انتشار این مقاله


نیروهای درونی خود را بشناسید

روح و ذات انسان نیز به اندازه ی جسم او، پیچیدگی دارد و نیرو های او باید کشف شوند تا بتواند در زندگی از آن ها استفاده کند.

هر انسانی در جهان، انواع مختلفی از قدرت و شخصیت درونی دارد، مثل استعداد، مهارت، علاقه و منابع الهام بخش. اگر انسان بتواند از همه‌ی قدرت ذاتی خود استفاده کند چه رخ می‌دهد؟ به چه چیزی می‌رسد؟ با چه کسانی در عالم ماورا ارتباط برقرار می‌کند؟ این ها سوالاتی هستند که نمی‌توان به آن ها پاسخ دقیق داد. در این مطلب با ۶ نوع از قوی‌ترین نیروهای ذاتی آشنا می‌شویم که ترتیب آن ها از قوی به ضعیف است.

۱. نیروی توانایی های اصیل

این توانایی‌ها به طور کلی بی نظیری و خاص بودن شما را نشان می‌دهند و برای شخصیت شما ضروری‌اند. به هنگام استفاده از این توانایی‌ها، شما احساس رضایت و خشنودی می‌کنید. بدون این که شما بخواهید کاری انجام دهید یا این نیرو را جذب کنید، این نیروها به سراغ شما می‌آیند و در خوشحالی طولانی مدت و کاهش افسردگی تاثیر زیادی دارند. نیروی توانایی در بالاترین نقطه‌ی نمودار نیروهاست و قوی‌تر از همه می‌باشد.

۲. نیروی شادی

در نتیجه‌ی تحقیقاتی که در فرهنگ‌های مختلف انجام شده، بسیاری از نیروهای ذاتی در صورت رضایت فرد از زندگی پدیدار می‌شوند. لذت، امید، عشق، قدردانی و حس کنجکاوی نوعی از خوشحالی هستند. این نیروها در ادامه‌ی زندگی، ازدواج، کار و روابط احساسی تاثیر چشم‌گیری دارند.

۳. نیروهای پایینی

نیروهای پایینی ضعیف و مشکل‌ساز نیستند و فقط در نمودار انرژی قسمت‌های پایینی را اشغال می‌کنند. این نیروها بر خلاف سایرین، وقت زیادی را برای رشد کردن اختصاص نمی‌دهند. دقت به این نیرو باعث افزایش خوشحالی و کاهش افسردگی می‌گردد.

۴. نیروهای مرحله ای

این نیروها به موقعیت وابسته‌اند و شما می‌توانید به طور کامل به آن تسلط یابید. مثال واضحی از این نیرو هنگامی است که فردی دچار مشکل شده و شما شجاعت به خرج می‌دهید تا به او کمک کنید و یا در بررسی پروژه‌های کاری، با عزم راسخ تمام مسئولیت‌ها را بر عهده گرفته و برنامه‌ریزی، طبقه‌بندی اطلاعات با جزئیات کامل و ارائه ی گزارش کار را انجام می‌دهید.

۵. نیروهای میانی

این نیروها در جهت افزایش توانایی‌های اصیل یا حمایت از آن‌ها استفاده می‌شوند و در کل به نیروهای حمایتی یا پشتکاری معروفند. در وسط نمودار نیروهای ذاتی انسان قرار دارند. شما باید با خود تنظیمی، نیروی کنجکاوی و یا با مثبت اندیشی نیروی امید را در مورد یک رابطه‌ی دوستی یا اتفاق ناگوار، تقویت کنید تا نیروی پشتکار شما در جهت کسب دانش یا حفظ آن رابطه فعال شود.

۶. نیروی گم شده

این نوع نیرو ممکن است شما را برای مدتی ساکن نگه داشته و هوشیاری‌تان را کاهش دهد و به نیروی سرکوب معروف است. به هنگام سرکوب شدن حس شجاعت یا اراده توسط فردی قدرتمند اعم از والدین، معلم، مدیر، مربی و حتی دوست، نیروی گم شده به سراغ شما می‌آید. اگر آداب و رسوم خانوادگی یا فرهنگی با طرز تفکر شما در مورد عشق یا هر چیز دیگر مغایرت دارد و به خاطر همین احساس ناراحتی می‌کنید، بدانید نیروی گم شده‌تان فعال می‌باشد!

برای آگاهی از نمودار نیروهای درونی خود، تست معتبر و رایگان VIA Survey of character strengths را انجام دهید.


این مقاله بر اساس کتاب  Character Strengths Interventions: A Field-Guide for Practitioners نوشته شده است.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید