انتشار این مقاله


تسکین دهنده‌ای جدید برای دردهای مزمن

گروهی از محققان تسکین دهنده‌ای قدرتمند برای درد یافتند که از مسیری ناشناخته وارد عمل می‌شود. این تسکین‌دهنده قوی ترکیبی مصنوعی به نام UKH-1114 است که مصرف طولانی مدتِ دوز پایینی از آن می‌تواند اثری مشابه داروی گاباپنتین ایجاد کند. اگر محققان بتوانند امنیت و اثربخشی این ترکیب مصنوعی را اثبات کرده و تضمین کنند […]

گروهی از محققان تسکین دهنده‌ای قدرتمند برای درد یافتند که از مسیری ناشناخته وارد عمل می‌شود. این تسکین‌دهنده قوی ترکیبی مصنوعی به نام UKH-1114 است که مصرف طولانی مدتِ دوز پایینی از آن می‌تواند اثری مشابه داروی گاباپنتین ایجاد کند.

اگر محققان بتوانند امنیت و اثربخشی این ترکیب مصنوعی را اثبات کرده و تضمین کنند این ماده اعتیاد ایجاد نمی‌کند، این کشف می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سلامت عمومی امروز؛ یعنی اپیدمیولوژی سوء مصرف مواد را برطرف کند.

آسیب‌های به اعصاب سیستم عصبی مرکزی می‌تواند درد‌های نوروپاتیک ایجاد کند. درد‌های نوروپاتیک اغلب مزمن هستند. امروزه در کشوری مثل آمریکا حدود یک سوم از جمعیت از درد های مزمن نوروپاتیک رنج می‌برند، با این وجود هنوز موثرترین داروهای ضد درد، مواد مخدر هستند که علاوه بر ایجاد وابستگی، به افزایش مداوم دوز برای اثربخشی نیاز دارند. در نتیجه حدود دو میلیون آمریکایی به داروهای مخدر ضد درد تجویز شده، اعتیاد پیدا کرده‌اند.


مقاله مرتبط: درباره‌ی درد‌های مزمن چه می‌دانید؟!


داروهایی که به عنوان جایگزین این مواد استفاده می‌شوند نیز عوارض خاص خود را دارند، مثلا گاباپنتین که با نام نورونتین به فروش می‌رسد نیز در برخی افراد اختلالات شناختی را به دنبال دارند.

داروی ضد درد به گروهی از گیرنده‌های سلولی به نام سیگما ۲ در سیستم عصبی مرکزی متصل می‌شوند. اگر چه از کشف این گیرنده‌ها بیست و پنج سال می‌گذرد، اما دانشمندان هنوز از نحوه‌ی فعالیت آن‌ها اطلاعی ندارند.

محققان دانشگاه تگزاس با آزمایش UKH-1114 روی موش‌هایی که دچار آسیب عصبی شده بودند دریافتند، این ماده اگر در دوزی معادل یک ششم گاباپنتین مصرف شود، می‌تواند اثری که گاباپنتین در چهار تا شش ساعت ایجاد می‌کند را پس از چند روز داشته باشد. از این مشاهده می‌توان نتیجه گرفت گیرنده سیگما ۲ هدف احتمال برای درمان دردهای نوروپاتیک است.

اگرچه برای ورود UKH-1114 به عنوان دارو به بازار مصرف آزمایشات گسترده‌تری مورد نیاز است، اما نتیجه‌ی آزمایش روی موش‌ها توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده‌است.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید