انتشار این مقاله


شریک زندگیتان می‌تواند بر میکروبیوم شما اثر بگذارد!

میکروب‌های بدن ما می‌توانند مبادله شوند!

محققان دریافته‌اند که زندگی در کنار شریک زندگیمان می‌تواند بر میکروبیوم۱ ما تاثیر‌گذار باشد، البته بر بخش محدودی از آن! و سرانجام با وجود تغییرات باکتریایی که همیشه در حال روی‌دادن‌ هستند، شاخصه‌های میکروبی ما تمایل به حفظ اثر خود دارند.

یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه واترلوو در اُنتاریو، کانادا، اخیرا اقدام به انجام مطالعه‌ای نموده‌اند  که هدف آن بررسی زوجین و میزان تاثیر‌گذاری آن‌ها بر بخش‌های خاصی از میکروبیوم یک‌دیگر است.

بر اساس گزارش سر‌دبیر مجله‌ “ام سیستمز”، اشلی راس، مطالعه‌ی آن‌ها نشان‌ داده‌است که زوجین قطعا باکتری‌هایی را باهم مبادکه می‌کنند، اما این مبادله به میزانی نیست که پروفایل یا شاخص میکروبیوم آن‌ها را، به شکل قابل توجه‌ای، تغییر دهد.
“آیا می‌توانیم زوجین را از این طریق به هم مرتبط کنیم؟ جواب بله است، اما بله‌ای آرام و نه بسیار بلند!” این‌ را دکتر جاش نئوفیلد، نویسنده ارشد گزارش، بیان داشت.


مقاله مرتبط: میکروبیوم نامتعادل؛ راز پوست‌های آکنه‌ای


جنسیت و زناشویی

مطالعه بر روی ۳۳۰ نمونه از جرم‌های پوستی که از ۱۷ ناحیه‌ی متفاوت بدن شرکت‌کنندگان، برداشته شده‌بودند، انجام شد، که شامل پلک‌های فوقانی، حفرات داخلی و خارجی بینی، تنه، بخش‌های داخلی ران‌ها، پشت، بازو، ناف، کف دست، و پا، بود. در این بررسی ۲۰ شرکت‌کننده وجود داشت که همه گرایش به جنس مخالف داشتند (منظور عدم حضور هجنسگرایان در مطالعه است)، که همگی در یک ناحیه‌ی جغرافیایی زندگی می‌کردند.

پس از آزمودن نمونه‌ها، محققان بیان کردند که میکروب‌ها و جرم‌هایی که بین زوجین مبادله شده‌بود، به میزانی کافی بودند که بتوان با کمک الگوریتم‌های کامپیوتری، میان زوج‌هایی که نمونه‌گیری شده‌بودند، در ۸۶ درصد موارد، صحیح ارتباط برقرار کرد.

راس و هم‌تیمی‌هایش بیان کردند، که این یافته‌ها درحالی است که فاکتور‌های دیگری هم در این مشابهت شاخص میکروبیوم زوجین دخیل بوده‌اند.
هریک از جِرم‌هایی که از جای‌جای بدن افراد نمونه‌گیری شده‌بودند، داستان متفاتی را در پشت خود داشتند. برای مثال بیشترین شباهت میان زوج‌های بررسی‌شده، در نمونه‌های گرفته‌شده از پای آن‌ها وجود داشت!

و محققان این موضوع را این‌طور توجیه می‌کنند که ممکن است بخاطر این باشد که افرادی که در خانه و کنار هم زندگی می‌کنند، از میسر‌های مشخصی که طرف مقابل هم از آن‌ها عبور می‌کند و بر آن قدم می‌گذارد، استفاده می‌کند. پس جابجایی میکروب‌ها در محیط‌های مشترک راحت‌تر انجام می‌شوند.

دکتر نئوفیلد، این گونه مسئله را شرح می‌دهد: “شما در در یک‌جا دوش می‌گیرید و قدم می‌گذارید، که این درواقع، مبادله‌ای میکروبیومی با شریک‌زندگی و یا حتی با خود خانه است”

بر اساس یافته‌های مطالعه، یکی از اثرگذارترین فاکتور‌ها و عوامل در امر پروفایل یا شاخص میکروبیومی، جنسیت است. تنوع باکتریایی بخش داخلی ران در افراد همجنس، در مقایسه با نمونه‌های گرفته‌شده از ناحیه یکسان در بدن زوجین (با جنسیتهای مخالف)، مشابهت‌های بیشتری را نشان می‌دهد.

الگوریتم‌های کامپیوتری قادر بودند که بر اساس نمونه‌های دریافتی از روی پوست ران افراد، جنسیت آنان را، به طور ۱۰۰ درصد تفکیک کنند. در حالی که سایر نمونه‌های دریافتی از بخش‌های دیگر بدن قادر به ای تمایز دهی قدرتمند نبودند، اگرچه جنسیت می‌تواند حرف اول را بزند.

یافته‌ی دیگری که جلب توجه می‌کرد، این بود که در زوجین، میکروبیوم سمت چپ بدن آن‌ها مشابهت بیشتری با میکروبیوم سمت راست بدن طرف مقابل داشت، این یافته نشان می‌دهد که ما از نظر میکروبیومی، کما بیش متقارن هستیم!
محققان هم‌چنین، به این موضوع اشاره‌کردند که کمترین تفاوت باکتریایی، در نمونه‌های دریافتی از بینی بوده‌است!

تاثیر سبک‌زندگی

عواملی چون بهداشت فردی، نگه‌داری از حیوانات‌خانگی، وجود آلرژی‌ها، و عادات نوشیدن، جزو عوامل اصلی و اثر‌گذار بر میکروبویم طبقه‌بندی شدند.

مشخص شد که افرادی که عادت به نوشیدن مکرر نوشیدنی‌های الکی در روز داشتند، تنوع میکروبیومی کمتری نسبت به سایر افراد نشان می‌دادند. در مقابل افرادی که مدت زمان بیشتری را در محیط بیرون سپری می‌کردند و یا حیوان‌خانگی نگه‌داری می‌کردند، تنوع بیشتری از نظرگاه میکروبیومی داشتند. همچنین افرادی که بیان کردند که در محیط‌هایی آلوده به آلرژن و مواد حساسیت‌زا زندگی می‌کنند هم، تنوع بیشتری را در میکروبیوم خود، هم در حفره داخلی بینی و هم در حفره خارجی آن، نشان می‌دادند.

محققان اذعان داشته‌اند که کوچک‌بودن جمعیت مورد مطالعه، بزرگترین محدودیت ما در این بررسی بوده‌است و در آینده سعی بر آن خواهد‌بود که مطالعه در ابعاد و جمعیت‌های گسترده‌تری اجرا شود.


۱. “میکروبیوم” لغتی است که به کل ژن میکروب‌های موجود در یک محیط (باکتری‌ها، قارچ‌ها و…) گفته می‌شود، درست مانند لغت “ژنوم”، که به کل ژن‌های انسان اطلاق می‌گردد.

حسین مصطفی‌نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید