انتشار این مقاله


پست‌های اینستاگرام، نشان‌گر سلامت روانی افراد!

تصاویری که در صفحات مجازی به اشتراک می گذارید، گواه سلامت روح و روان شماست!

عکس‌هایی که در صفحات مجازی منتشر می‌شود، نشانگر احساسات درونی یا به اشتراک گذاشتن خاطرات سفری به یاد ماندنی است. آن‌ها بیشتر از آن‌که فکرش را بکنید، حاوی پیامی خاص از طرف شما هستند. این تصاویر به اشتراک گذاشته شده، می‌توانند گواهی بر سلامت روحی و روانی شما باشند.

بر اساس تحقیقات انجام شده که در ماه آگوست ۲۰۱۷ در ژورنال EPJ Data Science منتشر شده است، عکس‌ها و مطالب پست‌شده‌ی افرادی که سابقه‌ی افسردگی دارند، نسبت به سایر همتایان خود، دیدگاه متفاوتی از حوادث جهان را نشان می‌دهد. به گفته‌ی دکتر اندرو ریس۱ از دانشگاه هاروارد و دکتر کریستوفر دن فورس۲ از دانشگاه ورمونت، افراد افسرده بیش‌تر از عکس‌هایی با رنگ‌های سیاه، خاکستری و آبیِ تیره در پست‌های خود استفاده می‌کنند.

افراد شرکت کننده در این مطالعه، به دو گروه سالم و افسرده تقسیم شدند، علی رغم این که بعضی از آن‌ها در گذشته داروی ضدافسردگی مصرف می‌کردند. محققان با بررسی عکس‌های منتشرشده‌ی این افراد و سابقه‌ی افسردگی، الگویی را برای ادامه‌ی تحقیقات یافتند. مشاهده شد که افراد افسرده، از فیلترهای اینستاگرامی کمتری برای ویرایش تصاویر استفاده می‌کنند و فیلتر مورد علاقه‌ی آنان سیاه و سفید است. افراد سالم روحی، از فیلتر “والنسیا۳” که عکس ها را روشن‌تر می‌کند، بیشترین استفاده را می‌کنند. افراد افسرده بیشتر از تصاویر حاوی یک چهره و حالت صورت خاص، عکس منتشر می‌کنند. این درحالی است که سایر افراد بیشتر عکس‌های مناظر و جمع دوستانه‌ی خود را به اشتراک می‌گذارند.

نمونه‌ای از پست اینستاگرامی فرد افسرده (تمایل به رنگ های خاکستری و سیاه)

دکتر ریس و دن فورس تکنیک‌های خاصی برای این تحقیق داشتند. آنان شرکت‌کنندگان را در مقیاس‌های زیادی مورد آزمایش قرار دادند، از جمله این که افراد باید در Amazon’s Mechanical Turk platform (یکی از مراکزی که محققان برای یافتن افراد خاص برای تحقیقات خود از این مکان استفاده می‌کنند.) فعال و جزو نفرات برتر بودند. هم‌چنین تمایل زیادی به پست گذاشتن در اینستاگرام داشتند. در نهایت، از بین ۱۶۶ نفر، ۷۱ نفر با سابقه‌ی افسردگی تشخیص داده شدند و با بررسی۴۴,۰۰۰ پست، محققان دریافتند که، تصاویری که توسط افراد افسرده پست می‌شد، بیشترین کامنت، و تصاویری که توسط افراد سالم آپلود می‌شد، بیشترین لایک را به خودشان اختصاص می‌دادند. هم‌چنین افراد افسرده در دفعات بیشتری عکس به اشتراک می‌گذاشتند. اگر چه این نتایج به طور دقیق و قطعی نشان‌گر بیماری روانی افراد نیست، اما دکتر ریس و دن فورس امیدوارند که افراد افسرده را با توجه به صفحات مجازی‌شان شناسایی و مورد درمان قرار دهند.

طرز رفتار، فعالیت روزانه و پست‌های صفحات مجازی بیشتر از آنکه فکرش را بکنیم، گواه شخصیت و روحیات ما هستند.


پی نوشت

۱. Andrew Reece

۲. Christopher Danforth

۳. Valencia

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید