انتشار این مقاله


توهم‌های شنیداری

توهم‌های شنیداری فقط زمانی اثرات منفی دارند که با ارزش‌ها و اهداف شخصی فرد تداخل داشته باشند.

تحقیقات نشان می‌دهند توهم‌های شنیداری فقط زمانی اثرات منفی دارند که با ارزش‌ها و اهداف شخصی فرد تداخل داشته باشند. دکتر فلیپو وارس و همکارانش مطالعات جدیدی بر روی چگونگی اثر توهم‌های شنیداری بر زندگی شخصی فرد انجام می‌دهند.
توهم‌های شنیداری اغلب مربوط به اختلالات روحی و روان‌شناختی مانند اسکیزوفرنی هستند؛ اما همیشه این‌طور نیست. افراد بدون مشکلات روان‌شناختی نیز گاهی‌اوقات می‌توانند صداهایی بشنوند.

دکتر وارس و همکارانش اشاره کردند که صداها فقط زمانی‌که که با ارزش‌ها و باورهای شخصی فرد در تضاد باشند، اثر منفی دارند. اگر صداهایی که شنیده می‌شوند تاییدی بر ارزش‌ها و اهداف شخصی فرد باشند می‌توانند اثر مثبتی بر زندگی شنونده داشته باشند.
یافته‌های این مطالعه در Psychology and Psychotherapy به چاپ رسیده‌اند.

واکنش به صداها مهم است

۴۰ نفر در مطالعه‌ای جدید شرکت کردند، ۲۲ نفر از آن‌ها از نظر سلامت روانی تحت نظر بودند و ۱۸ نفر دیگر هیچ کمکی برای توهمات شنیداری خود دریافت نمی‌کردند.
شرکت‌کنندگان مجبور بودند به مجموعه‌ای از نظرسنجی‌ها در ارتباط با جزئیات اهداف زندگی فرد، اینکه صداهایی که می‌شنوند چه به آن‌ها می‌گویند و چگونگی واکنش‌شان به آن‌ها پاسخ دهند. همچنین از آن‌ها خواسته شد میزان تاثیر صداهایی که می‌شنوند، چه مثبت و چه منفی، بر روند اهداف‌شان مشخص کنند.

دریافتند که واکنش شرکت‌کنندگان به صداها فاکتور مهمی است؛ چه در تداخل با روند اهداف‌شان باشند چه سازگار. اگر صداها مطابق با نظام اعتقادی و اهداف شخصی فرد باشند، شنونده پاسخ مثبتی می‌دهد بنابراین نتیجۀ مثبتی حاصل می‌شود.

دکتر وارس گفت:

در مطالعات ما اکثر شنوندگان صدا با مشکلات روانی صداها را مانعی برای دست‌یابی به اهداف‌شان، ناراحت‌کننده و مشکل‌ساز می‌دیدند. سایر شنوندگان، صداها را عاملی تسهیل‌کننده برای اهداف ارزشمند خود می‌دیدند و بخش لذت‌بخش و سازندۀ زندگی خود می‌دانستند.

برای تقویت انگیزه صداها را مهار کنید

مطالعات نشان می‌دهند بیمارانی که در تلاش برای نادیده گرفتن صداها هستند ویا به آن‌ها واکنش منفی نشان می‌دهند، کیفیت زندگی پایین‌تری دارند.
محققان توصیه می‌کنند درمان شناختی رفتاری بیماران دارای واکنش‌های منفی سبب تسکین پریشانی حاصل از این تجربیات می‌شود.تاثیراتی که صداها بر اهداف شخصی شنوندگان می‌گذارند ممکن است سبب احساس آشفتگی فرد شود.

آنچه صداها به فرد می‌گویند اغلب به اهداف، آرزوها و تلاش‌های شنونده بستگی دارد. بهترین روش مقابله با توهم‌های شنیداری مهار کردن آن‌ها برای بهبود اهداف و انگیزمان است.

دکتر وارس افزود:

ما باید تلاش کنیم چگونگی ارتباط صداها با اهداف مهم فرد را بیابیم و به آن‌ها در جهت پیشرفت و رسیدن به اهداف نیرو ببخشیم. این امر می‌تواند راهی معقول‌تر و قابل قبول‌تر برای حمایت از آن‌ها باشد.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید