انتشار این مقاله


زالو درمانى چيست؟

زالودرمانى يگ روش درمانی آسان و كم هزينه براى درمان طیفی از بیماری‌هاست

از زمان مصر باستان، زالو در پزشکی برای درمان ناراحتی های عصبی، مشکلات دندان، بیماری های پوستی و عفونت ها استفاده مى شود.

امروزه، بیشتر در جراحی پلاستیک و سایر جراحی های میکرو استفاده می شوند؛ به این دلیل که زالوها پپتیدها و پروتئین هاى خاصى را ترشح می کنند که به جلوگیری از لخته شدن خون كمك مى كنند. این ترشحات، به عنوان ضد انعقاد شناخته شده اند؛ باعث مى شوند خون به سمت زخم ها جريان يابد و اين امر به بهبود آن ها كمك مى كند.

در حال حاضر، زالو درمانى به دليل روش ساده و آسان جلوگيرى از عوارض به عنوان يك روش احيا به نظر مى رسد.

زالو درمانى چگونه عمل مى كند؟

زالوهاى درمانى، دارای سه فک با ردیف های کوچک دندان هستند. آن ها پوست يك فرد را با دندان های خود سوراخ می کنند و ماده ى ضد انعقاد از راه بزاق وارد بدن فرد مى شود. سپس به آن ها اجازه داده مى شود به مدت ٢٠ الى ٤٠ دقيقه، در هر بار، از فرد تحت درمان خون بمكند. اين مقدار معادل با ميزان نسبتاً كمى خون، تا ١٥ ميلى ليتر براى هر زالو مى باشد. زالوهاى درمانى، اغلب از مجارستان یا سوئد می آیند.

موقعیت های مختلفی وجود دارد که می توان از زالو درمانى استفاده کرد. افرادی که ممکن است از آن بهره ببرند شامل ؛کسانی که در نتيجه ى عوارض ناشی از دیابت در معرض قطع عضو قرار دارند، کسانی که مبتلا به بیماری قلبى هستند و افرادی که تحت جراحی زیبایی قرار می گیرند و در معرض خطر از دست دادن بعضی از بافت نرم خود قرار دارند. اين درمان همچنين برای درمان لخته های خون و رگ هاى واریسى توصیه شده است.

افراد مبتلا به کم خونی، بيمارى هاى مرتبط با لخته شدن خون و یا شریان های آسیب دیده، افراد مناسبى براى زالو درمانى نيستند. کودکان زیر١٨ سال و زنان باردار معمولاً توصیه می شود كه از آن امتناع كنند.

برنامه هاى پزشكى براى زالو درمانى

در طی یک جلسه، زالوهاى زنده خود را به منطقه هدف متصل می کنند و خون را می مكند. آنها پروتئین ها و پپتیدهايى را آزاد می کنند که خون را رقيق كرده و از لخته شدن خون جلوگيرى مى كند. این باعث گردش خون می شود و از مرگ بافت ها جلوگیری می کند. زالو ها زخم هاى كوچك Y شكلى از خود به جا مى گذارند که معمولا بدون ايجاد جاى زخم بهبود مى يابند.

زالوها در افزایش گردش خون و از بين بردن لخته های خون موثر مى باشند. دور از انتظار نيست که آن ها می توانند برای درمان اختلالات گردش خون و بیماری هاى قلبی عروقی استفاده شوند.

مواد شیمیایی خارج شده از بزاق زالو به داروهای صنعتى تبدیل شده اند که می توانند در درمان بيمارى هاى زير كارآمد باشند:

  • فشار خون
  • رگهای واریسی
  • هموروئید
  • مشکلات پوستی
  • آرتریت

آزمايشات بالينى نشان مى دهد كه زالو درمانى يك درمان مناسب براى بيمارى هاى رايج مفصلى، استئوآرتريت، مى باشد. پروتيئن هاى ضدالتهاب و بى حس كننده در بزاق زالو، درد و حساسيت را در محل مفصل مبتلا كاهش مى دهد.

بيمارى هاى قلبى

افراد با بيمارى قلبى، به دليل پتانسيل بالقوه ى زالو درمانى براى بهبود التهاب و جريان خون، از آن براى درمان استفاده مى كنند. در چندين سال اخير، زالو درمانى يك درمان جایگزین مناسب برای افراد مبتلا به بیماری و اختلالات عروقی شده است.

سرطان

درمانگران سرطان، از زالو درمانى به علت مهارکننده های پلاکتی و آنزیم های خاصی که در بزاق زالو وجود دارد، براى بررسى استفاده مى كنند. در حالى كه براى افراد با سرطان هاى خاص خون، توصيه نمى شود از زالو درمانى استفاده كنند،  مشاهده شده است كه اثرات سرطان ريه را كندتر مى كند. آزمايش بر روى حيوانات همچنين نشان داده است كه تزريق مستقيم بزاق زالو به موش، به جلوگيرى از كلونيزه شدن سلول هاى سرطانى كمك مى كند.

آيا زالوها به درمان ديابت كمك مى كنند؟

پیشرفت دیابت می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. این مشکلات می تواند به بیماری های عروقی منتهی شود که باعث محدود شدن یا جلوگیری از دسترسی خون به انگشتان پا، انگشتان دست، دست و پا می شود. هنگامی که جریان خون به شدت محدود می شود، بافت آسیب دیده می تواند دچار مرگ شود. این علت اصلی قطع عضو در افراد مبتلا به دیابت است. از بین رفتن یک انگشت یا اندام به علت عوارض دیابت، نگرانی عمده برای میلیون ها نفر در سراسر جهان است.

موثرترین راه برای متوقف کردن این روند، افزایش گردش خون به بافت های آسیب دیده، بدون خطر لخته شدن خون است. تحقیقات نشان داده اند که زالو درمانی می تواند نقش مهمی ایفا کند.

ماده هیرودین در بزاق زالو خون را رقيق كرده و از لخته شدن آن جلوگیری می کند. از آنجایی که افراد مبتلا به دیابت به خاطر بيمارى، خون غليظى دارند، هیرودین می تواند با رقيق كردن خون، به کاهش فشار خون قلب و سیستم قلبی عروقی کمک کند. محققان در مواردی که هيرودين برای درمان دیابت استفاده شده است نتایج مثبتی را مشاهده کرده اند.

يك مورد مطالعه ى اخير، نشان داد كه چگونه پزشكى سنتى يونان، كه از زالو درمانى استفاده مى كردند، قادر شدند به حفظ پاى يك زن ٦٠ ساله ى مبتلا به ديابت كمك كند. موارد سنتتيك بزاق زالو هم اكنون وجود دارند، اما محققان به اين نتيجه رسيده اند كه تنها استفاده از ٤ زالو در يك منطقه، مى تواند شانس قطع عضو را كاهش دهد.

استفاده از زالو درمانى براى زيبايى

زالو ها براى حفظ بافت نرم و بهبود زخم پس از جراحی زيبايى صورت مشهور شده اند. در هر دو مورد مطالعات قديمى و جديد، زالو درمانى نشان داده شده است که احتمال نتایج مثبت در عمل هاى زيبايى که بر روی موارد زير انجام مى شود را افزايش مى دهد؛

  • بینی
  • پیشانی
  • پستان
  • گونه
  • انگشتان (انگشتان دست و پا)

اثر زالو درمانى بر لخته ى خون، در طول و بعد از این عمل هاى جراحی، به بدن کمک می کند که به طور طبیعی و کامل بهبود یابد.

تأثير زالو درمانى بر گردش خون، همچنین باعث شده است برخی از افراد برای درمان طاسی و ریزش موى سر از زالو درمانى استفاده کنند.

آيا عوارض جانبى خاصى وجود دارد؟ 

زالو درمانى با هم آسان است و هم دارای خطر عوارض جانبی كمترى نسبت به سایر درمان ها است. با این حال، برخی از خطرات وجود دارد. خطر ابتلا به عفونت باکتریایی وجود دارد، گاهی اوقات باکتری مقاوم به دارو است، بنابراین اطمینان حاصل کنید که از زالوهاى خارج از يك محيط نظيم شده استفاده نمى كنيد. به همین علت، افرادی که به دليل بیماری های خود ایمنی و يا عوامل محيطى از سيستم ايمنى پايينى رنج مى برند، موارد خوبی برای زالو درمانى نیستند.

اگر پس از يك دوره زالو درمانى، چيزى دچار مشكل شود، خون از ناحیه ى تحت درمان، دچار خونریزی شده و خارج می شود و محل نیش زدن آن التيام نمى يابد. گاهى اوقات، زالو ها تلاش مى كنند به ناحيه ى ديگرى از بدن كه نيازى به درمان ندارد، حركت كنند. در اينصورت سبب از دست دادن خون غيرضرورى مى شود. در موارد خاص، يك فرد ممكن است در طى يا پس از زالو درمانى، بفهمد كه به بزاق زالو حساسيت دارد. اگر شرايطى چون اين برايتان اتفاق افتاد، شما بايد از اين روش دور بمانيد و بفهميد كه مورد مناسبى براى استفاده از اين روش درمانى نيستيد.

توجه كنيد كه 

این باعث می شود برخی از مردم تصور کنند که زالو به عنوان يك درمان مدرن استفاده می شود. اما تحقیقات بیشتر و بیشتر نشان می دهد که دلیلی وجود دارد که زالوها برای قرن ها به عنوان بخش مهمی از مراقبت های پزشکی، پابرجا بوده اند. همانطور که ما همچنان به پیدا کردن اطلاعات بیشتر در مورد خواص ويژه در بزاق زالو ادامه مى دهيم، ممکن است خیلی خوب باشد که درمان حتی عملی تر از آن چیزی که ما تا به حال فکر کرده بودیم، بشود.

سپیده بویاقچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید