انتشار این مقاله


بالا رفتن سطح کلسیم خون، احتمال حمله‌ی قلبی را افزایش می‌دهد

بر اساس مطالعه‌ای جدید، سطوح بالای کلسیم موجود در جریان خون خطر ابتلای فرد به بیماری عروق کرونری و حمله‌ی قلبی را افزایش می‌دهد.

 بر اساس مطالعه‌ای جدید، سطوح بالای کلسیم موجود در جریان خون خطر ابتلای فرد به بیماری عروق کرونری و حمله‌ی قلبی را افزایش می‌دهد.


بیماری سرخرگ کرونری۱ (CAD)، که معمولا حمله‌ی قلبی را به دنبال دارد، یکی از دلایل شایع مرگ‌و‌میر در سطح جهانی است. طبق گزارشات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، سالانه نزدیک به ۷۳۵۰۰۰ نفر در آمریکا به حمله‌ی قلبی دچار می‌شوند.


مقاله‌ی مرتبط: بیماری سرخرگ کرونری


تاکنون تعدادی از فاکتورهای اصلی دخیل در بروز حمله‌ی قلبی شناسایی شده‌اند که شامل سیگار کشیدن، سطوح بالای کلسترول خون، دیابت و مصرف الکل می‌شوند.


مقاله‌ی مرتبط: حملات قلبی؛ از نقش گوش‌ها گرفته تا داروها


مطالعه‌ی جدیدی که توسط دکتر سوزان سی لارسون۲ از مجتمع کارولینسکا۳ در استکهلم سوئد و همکارانش انجام شده، نشان داده است که زمینه‌های ارثی کلسیم بالا در خون افراد یکی از فاکتورهای خطر احتمالی برای ابتلا به حمله‌ی قلبی و CAD هستند.

افزایش کلسیم خون می‌تواند ریک ابتلا به بیماری‌های قلبی مانند بیماری عروق کرونری را افزایش دهد.

نتایج یافته‌های این گروه از دانشمندان در شماره‌ی تازه‌ی JAMA منتشر شده است.

متغیرهای ژنتیکی هم مؤثر هستند

محققان در مقاله‌ای که منتشر کرده‌اند، بر اهمیت کلسیم در بدن نیز تاکید کرده و نقش مهم آن را در انعقاد خون، تنظیم فشار خون و انقباض عضلانی یادآور شده‌اند. آن‌ها همچنین توضیح داده‌اند که تحقیقشان بر اساس مطالعه‌ی دیگری که انجام شده و کلسیم و CAD را به هم مرتبط دانسته، پشتیبانی می‌شود. اما آن‌ها یادآور شده‌اند که ماهیت مشاهده‌ای تحقیقاتی که قبلا انجام شده‌اند باعث می‌شود که نتایجشان غیر متقن بوده و یک رابطه‌ی علت و معلولی مشخص بین سطح بالای کلسیم خون و CAD و حمله‌ی قلبی، اثبات نشود.

دکتر لارسون و همکارانش روش متفاوتی را برای تحقیقشان انتخاب کردند. آن‌ها از روش تازه‌ای به نام تصادفی‌سازی مندلی۴ استفاده کردند. این روش از متعیرهای ژنتیکی، که همان تفاوت‌های ژنتیکیِ مشخص‌کننده ریسک ابتلا به بیماری‌ها و عارضه‌های مختلف هستند، استفاده می‌کند تا روابط عِلّی و معلولی بین سطوح کلسیم خون و CAD یا حمله‌ی قلبی را بررسی کند.

این مطالعه با استفاده از اطلاعات عمومی موجود جمع‌آوری‌شده از ۱۸۴۳۰۵ نفر انجام شد‌. از این تعداد ۶۰۸۰۱ نفر مبتلا به CAD بودند که ۷۰ درصد آن‌ها، حمله‌ی قلبی را هم تجربه کرده بودند و ۱۲۴۵۰۴ نفر هم بیماری قلبی نداشتند.

در این مطالعه، محققان ۶ متغیر ژنتیکی مرتبط با سطوح کلسیم خون را مورد بررسی قرار دادند. محققان، همان‌طور که انتطار داشتند، مشاهده کردند که احتمال بالای ابتلا به CAD و حمله‌ی قلبی، به زمینه‌های ژنتیکی مرتبط با غلظت کلسیم در خون مرتبط است.

محققان همچنین به مطالعه‌ی تاثیرات مکمل‌های کلسیم بر افرادی که زمینه‌ی ژنتیکی لازم برای سطوح بالای کلسیم در خون را داشتند نیز علاقه‌مند بودند. اما نتوانستند مشخص کنند که آیا خوردن مکمل‌های کلسیم تاثیری بر CAD و حمله‌ی قلبی دارد یا خیر. دکتر لارسون و همکارانش بر لزوم انجام مطالعات جدید برای مشخص شدن این موضوع تاکید کردند.

دکتر لارسون و همکارانش همچنین به برخی محدودیت‌های تحقیقشان هم اشاره کردند. محدودیت اصلی، به بررسی و آنالیز متغیرهای ژنتیکی مربوط می‌شود. یافتن دلیلی اثبات‌کننده برای اهمیت و نقش گیرنده‌های حساس به کلسیم (پروتئینی که در ثابت نگه داشتن سطوح کلسیم خون دخیل است) نیز مشکل دیگری بود. در میان نواقص موجود، دانشمندان به عدم وجود اطلاعات کافی درباره‌ی سن و جنس بیولوژیک افرادی که اطلاعات از آن ها به دست آمده بود نیز اشاره کردند. به گفته‌ی آن‌ها، هردوی این موارد پتانسیل اینکه در نتایج تاثیرگذار باشند را دارند.

حتی با وجود این نواقص و کمبودها، این مطالعه برای یکپارچه کردن اطلاعاتی که از تحقیق‌ها و آزمایشات قبلی به دست آمده، ضروری بود و توانست یک عنصر اساسی و مهم دیگر را به لیست عوامل موثر بر CAD و حمله‌ی قلبی افزود.


پی‌نوشت

  1. Coronary Artery Disease
  2. Susanna C. Larsson
  3. Karolinska
  4. mendelian randomization
کوثر پورجبلی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید