انتشار این مقاله


آیا اسم شما زندگی‌تان را تعیین می‌کند؟

آیا اسم شما می‌تواند بر روی زندگی شما تاثیر بگذارد؟ این تاثیر تا چه حدی است؟

هر کسی اسمی دارد و زمانی که به آن فکر می‌کنید کمی غیرعادی به نظر می‌رسد. ولی از جمله موارد معدود اجتماعی است که در بین همه مشترک است. چه اسم شما کوین باشد، چه اشلی، چه محمد و چه فلیشیا، اسم شما نقش مهمی در روابط شما ایفا می‌کند و حقیقتی است که شما را در بین دیگران ممتاز می‌کند. ولی آیا این اسم می‌تواند آینده شما را پیش‌بینی کند؟ معمولا اسم شما تاثیری در آینده شما ندارد ولی ممکن است از راه‌هایی تاثیرگذار باشد.

Steve Levitt و Roland Fryer، اقتصاددان، برای چند دهه ارزش اسم‌های کودکان را بررسی کردند و متوجه شدند ارتباطی بین اسمی که والدین برای فرزندانشان انتخاب می‌کنند، وجود ندارد. این خبر خوبی است برای کسانی که اسم خوبی ندارند ولی این بدین معنی نیست که اسم ما بر آینده ما بی‌تاثیر است.

یک مطالعه که “آیا امیلی و جرج مستعد شغل‌های بیشتری نسبت به لکیشا و جمال هستند؟” نامیده می‌شود، دریافت که یک سری تفاوت‌هایی میان اسم‌های افراد وجود دارد. کارفرمایان در ایالات متحده به میزان تقریبی دو برابر بیشتر احتمال دارد که اسمی که ذهنیت فردی سفیدپوست را می‌دهد، انتخاب کنند.

این نشان می‌دهد که مطلبی که در بالا گفته شد همیشه صادق نیست، و اسم افراد در زندگی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. در این مورد این تبعیض نژادی است که منجر به این تفاوت شده است. یکی از دلایلی که اسم‌ها اهمیت دارند این است که ما می‌خواهیم با شنیدن تنها یک اسم تا حدودی به شخصیت و صفات آن فرد پی ببریم، بنابراین یک‌سری کلیشه‌هایی برای خودمان می‌سازیم. این کلیشه‌ها گاها جواب می‌دهند ولی مسئله‌ی علمی‌ای نیستند و مطمئنا همواره جواب نمی‌دهند.

حال این سوال پیش می‌آید که آیا اسم شما می‌توان رفتار دنیا را با شما عوض کند؟ از لحاظ تئوری باید گفت بله. تفاوت‌هایی که به بین اسامی وجود دارد ممکن است بر روی ذهنیت فرد تاثیر بگذارد و آن را به سمت شغل خاصی سوق دهد، و به علت همه‌گیری این مسئله این ذهنیت تشدید نیز می‌شود. بر اساس این نظریه افراد به سمت مشاغلی می‎روند که اسمشان شباهت نوشتاری و آوایی با آن دارد. مانند Helen Painter(painter = نقاش) بیشتر به سمت نقاشی گرایش پیدا می‌کند.

حال اگر نظریه فوق را نخواهیم قبول کنیم ولی نمی‌توان این حقیقت را انکار کرد که افرادی که اسم آن‌ها Dennis یا Denise است معمولا دندان‌پزشک (dentist) هستند. محققین بر این باور هستند که دلیل این مسئله این است که افراد به به مواردی تمایل دارند که به نحوی با آن در ارتباط بوده‌اند، مثلا ارتباط اسم آن‌ها با آن شغل یا هر چیز دیگر.

شاید برای‌تان جالب باشد

بر اساس مطالعه اخیر، نام Gary، در صدر لیست اسم‌هایی است که به افراد اعتماد القا می‌کند، البته مورد اعتماد بودن این اسم در حال افول است.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید