انتشار این مقاله


تأثیر عادات غذایی بر حفاظت پوست در برابر اشعه‌ی آفتاب

طبق مطالعات انجام گرفته بر روی موش‌ها اگر برنامۀ غذایی صحیحی داشته باشید، در طول روز بهتر دربرابر UV محافظت خواهید شد.

حتماً تا به حال متوجه شده‌اید برخی از افراد قبل از آفتاب گرفتن، از میان وعده‌های نیمه شب جلوگیری می‌کنند. مطالعه‌ای بر روی موش‌ها در مؤسسه مغز اوتونل و UC Irvine نشان می‌دهد که خوردن در زمان‌های غیرطبیعی، ساعت زیستی پوست را از جمله قدرت روزانه آنزیمی که در مقابل اشعه ماوراء بنفش مضر خورشید نقش حفاظتی دارد، متوقف می‌کند. دکتر جوزف تاکاشی، رئیس علوم اعصاب دانشگاه UT Southwestern Medical می‌گوید:

اگر چه تحقیقات بیش‌تری لازم است، اما یافته‌ها نشان می‌دهد که افرادی که غذای خود را در اواخر شب می‌خورند، نسبت به آفتاب سوختگی و اثرات طولانی‌مدت مانند پیری پوست و سرطان پوست آسیب پذیرترند.

یک سلول پوستی سرطانی

مقالات مرتبط: سرطان پوست؛ هر آنچه لازم است بدانید 

                      هر آنچه باید راجع به آفتاب سوختگی بدانید!


این مطالعه نشان داد موش‌هایی که فقط در طول روز غذا می‌خورند (زمان غذا خوردن غیرطبیعی برای حیوانات شب‌زی، طول روز است)، در هنگام مواجه با اشعه فرابنفش بی (UVB) آسیب پوستی بیشتری را در طول روز نسبت به شب متحمل شدند. این نتیجه حداقل به این دلیل رخ داد که آنزیمی با نام xeroderma pigmentosum group A که پوست آسیب‌دیده به وسیله UV را ترمیم می‌کند، چرخه روزانه خود را به میزان کم‌تر در روز تغییر داده است. از طرفی موش‌هایی که تنها در طول شب خود به صورت نرمال تغذیه شدند، چرخه‌های تغییر یافته آنزیم را نشان ندادند و کمتر به اشعه های UV روزانه حساس بودند.

طبق نظر دکتر تاکاشی اگر برنامه غذایی صحیحی داشته باشید، در طول روز بهتر دربرابر UV محافظت خواهید شد. اما اگر یک برنامه غذایی غیرطبیعی داشته باشید، این می‌تواند تغییرات مضرر ساعت زیستی پوست شما را ایجاد کند.

مطالعات قبلی نقش‌هایی قوی‌ را برای ریتم‌های روزانه بدن در زیست‌شناسی پوست نشان داده‌اند. آخرین مطالعه منتشر شده Cell Reports، نقش حیاتی زمان تغذیه را تأکید می‌کند چراکه عاملی است که چرخه‌های روزانه اندام‌های متابولیک مانند کبد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و دانشمندان روی آن متمرکز شده‌اند.

این مطالعه نشان داد که علاوه بر اختلال در چرخه XPA، تغییر دادن برنامه غذایی ممکن است بر بیان حدود ۱۰درصد از ژن‌های پوست تاثیر بگذارد.

طبق نظر دکتر اندرسن، استاد شیمی بیولوژیکی اینکه این یافته‌ها را به انسان‌ها نسبت دهیم، سخت است. اما حساسیت پوست انسان به زمان خوردن، می‌تواند بیش‌تر بررسی شود.

 

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید