انتشار این مقاله


ایستگاه فضایی بین‌المللی، توقف بعدی برای تحقیق روی پارکینسون

محققان در تلاشی برای یافتن درمان‌های جدید برای بیماری پارکینسون، آزمایش‌های خود را به فضا ارسال می‌کنند!

محققان در تلاشی برای یافتن درمان‌های جدید برای بیماری پارکینسون، آزمایش‌های خود را به فضا ارسال می‌کنند!

محققان، روز دوشنبه (۱۴ آگوست)، پروتئین کلیدی بیماری پارکینسون بنام LRRK2 را به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) پرتاب کردند. محققان می‌گویند که شرایط کم جاذبه‌ای در فضا، شرایط آزمایش بهتری را برای آزمایش‌های آن‌ها روی این پروتئین فراهم می‌کند.

مواد مورد نیاز آن‌ها برای آزمایش، در کپسول Dragon شرکت اسپیس ایکس، به عنوان بخشی از سفر تحقیقاتی به منظور ارسال تدارکات و آزمایش‌های علمی به ISS فرستاده خواهد شد.

این‌کار، یک همکاری بین موسسه‌ی “مایکل فوکس برای تحقیق پارکینسون” و مرکز “پیشرفت علم در فضا” است.

LRRK2 نوعی پروتئین است که پروتئین‌های دیگر را اصلاح می‌کند. حدس زده‌ می‌شود جهش در ژنی که LRRK2 را کد می‌کند، منجر به ایجاد بیماری پارکینسون در بعضی افراد می‌شود. محققان گمان‌ می‌کنند که تولید داروهایی برای ممانعت از تولید LRRK2 یا جلوگیری از فعالیت آن می‌تواند از ابتلا به پارکینسون جلوگیری کند و یا از سرعت پیشرفت آن بکاهد.

اما قبل از اینکه دانشمندان بتوانند دارویی برای ممانعت از LRRK2 تولید کنند، نیاز دارند که ساختار دقیق این پروتئین را بفهمند. یکی از راه‌ها برای دستیابی به ساختار دقیق پروتئین، استفاده از کریستال‌های درحال رشد LRRK2 در ظرف‌های آزمایشگاهی می‌باشد. اما شرایط سیاره‌ی زمین، می‌تواند با رشد این کریستال‌ها مداخله کند و آن‌ها را کوچک نگه‌دارد.

سباستین مابا، محقق دانشگاه آکسفورد که در پروژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی LRRK2 شرکت کرده‌ است، در یک کنفرانس خبری در مورد پروژه‌ی سه‌شنبه (۸ آگوست) گفت:” کیفیت کریستال‌های ما به اندازه‌ی کافی خوب نیست.[ در زمین]”

اینجاست که تحقیق ISS آغاز می‌شود: محققان امیدوارند که شرایط کم جاذبه‌ای در فضا اجازه‌ی رشد بیشتر کریستال‌ها با نقایص کمتر را بدهد. پس از آن محققان قادر خواهند بود که شناخت دقیق‌تری نسبت به ساختار کریستال داشته باشند. دانشمندان کریستال‌های LRRK2 را تقریبا به مدت یک‌ماه در فضا پرورش خواهند داد. سپس کریستال‌ها به زمین، جایی که با استفاده از اشعه‌ی پرانرژی ایکس بررسی می‌شوند، فرستاده خواهند شد.

بیماری پارکینسون یک اختلال عصبی پیشرونده می‌باشد که توانایی‌های حرکتی انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند نشانه‌هایی از قبیل لرزش و رعشه، حرکات آهسته و سفتی ماهیچه ایجاد کند. طبق گفته‌ی موسسه‌ی مایکل فوکس، در حال حاضر هیچ درمانی برای به عقب برگرداندن پیشرفت بیماری وجود ندارد.

نارون دادخواه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید