انتشار این مقاله


آیا در محیط‌های شلوغ کلافه می‌شوید؟ ممکن‌است شما یک Empath باشید!

وقتی بچه بودم، بعداز یک روز طولانی در مدرسه و اتوبوسی شلوغ به سمت خانه، مستقیم به سمت آرامش اتاقم می‌رفتم تا با یک کتاب خوب استراحت کنم. اما بعد از آن مادرم مرا صدا می‌زد که: “بیا بریم خرید!” دقیقا تنها چیزی که آن لحظه نمی‌خواستم، رفتن به یک مرکز خرید شلوغ بود. نمی‌توانستم […]

وقتی بچه بودم، بعداز یک روز طولانی در مدرسه و اتوبوسی شلوغ به سمت خانه، مستقیم به سمت آرامش اتاقم می‌رفتم تا با یک کتاب خوب استراحت کنم. اما بعد از آن مادرم مرا صدا می‌زد که: “بیا بریم خرید!” دقیقا تنها چیزی که آن لحظه نمی‌خواستم، رفتن به یک مرکز خرید شلوغ بود. نمی‌توانستم توجیه‌اش کنم. کلمه‌ای برای آن نداشتم. اما حالا می‌دانم که من یک Empath هستم.

دکتر جودیس اورلوف، به‌عنوان یک روانپزشک در یک تجربه‌ی شخصی، عضو کلینیکی در UCLA و کسی که خودش یک Empath است،  چالش‌هایی خاص و نیروی Empath را کشف کرد. او در کتاب جدید خود، “راهنمای پایندگی Empath”، توضیح می‌دهد که معنی Empath چیست و چگونه می‌توان با مردم و شرایط چالش‌برانگیزی که می‌توانند خسته‌کننده باشند، مقابله و غلبه کرد.

اگر بعضی از این شرایط آشنا به نظرتان می‌آید، شما نیز می‌توانید یک Empath باشید. آیا شما:

  1. در محیط‌های شلوغ احساس خستگی و کلافگی می‌کنید و نیاز دارید زمانی را تنها باشید تا دوباره به حالت نرمال برگردید؟
  2. نسبت به صدا، بوهای تند و مکالمه‌ی بی‌وقفه حساس هستید؟
  3. احساسات و استرس افراد دیگر را جذب می‌کنید؟
  4. خلوتی را جستجو می‌کنید تا خود را تجدید کنید؟
  5. در برابر خشم، حالت تضاد و مخالفت دیگران، احساس تسخیرشدگی می‌کنید؟
  6. از سردشدن روابط صمیمی وحشت دارید؟
  7. دوستی‌های دونفره و کم تعداد را به پارتی‌های بزرگ و شلوغ ترجیح می‌دهید؟
  8. صلح و تجدید را در طبیعت هرکسی می‌یابید؟
  9. استفاده از ماشین خود را به گردهمایی‌های اجتماعی ترجیح می‌دهید تا بتوانید زودتر آن‌جا را ترک کنید؟

همانطور که تحقیقات نشان می‌دهند، احساسات، سرایت‌پذیر هستند و افراد Empath نسبت به انرژی‌های احساسی دیگران بسیار حساس می‌باشند؛ زیرا آن‌ها با دیگران بسیار وفق‌پذیرند، به راحتی در محیط‌های شلوغ کلافه می‌شوند، به سمت روابط مستقل کشیده می‌شوند، خودشان را برای حل مشکلات دیگران خسته می‌کنند یا خودشان را برای مراقبت از دیگران از پا درمی‌آورند.

Empath بودن موهبتی است که فراست و درک بیشتری را نیز به ارمغان می‌آورد. بعضی از بهترین درمانشناسان، دکترها، پرستاران، پروفسورها، نویسنده‌ها، طراحان، موسیقی‌دانان، هنرمندان و رهبران در بسیاری از زمینه‌ها Empath هستند.

اورلوف نشان می‌دهد که افراد Empath چگونه در زندگی خود تعادل ایجاد کنند تا از نیازهای خود با خبر شوند و آن ها را به عمل برسانند. نظر وی شامل موارد زیر است:

  1. از پیش برنامه‌ریزی کردن برای اجتناب از فعالیت‌های خسته‌کننده
  2. شناسایی زمانیکه تجربه‌ی حس‌گرایی شما افزایش می‌یابد
  3. ایجاد استراتژی‌های موثر مقابله با شرایط از قبیل آرام شدن، دورشدن از آشوب و حفاظت خود از انرژی‌های منفی
  4. تعادل و توازن در رژیم غذایی سالم، خواب کافی، ورزش و عبادت
  5. توسعه‌ی قدرت‌های درونی و آگاهی فردی

یادگیریِ ارج‌نهادن به موهبت‌های خود و حساسیت‌هایشان، نه تنها برای افراد Empath، بلکه برای اطرافیانشان نیز مفید است. اورلوف می‌گوید:” افراد Empath دریچه‌ای حیاتی به روی بشریت گشودند تا در زمینه‌ی آگاهی درونی و قلب‌محور بیشتر رشد کنند.” چیزهایی که دنیای ما مطمئنا می‌تواند از آنها بیشتر بهره بگیرد.

نارون دادخواه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید