انتشار این مقاله


به گفته‌ی دانشمندان، کتامین اثر قابل توجهی بر افسردگی دارد و در بیماران مسن موثر می‌باشد

کتامین می‌تواند اثر قابل ملاحظه‌ای بر افراد دچار افسردگی داشته باشد.

محققان بعد از تحقیق جدیدی که نتایج نویدبخشی را بین افراد مسن نشان داد ، اعلام کردند

کتامین می‌تواند اثر قابل ملاحظه‌ای بر افراد دچار افسردگی داشته باشد.

کولین لو (Colleen Loo)، استاد دانشگاه نیو ساوث ولز (New South Wales) ازاسترالیا، نخستین آزمایش کنترل تصادفی را در مورد اثر این دارو بر افراد بالای ۶۰ سال، که دچار افسردگی مقاوم به درمان بودند، رهبری کرد.

او در گفت‌‌و‌گو با The Independent گفت:

این آزمایش نشان داده است که، کتامین دارای  اثرات بی خطری در افراد سالخورده می‌باشد ؛ وی افزود که در این گروه سنی اثر مشابهی مانند آن‌چه در بیماران جوان‌‌تر وجود دارد، مشاهده شده است.

چیزی که اهمیت دارد این است که، قبل از این‌که پزشکان درمانی را به بیماران توصیه کنند، چگونگی پاسخ افراد گروه‌های سنی مختلف را به آن روش مورد آزمایش قرار دهیم .

او ادامه داد:

گاهی اوقات، درمان افسردگی در افراد مسن، دشوارتر است؛ به خصوص درمان دارویی. هم چنین آن‌ها مشکلات پزشکی بیشتری را خواهند داشت، که این نیز ممکن است با درمان دارویی تداخل داشته باشند.

کتامین در سال ۱۹۶۲ کشف شد، و در UK  برای این دارو به عنوان داروی بیهوشی، مجوز داده شد، اما به طور غیر قانونی به عنوان یک داروی تفریحی هم استفاده می‌شد.

بر اساس تحقیقی که در مجله‌‌ی American Journal of Geriatric Psychiatry منتشر شده است ، در مطالعه‌‌ای که روی ۱۶ شرکت کننده انجام شد، ۱۱ نفر اعلام کردند، زمانی که با این دارو تحت درمان بودند، بهبودی در شرایطشان حاصل شد.

پرفسور Loo گفت:

بعد از ۶ ماه، ۴۳% افراد اعلام کردند که هیچ نشانه‌ی قابل توجهی از افسردگی ندارند؛ و با توجه به این موضوع که شرکت کنندگان به درمان‌‌های قبلی پاسخ نداده  بودند، درصد بالایی محسوب می‌شود.

روش عملکردی کتامین، بسیار جالب توجه است، به گونه‌ای که اطرافیان هم احساس می‌کنند که شما بعد از دریافت یک دوز کتامین، تحت تاثیر شدید و زود هنگامی قرار گرفته‌اید.

بعضی افراد به اشتباه فکر می‌کنند، ما یک شادی موقتی و تحت تاثیر دارو را به‌ بیماران تحمیل می‌کنیم، و خود افراد دخالتی در این روند ندارند؛ و به این خاطر است که آنها احساس افسردگی نمی‌کنند. اما حقیقت این است که اثرات دارو در ساعت اول بعد از مصرف ظاهر می‌شود، و بیماران در آن هنگام اصلا شاد نیستند. در حقیقت همه‌ی شرکت کننده‌های ما از این دارو بیزار بودند، و آن را نامطلوب می‌دانستند. پس نمی‌توان بهبود این افراد را به عنوان اثر موقتی دارو تلقی کرد.

اثرات ضد افسردگی این دارو در ساعت‌های بعدی وارد عمل می‌شوند، و بعد از حدود ۲۰ ساعت به حداکثر می‌رسند؛ یعنی زمانی که شما در حداکثر هوشیاری و حالت طبیعی ذهن خود هستید.

با این‌که مطالعه در مورد استفاده‌ی کتامین در درمان مشکلات سلامت روانی، هنوز در مراحل ابتدایی می‌باشد، دانشمندان دانشگاه آکسفورد، اعلام کرده‌اند که

نتایج مطالعات نشان می‌دهند که این دارو می‌تواند برای بیماران با افسردگی شدید آرامش روانی فراهم کند؛ شرایطی که که پیش از این هیچ چیزی نتوانسته بود کمک کننده باشد.

Rubert McShane ،مشاور روان‌شناس، کسی که برنامه‌ی درمانی Ketamin آکسفورد را رهبری می‌کند، به The Independent گفت:

بسیار امیدوار کننده است که، علی رغم برخی گزارش‌ها، مشاهده می‌کنیم که بعضی افراد مسن تر نیز به کتامین پاسخ می‌دهند.

این مطالعه تاکید می‌کند که، کتامین نه تنها ازطریق داخل وریدی، بلکه به روش‌های مختلفی می‌تواند به بیماران داده شود؛ که این موضوع ایده‌ی خوبی برای تنظیم دوز آن می‌باشد، به این صورت که هر چه افسردگی فرد و مقاومت او به درمان بیشتر باشد، احتمالا دوز مورد نیاز او بیشتر خواهد بود.

پرفسور Loo و همکارش، کتامین را با تزریق زیرجلدی وارد بدن بیماران کردند؛ مشابه تزریق‌های انسولینی که در بیماران دیابتی انجام می‌شود. این روش، تزریق دارو را برای فرد تزریق کننده، نسبت به روش داخل وریدی، که در آزمایش‌های دیگر استفاده می‌شود و به یک پمپ ماشینی برای تنظیم کردن دوز نیاز دارد، و حدود یک ساعت هم زمان می‌برد، آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند. شرکت کنندگان، در یک بازه‌ی زمانی ۵ هفته‌ای، پیوسته دوزهای بیشتری از کتامین را دریافت کردند، که البته این میزان برای هر بیمار اختصاصی شده بود.

با این وجود، او هشدار داد:

درست است که تحقیق ما یک قدم به بهبود مدلی برای اینکه پزشکان درآینده ، چگونه کتامین را به عنوان درمانی برای افسردگی تجویز کنند، نزدیک‌تر شده است، ولی هنوز به اندازه‌ی کافی برای ورود به درمان کلینیکی کامل نمی‌باشد.

پرفسور Loo گفت:

 بعضی افراد  پاسخ‌دهندگان عالی هستند، یعنی کسانی که بعد از یک دوره‌‌ی درمانی، می‌توانند برای چندین ماه خوب باشند. برای مثال، درسال ۲۰۱۴ فردی بعد از دریافت تنها یک دوز کتامین به مدت ۵ ماه از علائم افسردگی دور باقی ماند.

اما بیشتر افراد با این‌که بعد از تزریق کتامین وضعیت مطلوبی دارند، اما حدودا بعد از حدود ۳ الی ۷ روز افسردگی‌ آن‌ها عود می‌کند؛ واین‌جا است که اهمیت نیاز به دوزهای مکرر مشخص می‌شود.

 

 

زهرا تقوی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید