انتشار این مقاله


چشم پروانه الهام‌بخش تولید صفحه‌نمایش بدون انعکاس

یک روش جدید می‌تواند استفاده از دستگاه‌های دیجیتال را در نور روشن خورشید، تسهیل کند.

یک روش جدید می تواند استفاده از دستگاه های دیجیتال را در نور روشن خورشید، تسهیل کند.

شب تابستان است، و پروانه‌ها در حال بال زدن‌اند. با این‌که در معرض نور ماه قرار می‌گیرند، چشم‌شان آن را منعکس نمی‌کند و به زودی همین اصل می‌تواند شما را در دیدن صفحه‌نمایش تلفن‌همراه خود زیر درخشش نور آفتاب کمک کند.

توسعه‌ی سطوح انعکاسی کم برای نمایشگرهای الکترونیکی ناشی از تحقیقات متمرکز است. نمایشگرهای به اصطلاح کریستال مایع، با توجه به نور پس‌زمینه و روشنایی محیط، درخشش را کم می‌کنند. یک رویکرد دیگر، به نام کنترل انعطاف‌پذیری، از حسگرها برای افزایش نور صفحه استفاده می‌کند. اما هر دو تکنولوژی، باتری را داغ می‌کنند، و هیچ‌کدام کاملا مؤثر نیست. به گفته Shin-Tson Wu، از دانشگاه فلوریدای مرکزی، آناتومی چشم پروانه، راه حل بسیار موزون‌تری ارائه می‌دهد، و این دانشمند اخیرا در Optica تکنیک‌هایی را برای ساخت پوشش نمایش الهام گرفته از حشرات توصیف کرده است.

وقتی نور از یک محیط وارد محیط دیگر می‌شود، در نتیجه تفاوت در ویژگی‌های مواد، منحرف شده و سرعتش تغییر می‌کند. این تفاوت ضریب شکست نامیده می‌شود. اگر تفاوت حاد باشد –  مثل وقتی که نور در حال حرکت در هوا به طور ناگهانی به یک شیشه برخورد می کند – بیشتر نور منعکس می‌شود. اما چشم پروانه با سپرهای کوچک و یک‌شکلی پوشانده شده است که به تدریج نور ورودی را منحرف می‌کند. امواج نور با یکدیگر تداخل کرده و یکدیگر را خنثی می‌کنند و چشم‌ها تیره جلوه می‌کنند.

Wu و همکارانش در دانشگاه ملی تایوان یک قالب دی اکسید سیلیکونی ساخته‌اند که شبیه به پوشش چشم پروانه است و از آن برای تولید یک پوشش سخت و گود روی ورقه‌ای انعطاف پذیر استفاده می‌شود. اگرچه این گودی‌ها مانند آن‌هایی که در چشم پروانه است مقعرند، به همان شیوه از درخشندگی جلوگیری می‌کنند. در آزمایشات، این ماده در کمتر از یک درصد قابلیت انحراف نتیجه می‌دهد.

 Stuart Boden، تولیدکننده دستگاه‌های نیمه‌هادی در دانشگاه Southampton انگلستان، می گوید:

“مانع اصلی در استفاده گسترده از این روش، هزینه آن است.”

Wu امیدوار است ، یک شریک تجاری برای افزایش فناوری پیدا کند.

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید