انتشار این مقاله


آیا مصرف شکر بر سلامت روانی اثر سو دارد؟

شکر نه تنها بر سلامت دندان‌ها و افزایش وزن اثر دارد که برای سلامت روانی هم تهدید‌کننده است. این نتیجه‌ی مطالعه‌ای است که با شک و تردید کارشناسان رو‌به‌رو شد.محققان دانشگاه UCL، طی مدتی طولانی مقدار شکر مصرفی ۸۰۰۰ نفر را با تغییرات خلق‌و‌خوی‌شان مقایسه کردند. شرکت‌کنندگان این مطالعه کارمندان دولت بودند که در طی […]

شکر نه تنها بر سلامت دندان‌ها و افزایش وزن اثر دارد که برای سلامت روانی هم تهدید‌کننده است. این نتیجه‌ی مطالعه‌ای است که با شک و تردید کارشناسان رو‌به‌رو شد.محققان دانشگاه UCL، طی مدتی طولانی مقدار شکر مصرفی ۸۰۰۰ نفر را با تغییرات خلق‌و‌خوی‌شان مقایسه کردند. شرکت‌کنندگان این مطالعه کارمندان دولت بودند که در طی سال‌های ۱۹۸۸ -۱۹۸۵ تحت نظر قرار گرفتند و پس از آن هر چند سال یک‌بار پرسش‌نامه پر کردند. محققان داده های این مطالعه را برای کشف ارتباط مصرف شکر و اختلالات روانی رایج (CMD) مانند اضطراب و افسردگی بررسی کردند. آنها یافتند مردانی که زیاد ازغذا‌ها و نوشابه‌های شیرین ‌استفاده می‌کنند در پیشرفت CMD طی سال‌های آتی مستعد‌تر هستند. به طور کل مصرف بیش از حد شکر بر سلامت روانی هر دو جنس اثرات نامطلوب خواهد داشت. این پژوهش‌گران، تحقیقی در journal Scientific Reports منتشر‌ کردند و اذعان کردند مصرف شکر کم‌تر ضامن سلامت روانی است.

کاترین کالینز، متخصص تغذیه و دبیر انجمن تغذیه‌‌ی بریتانیا، گفت: “این توصیه غیر‌قابل‌اثبات است.” او اعتقاد داشت در این مطالعه مقدار مصرف شکر منحصرا گزارش شده و شکری که از مصرف الکل جذب خون می شود محاسبه نشده است. هم‌چنین بیان داشت به نظر می‌رسد محققان قند طبیعی موجود در مواد غذایی را با قند افزودنی به نوشیدنی‌ها و غذا‌ها اشتباه گرفته‌اند. خانم کالینز از طریق مرکز رسانه‌های علمی لندن اعلام‌کرد با تجزیه‌و‌تحلیل رژیم غذایی، ادعا‌های محققان مبنی بر “ارتباط مصرف شکر و افسردگی در مردان” غیر‌قابل‌توجیه است. کاهش مصرف قند‌های افزودنی برای حفظ سلامت دندان‌ها و داشتن وزن مناسب، بسیار مفید است اما تاثیر آن جهت جلوگیری از افسردگی اثبات نشده‌است.

تام سندرز متخصص تغذیه نیز با خانم کالینز هم‌رای است و بیان می‌کند: نتایج تحقیق باید با‌احتیاط تفسیر شود. از لحاظ علمی تشخیص تفاوت قند موجود در مواد غذایی و سابر قند‌های مصرفی دشوار است و نمی‌توان به طور مشخص اثر سوی آن را بر سلامت روان تایید کرد زیرا برای جذب هر قندی ابتدا باید در روده به قند‌های ساده شکسته شود.”

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید