انتشار این مقاله


چاقی در نوجوانی با خطر ابتلا به سرطان کولون در بزرگسالی مرتبط است

اگر در جوانی چاق باشید، مشکلات زیادی در بزرگسالی خواهید داشت.

نگرانی‌های ناشی از تاثیر وزن بر توسعه بیماری‌های مزمن رو به رشد است. مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد چاقی در نوجوانی ممکن است ریسک ابتلا به سرطان کولون را در بزرگسالی افزایش دهد. نوجوانان دارای اضافه‌ وزن و چاق حدود ۵۳ درصد بیش‌تر خطر ابتلا به سرطان کولون در بزرگسالی دارند.

در ارتباط با سرطان رکتوم، نسبت به نوجوانان دارای وزن نرمال، چاقی -نه اضافه وزن- خطر ابتلا را در دختران بیش از دو برابر و در پسران ۷۱ درصد افزایش می‌دهد. یافته‌ها اهمیت حفظ وزن بدن سالم در کودکی را برجسته می‌کند.
به گفته‌ی انجمن سرطان آمریکا، سرطان کولون سومین شایع‌ترین سرطان تشخیصی در زنان و مردان آمریکایی است؛ به استثنای سرطان پوست.
با وجود تعداد بسیاری جوانان دارای اضافه وزن و چاقی، نگرانی در ارتباط با تاثیر وزن اضافی بر بیماری‌های مزمن از جمله سرطان در زندگی آینده‌ی فرد رو به افزایش است. هنگامی‌که جوان هستید، چاقی بیماری است که شما را در معرض مشکلات سلامتی بسیاری قرار می‌دهد.
یک ارتباط مستمر بین چاقی و سرطان کولون در بزرگسالی وجود دارد. اگر در جوانی چاق باشید، مشکلات زیادی در بزرگسالی خواهید داشت. سال‌ها طول می‌کشد تا سرطان توسعه یابد، بنابراین تعجب‌آور نیست که اثرات چاقی در نوجوانی در بزرگسالی دیده شوند.

یکی از محدودیت‌های مطالعه‌ی انجام شده این است که میانگین سن شرکت‌کنندگان زمانی‌که سرطان‌شان تشخیص داده شد ۴۹ بود، یعنی قبل از این که سرطان کولون توسعه یابد. همچنین، درحالی‌که این مطالعه ارتباط بین چاقی در نوجوانی و ابتلا به سرطان کولون در بزرگسالی را بیان می‌کند اما ارتباط مستقیم بین علت‌ها را نشان نمی‌دهد. علاوه‌ بر این، محققان اطلاعاتی در ارتباط با رژیم غذایی، فعالیت بدنی و مصرف سیگار فرد نداشتند و سابقه‌ی پزشکی خانواده را که می‌تواند نشانگر وجود زمینه‌ی سرطان کولون باشد، بررسی نکرده بودند.

بطور علمی نشان داده نشده است که کاهش وزن می‌تواند ریسک ابتلا را کاهش دهد، اما چاقی باید درمان شود. اگر چاقی یک ریسک است بنابراین تنها راه تغییر این ریسک کاهش وزن می‌باشد.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید