انتشار این مقاله


بگذارید کودکتان در معرض میکروب‌ها قرار بگیرد

بازی با خاک و گِل برای کودکان مفید است!

یک کارشناس میکروب‌شناسی می‌گوید: والدین همیشه در حال آماده‌سازی محیطی، بیش از اندازه استریل و عاری از میکروب برای فرزندان خود هستند، بخاطر این که واقعا نمی‌توانند درک کنند، که چطور ممکن است برای مثال، خاک و خول برای ما مناسب باشد.

پروفوسور جک گیلبرت بیان می‌دارد که قرار گرفتن در معرض میکروارگانیسم‌هایی که در بیرون خانه‌هایمان شایع‌اند، می‌تواند سیستم‌ایمنی جوانان را تنومند و نیرومند تر از هر زمان دیگری کند! میکروب‌ها و خاک و خول، نگرانی جدی پدر و مادر‌هاست، اما پروفوسور گیلبرت، نویسنده‌ی همراه در مقاله‌ی “‍خاک برای ما خوب است: ویژگی برتر میکروب‌ها در تقویت سیستم‌ایمنی در‌حال تکامل کودکان” بیان می‌دارد که هیچ جای نگرانی نیست!

وی در ادامه گفت: خیلی از پدر و مادر‌ها فکر می‌کنند که همه میکروب‌ها بد و مضر‌اند درحالی که این تصور غلط است، بسیاری از میگروارگانیسم‌ها فقط سیستم‌ایمنی شما را تحریک می‌کنند و برای شما سیستم‌ایمنی قوی تری را به ارمغان می‌آورند.

پروفوسور گیلبرت، که هدایت‌گر مرکز میکروبیوم در دانشگاه شیکاگو است، می‌افزاید‌: والدین می‌توانند محیط را گاهی برای فرزند خود استریل کنند. اما زمانی که فرزندتان در حیاط مشغول بازی با خاک و گل است، اصلا لازم نیست که رفته و سعی کنید که دست‌ها و صورت وی را از گل و لای پاک کنید! این ایده یا نظریه که بیام می‌کند باید کودکان را از تماس حیوانات دور نگاه داشت هم هیچ اثبات علمی در پشتش ندارد و هنوز چیزی با این عنوان کشف نشده‌است. مثال‌هایی مثل لیس‌زده شدن صورت توسط سگ در حقیقت برای سیستم‌ایمنی کودک مفید بوده و جای نگرانی نیست!

این متخصص میکروب‌‌شناسی بیان می‌دارد:
واضح است که گوشت خام، در منازل خطراتی را به همراه دارد و بهتر است پخته مصرف شود، ولی در خانه‌ای که هیچ فردی از ساکنان آن بیمار نیستند نگرانی خاصِ دیگری وخود ندارد، باید توجه داشت که اگر حال بهم زن بودن و نا‌خوشاند بودن را از مدفوع بگیریم، حتی مدفوع ما هم بیضرر و ایمن است! به خاطر نعمت واکسیناسیون امروزه خانه‌های ما ایمن‌تر از هر جای دیگر شدهاند.

پروفوسور گیلبرت به این نکته هم گریزی‌ زد و گفت: استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده، برای فرزندانتان، بسیار مضر‌تر از استفاده از همان آب و صابون ساده است! سیستم‌ایمنی کودکان در گذشته بسیار قوی‌تر از امروز بود، و این فقط به یک چیز باز می‌گردد، راحت‌تر بودت بچه‌ها با بازی در معرض میکروب‌ها! وی بیان می‌کند که استفاده از غذا‌هایی که بیشتر منشاء تخمیری دارند، قابلیت در تماس بودن با حیوانات، گیاهان و خاک، برای کودکان مفیدتر است.

پروفوسور گیلبرت در مطالعه‌ای که در پایان‌نامه خود به آن پرداخته، پرونده ایمنی شناسی گروهی از کودکان یک قومیت خاص در آمریکای‌شمالی را مورد بررسی قرار‌ داد، قومیت آمیش (Amish). مطالعه‌ی وی نشان‌داد که میزان ابتلای بچه‌هایی که در محیط روستایی و مزارع کوچک زندگی کردهاند بسیار پایین‌تر از سایر بچه‌های بررسی شده‌است، جایی که سر شار از میکروب است.

سیستم‌ایمنی قویِ اجداد ما، حاصل رویارویی همیشگی با میکروب‌ها در زندگی بوده است، و اکنون خبری از این قدرت در سیستم‌ایمنی ما نیست! همین می‌شود که بدن ما در برابر یک آرژی یا حساسیت ساده واکنش بسیار پیچیده و بزرگی نشان می‌دهد.

پروفوسور گیلبرت، همچنین به این موضوع هم اشاره‌کرد که باید قانون پنج-ثانیه را به طور کامل دور ریخت! وقتی شما چیزی مثل یک تکه نان کره مالی‌شده! را روی زمین می‌اندازید، میلیون‌ها میکروب را در همان لحظه‌ی اول به خود جزب می‌کند، ولی شما تنها چیزی که باید نگرانش باشید این است که ببینید که آن چیز کجا می‌افتاد! اگر جایی باشد که می‌دانید خطر بیشتری سلامتیتان را تهدید‌ می‌کند، بهتر است کلا از برداشتن شیء افتاده صرف نظر کنید یا حداقل آن را دور بریزید، اما این جور مکان‌های آلوده در خانه‌های مدرن امروزی یافت نمی‌شوند، پس در محیط خانه نگران این موضوع نباشید.

در مطالعه‌ای در سوئد، ۳۰۰۰۰۰ کودک مورد بررسی قرار‌گرفتند و موضوع بررسی این بود که تاثیر گذاشتن دوباره‌ی پستانک‌های بر زمین افتاده و به قول والدین آلوده شده، در دهان توسط بچه‌ها را، بفهمند. در پایان مطالعه نتیجه این بود:

کودکانی که پستانک را همان خاک و خولی در دهان گذاشته بودند، به مراتب کمتر از کودکانی که آن را شسته‌بودند دچار حساسیت، اسم و اگزما شدند! “استرلیزه کردن منازل برای بچه‌ها، باعث حساسیت بیش از اندازه ی سیستم‌ایمنی آن‌ها شده و آن‌هارا مستعد حساسیت، آسم و… می‌کند” این را پروفوسور گیلبرت گفت و در آخر بیان داشت:

حیوان خانگیتان را راحت‌ بگذارید، و به بچه‌ها اجازه دهید در خاک با آن‌ها بازی کنند! خاک برای آن‌ها خوب است!
حسین مصطفی‌نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید