انتشار این مقاله


یوگا کمردرد کهنه‌ی سربازان را تسکین می‌دهد!

در میان کهنه سربازان مبتلا به کمردرد مزمن، کسانی که یک برنامه یوگا ۱۲ هفته‎ای را انجام دادند، نمرات خوبی در پرسشنامه ناتوانی، شدت درد و کاهش مصرف داروها داشتند.

 دکتر اریک جی گروسل و تیم او از سیستم مراقبت بهداشتی VA San Diego، در مطالعه‌ای بر روی ۱۵۰ سرباز نظامی بازنشسته که دارای کمردرد مزمن بودند، دریافتند که سربازانی یک برنامه یوگا ۱۲ هفته‌ای را تکمیل کردند، نمرات خوبی را در پرسشنامه ناتوانی، کاهش شدت درد و کاهش مصرف داروها کسب کردند. مطالعه آن‌ها در مجله‌ی آمریکایی Preventive Medicine در تاریخ ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۷ منتشر شد.

طبق نظر گروسل این مطالعه درمان غیردارویی دردهای مزمن پشت و پایین تنه را پیشنهاد می‌کند. او می‌گوید:

برای کاهش وابستگی به داروهای مسکن و مخدر و دیگر داروهایی با عوارض جانبی، باید شواهدی به دست آوریم تا اثرات سودمند همکاری ذهن و جسم مانند یوگا بر جانبازان و کهنه سربازان با دردهای مزمن را اثبات کند.

سربازانی که به طور تصادفی برای گروه یوگا انتخاب شده بودند، برنامه یوگا ۱۲ هفته ای را سپری کردند. گروه مقایسه بعد از ۶ ماه دعوت شدند تا در یوگا شرکت داشته باشند. گروه اول دو جلسه در هفته و در هربار به مدت ۶۰ دقیقه تمرینات یوگا را انجام می دادند. مداخله بر اساس یوگا هاتا بود که حاوی موقعیت های یوگا و دنباله‌های حرکتی همراه با تمرین تنفس و تمرکز ذهنی است. نتایج این مطالعه در ابتدا، ۶ هفته، ۱۲ هفته و ۶ ماه پس از شروع فرآیند، بررسی شد.


مقاله مرتبط: نکاتی که باید درمورد یوگا بدانید


در هر دو گروه مورد مطالعه پس از ۱۲ هفته، نمرات مربوط به پرسشنامه ناتوانی کاهش یافته بود. با این وجود تفاوت‌های قابل توجهی در ارزیابی شش ماهه وجود داشت. نمرات در گروه یوگا کاهش یافته اما در گروه درمان با تاخیر، افزایش یافته بود. در کنار این پیشرفت‌ها، شدت درد در گروه یوگا در هر سه دوره زمانی کاهش یافت، در حالی که گروه درمان با تأخیر، تغییراتی ناچیز داشتند. همچنین طبق پرسشنامه‌ها میزان مصرف داروها در هر ۲ گروه به میزان ۲۰ درصد کاهش یافته بود و به طور قابل توجهی کاهش ناتوانی و شدت درد با وجود کاهش مصرف مسکن‌ها و سایر روش‌های درمانی پزشکی، در طی شش ماه صورت گرفت. نتایج یافته‌های دو مورد آزمایش تصادفیِ کنترل‌شده در سربازان غیر جانباز، تایید می‌کند که یوگا بی‌خطر است و می تواند درد و ناتوانی در بزرگسالان مبتلا به کمردرد مزمن را کاهش دهد.

در میان کهنه سربازان مبتلا به کمردرد مزمن، کسانی که یک برنامه یوگا ۱۲ هفته‎ای را انجام دادند، نمرات خوبی در پرسشنامه ناتوانی، شدت درد و کاهش مصرف داروها داشتند.

محققان می‌گویند این مطالعه یکی از نخستین مطالعاتی است که اثربخشی یوگا را به ویژه جانبازان و سربازان نظامی، جمعیتی که با چالش‌های بیشتری از سلامتی نسبت به غیرنظامیان مواجه هستند، نشان می‌دهد. آن ها اشاره می‌کنند که همانند سایر درمان‌های غیر دارویی برای کمردرد مزمن، یوگا ممکن است به همه کمک نکند و یا ممکن است به طور کامل کمر درد مزمن را از بین نبرد، اما کاهش درد و ناتوانی اغلب می‌تواند در طولانی مدت با تمرین یوگا ادامه یابد.

 

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید