انتشار این مقاله


لایه‌ی DNAیی با قدرت جذب UV جایگزین ضد‌آفتاب خواهد شد؟

محققان یک فیلم DNA تولید کرده‌اند که نور ماورا‌بنفش را به طور موثری جذب می‌کند و از این طریق می‌توان طولانی‌تر در معرض نور قرار گرفت. تولید‌کنندگان این محصول توضیح می‌دهند این لایه‌ی اضافی می‌تواند به جای کرم‌های ضد‌آفتاب‌آب روی پوست مالیده شود و پوست را از اثرات منفی آفتاب‌سوختگی محافظت کند.هر تابستان ما با […]

محققان یک فیلم DNA تولید کرده‌اند که نور ماورا‌بنفش را به طور موثری جذب می‌کند و از این طریق می‌توان طولانی‌تر در معرض نور قرار گرفت. تولید‌کنندگان این محصول توضیح می‌دهند این لایه‌ی اضافی می‌تواند به جای کرم‌های ضد‌آفتاب‌آب روی پوست مالیده شود و پوست را از اثرات منفی آفتاب‌سوختگی محافظت کند.هر تابستان ما با پیشنهاد‌های آخرین و بهترین محصولات بمباران می‌شویم محصولاتی که به مقصد تعطیلاتی در هوای آفتابی همراه ما می‌شوند. از عینک‌های آفتابی تا کرم‌های ضد‌آفتاب و لوسیون‌های مختلف. داروخانه ها محصولات بسیاری برای مراقبت از پوست و چشم عرضه می‌کنند. با این وجود ما در آینده گزینه های دیگری برای محافظت در مقابل اثرات منفی آفتاب تابستان خواهیم داشت.

اشعه‌های ماورابنفش از خورشید منتشر می‌شوند و به دلیل وجود این پرتو‌های ماورا‌بنفش، ما در تابستان برنزه می‌شویم. هم‌چنین از تخت‌های مخصوص برنزه نیز منتشر می‌شوند. این اشعه‌ها برای پوست بسیار مضر هستند و عامل اصلی سرطان پوست به حساب می‌آیند. طبق اعلام مراکز کنترل و پیش‌گیری بیماری‌ها (CDC)، قرار‌گرفتن در معرض اشعه‌ی ماورا‌بنفش در مدت ۱۵ دقیقه بدون استفاده از لایه‌ی محافظ یا کرم ضد‌آفتاب به پوست آسیب می‌رساند.

دکتر گای ژرمن، استادیار مهندسی پزشکی در دانشگاه بیانگموتن نیویورک و همکارانش یک لایه فیلم ساخته شده از DNA طراحی کردند که قادر است نور UV را جذب کرده و به طور موثر از پوست مصرف‌کننده محافظت ‌کند. محققان نتایج مطالعه خود را در Scientifi Reports journal منتشر کردند.

استفاده از DNA به عنوان یک لایه‌ی محافظ

همان‌طور که تحقیقات قبلی نشان داده‌است، اشعه‌ی ماورا‌بنفش موجب آسیب قابل‌توجه‌ای به DNA می شود که می‌تواند باعث ایجاد چین‌و‌چروک و لکه‌ها روی پوست، پیری زود‌رس و سرطان شود.

دکتر ژرمن و همکارانش تصمیم گرفتند از این دانش استفاده کرده تا یک لایه DNA محافظ در برابر آسیب نور خورشید تولید کنند. او می‌گوید:

ما قصد کردیم امتحان کنیم، اگر ما از DNA به عنوان یک لایه‌ی محافظ استفاده کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟ پس به جای اینکه DNAی پوست ما آسیب ببیند لایه‌ی نازک روی پوست که ساختار DNAیی دارد، آسیب می‌بیند.

فیلم‌های DNA از خشک کردن DNA موجود در نوعی محلول آبی ساخته می‌شود. به محض خشک شدن فیلم‌ها شبیه شبکه‌های کریستال در زیر میکروسکوپ درمی‌آیند. این فیلم‌ها لایه‌ای نازک و شفاف است. وقتی مصرف کننده‌ی این لایه‌ی DNAیی در مواجهه‌ی اشعه‌های UV منتشر از لامپ UV قرار گیرد، این لایه ظرفیت جذب بالایی را نشان می‌دهد و این ظرفیت با افزایش مدت زمان مواجهه بالا می‌رود. به عبارت دیگر، هرچه لایه‌ی DNA، بیش‌تر تحت تابش اشعه‌ی UV قرار می‌گیرد، جذب آن بیشتر می‌شود. به این معنی که اگر از این لایه‌ی محافظ DNAیی به جای کرم‌موضعی یا ضد‌آفتاب استفاده می‌کنید، هرچه مدت طولانی‌تری در ساحل باشید جذب بهتر و بیش‌تری به نسبت ضد‌آفتاب دارد. یکی دیگر از یافته‌های مهم این‌که فیلم‌های DNA جاذب رطوبت هستند و قادر به حفظ رطوبت می‌باشند. به بیانی دیگر وقتی لایه‌‌ی مصنوعی DNA روی پوست مالیده شود، رطوبت پوست را برای مدت طولانی حفظ می‌کند.

آیا در آینده پیامد‌های گسترده‌تری برای مراقبت‌بهداشتی وجود دارد؟

دکتر ژرمن در مورد تحقیقات آینده می گوید:

باید تحقیق کرد که آیا فیلم‌های DNA می‌توانند استفاده‌های گسترده‌تری داشته‌باشند و برای اعضای دیگر محافظت‌کننده باشند؟ آیا می‌توان از آن‌ها به عنوان پوشش شفاف زخم استفاده کرد؟ به طوری که پزشکان و بیماران بدون از بین بردن آن روند درمان را مشاهده کنند؟

این موضوع تحقیق محققان است، آیا فیلم DNA می‌تواند به عنوان یک پوشش زخم، موثر باشد؟ کمااین‌که محافظ پوست در برابر آسیب‌های نور خورشید است و هم‌چنین رطوبت را حفظ می‌کند و می‌تواند به بهبود سریع‌تر بیمار کمک کند.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید