انتشار این مقاله


ژن‌های تنظیم کننده‌ی متاستاز سرطان ریه به مغز کشف شدند

متازستاز مغزی یک متاستاز شایع در بیماران سرطانی و یکی از علل اصلی مرگ این افراد است. پس تعیین ژن‌های دخیل در متاستاز و یافتن راهی برای بلوکه کردن آن‌ها، درمان احتمالی این عارضه خواهد بود. متاستاز مغزی منجر به ایجاد تومورهای ثانویه‌ای می‌شود که حاصل از سلول‌هایی است که از تومور‌های سرطانی اولیه‌ی ریه، پستان […]

متازستاز مغزی یک متاستاز شایع در بیماران سرطانی و یکی از علل اصلی مرگ این افراد است. پس تعیین ژن‌های دخیل در متاستاز و یافتن راهی برای بلوکه کردن آن‌ها، درمان احتمالی این عارضه خواهد بود. متاستاز مغزی منجر به ایجاد تومورهای ثانویه‌ای می‌شود که حاصل از سلول‌هایی است که از تومور‌های سرطانی اولیه‌ی ریه، پستان و ملانوم جداشده و به مغز می‌روند.


مقاله مرتبط: محققان مکانیسم جدیدی برای جلوگیری از متاستاز سرطان پستان کشف کرده‌اند


در اوت ۲۰۱۸ در دانشگاه McMaster تنظیم کننده‌های برای متاستاز سرطان ریه به مغز کشف شدند، این تعدیل کننده‌ها ژن‌های SPOK1 و TWIST2 هستند.

در بررسی بیماران مبتلا به سرطان ریه‌ی اولیه‌ی، افرادی که این دو ژن را داشتند با متاستاز مغزی رو به رو شدند اما در افراد فاقد این دو ژن متاستاز مغزی رخ نداد.

Mohini Singh نویسنده‌ی اصلی این مطالعه می‌گوید:

ما به دنبال شناسایی ژن‌هایی هستیم که سلول‌های شروع کننده‌ی روند متاستاز (BMICs) را کنترل می‌کنند. به عنوان مثال در روند متاستاز مغزی سرطان ریه، دو ژن کشف شده با ارسال سیگنال به BMICs ریه، آن‌ها را وادار به ترک ریه می‌کنند تا پس از ورود به جریان خون به مغز رفته و تومورهای ثانویه را در آنجا تشکیل دهند.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید