انتشار این مقاله


عوارض سرطان: ریزش مو

ریزش مو از عوارض شیمی‌درمانی و پرتو درمانی می‌باشد که پس از پایان درمان، در عرض ۲ تا ۶ ماه موها مجددا رشد خواهند کرد.

ریزش مو آلوپسیا نامیده می‌شود. در بیماران سرطانی، برخی انواع شیمی‌درمانی باعث ریزش موی سر و سایر نواحی بدن می‌شود؛ پرتودرمانی نیز می‌تواند باعث ریزش موهای ناحیه‌ی درمان شود.

راه‌های مدیریت این عارضه

قبل و بعد از ریزش مو با تیم درمانی خود درباره‌ی مدیریت این عارضه صحبت کنید:

با موهایتان به آرامی رفتار کنید! احتمالاً بخواهید که از برس‌هایی نرم و یا از شانه‌هایی با دندانه‌هایی پهن استفاده کنید. از سشوار، اتو و یا سایر محصولاتی نظیر ژل یا گیره‌هایی که ممکن است به پوست سرتان آسیب برسانند استفاده نکنید. موهایتان را با شامپوی ملایم بشویید. کمتر موهایتان را شسته و خیلی آرام این کار را انجام دهید. موهایتان را با یک حوله‌ی نرم، به آرامی خشک کنید.

شما صاحب اختیارید! برخی از افراد موهایشان را کوتاه می‌کنند تا کنار آمدن با ریزش موها برایشان ساده‌تر باشد. برخی دیگر نیز ترجیح می‌دهند موهایشان را بتراشند. اگر تراشیدن مو را انتخاب کردید بهتر است از یک ریش‌تراش الکتریکی استفاده کنید تا زخمی نشوید. اگر می‌خواهید یک کلاه گیس بخرید این‌ کار را زمانی که هنوز مو دارید انجام دهید و رنگش را با رنگ موهایتان تطبیق دهید. اگر کلاه گیس موجب خارش یا گرمی شود از یک روسری یا عمامه‌ی راحت استفاده کنید.

از پوست سرتان محافظت و مراقبت کنید. وقتی در فضای باز هستید از ضدآفتاب یا کلاه استفاده کنید. از روسری یا کلاه راحتی که دوستش داشته و سرتان را گرم نگه می‌دارد استفاده کنید. اگر پوست سرتان خارش حساسیت داشته باشد، از لوسیون‌ها و خنک‌کننده‌هایی که می‌توانند موجب احساس بهتری شوند استفاده کنید.

درباره‌ی احساساتتان صحبت کنید. خیلی از افراد به خاطر ریزش موهایشان احساس عصبانیت، افسردگی یا شرمندگی دارند. در میان گذاشتن این احساسات با کسی که شرایط را درک می‌کند، می‌تواند کمک کننده باشد. برخی از افراد نیز صحبت با اشخاصی را که در طول دوره‌ی سرطان موهایشان را از دست داده‌اند کمک‌کننده می‌دانند. صحبت واضح و صادقانه با فرزندان و اعضای نزدیک خانواده‌تان نیز سودمند خواهد بود. به آن‌ها بگویید که انتظار دارید موهایتان را در طول درمان از دست بدهید.

راه‌های مراقبت از موها هنگام رشد مجدد

آرام باشید: وقتی موهایتان شروع به رشد مجدد کردند، باید با آن به آرامی و لطافت رفتار کنید. از برس زدن، فرزنی و سشوار کردن زیاد موها اجتناب کنید. مدام موهایتان را نشویید.

بعد از شیمی‌درمانی: رشد موها اغلب پس از ۲ تا ۳ ماه پس از اتمام درمان‌ها باز می‌گردد. موهایتان هنگام رشد دوباره بسیار خوب خواهد بود. گاهی اوقات موهای جدید می‌تواند پیچیده‌تر یا صاف‌تر و یا حتی با رنگی متفاوت‌تر باشد؛ با اینحال، دوباره مثل سابق خواهد شد.

بعد از پرتودرمانی: رشد مجدد مو اغلب بعد از ۳ تا ۶ ماه پس از اتمام درمان‌ها آغاز می‌شود. اگر دز بالایی از پرتوها را دریافت کرده باشید، موهای شما ممکن است نازک‌تر شده یا در نواحی‌ای که تحت تابش پرتو بوده‌اند، اصلا رشد نکنند.

الهه نوراللهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید