انتشار این مقاله


۹ غذای عالی که نمی‌خورید

دکترمجازی در این مقاله خواهد گفت که چرا جلبک دریایی و ۸ غذای دیگر از مواد غذایی عالی اما کمتر شناخته شده هستند.

آیا امروز جلبک دریایی خورده‌اید؟ دکترمجازی در این مقاله بررسی خواهد که چرا جلبک دریایی و ۸ غذای دیگر، از مواد غذایی عالی اما کمتر شناخته‌شده برای سلامتی به شمار می‌روند.

ماهی قزل‌آلا، انواع توت‌ها، کلم بروکلی، بادام و کلم پیچ از ستاره‌های دنیای رژیم غذایی هستند. اما آن‌ها تنها نیروگاه‌های تغذیه‌ای موجود نیستند. بسیاری از غذاهای دیگر که شهرت این مواد را به دست نیاورده‌اند نیز ارزش بودن در بشقاب‌تان را دارند. با این ۹ غذا شروع کنید:

۱. گل کلم

کلم بروکلی خویشاوندی است که توجه همه را به خود جلب می‌کند، ولی پسرعموی کم‌رنگ‌ترش کمتر از آن نیست. گل کلم مانند سایر سبزیجات مربوط به خانواده‌ی کلم نیز منبع خوبی از ویتامین C و فیبر می‌باشند. طبق آزمایش‌های اولیه‌ای که در آزمایشگاه و روی حیوانات انجام شد، مانند کلم بروکلی، در گل کلم نیز یک ماده گیاهی طبیعی به نام سولفورفان وجود دارد که ممکن است علیه سرطان کارآمد باشد. بسیاری از چیزهای دیگر نیز خطر ابتلا به سرطان را تحت تاثیر قرار می‌دهند، اما رژیم غذایی یکی از ساده‌ترین کنترل‌هاست.

۲. ساردین

این ماهی کوچک ارزش تغذیه‌ای بالایی دارد. ساردین منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ می‌باشد و کم‌تر غذایی است که مانند آن سرشار از ویتامین B12 باشد. ساردین همچنین منبع غنی از ویتامین D، شریک کلسیم در افزایش قدرت استخوانی، محسوب می‌شود.


مقاله مرتبط: بهترین غذاها برای رژیم غذایی ضدپیری


۳. تمپه

با توفو آشنایی دارید، اما آیا Tempeh را امتحان کرده‌اید؟ Tempeh از سویا به عمل آمده و حاوی مواد مغذی مثل پروتئین، پتاسیم و کلسیم است.

۴. چغندر

این ریشه‌های رنگارنگ در ظاهر سفت و زمخت به نظر می‌رسند اما هنگامی که آن‌ها را بپزید، نرم و شیرین می‌شوند. چغندر دارای مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان است، که ممکن است سپر خوبی در برابر سرطان و سایر بیماری‌های مزمن باشد. علاوه بر این، آب آن‌، که غنی از نیترات است، کاهش فشار خون و افزایش جریان خون به مغز را باعث می‌شود. اگر یک ورزشکار هستید، خوردن چغندر به عنوان میان‌وعده ممکن است حتی به بهبود عملکرد شما نیز کمک کند.


مقاله مرتبط: با خوردن این ۲۵ ماده‌ی غذایی ارزشمند، همانند ملوان زبل نیرومند شوید!


۵. کنگر فرنگی

می‌توانید آن را کباب کنید، بپزید و یا برگ یا ساقۀ آن را بخورید. تمام کنگر فرنگی را بخورید و فقط ۶۰ کالری و تقریبا هیچ چربی، بدون درنظر گرفتن سسی که همراه با آن میل می‌کنید، دریافت خواهید کرد. کنگر فرنگی با فیبر بالایی که دارد، سیرتان می‌کند تا به دنبال غذاهای پرچرب نروید.

۶. کفیر

این شامپانی به دست آمده از شیر تخمیر شده سال‌های بسیاری است که در کوه‌های قفقاز اروپای شرقی جزو رژیم غذایی مردم می‌باشد. به تازگی، در ایالات متحده نیز در حال واردشدن به سفره‌های غذاست. کفیر حاوی مقدار بالایی از باکتری مفیدی به نام پروبیوتیک می‌باشد. همچنین اثرات ضدالتهابی و ضدسرطانی آن مورد مطالعه قرار گرفته است.

۷. آلو بخار (آلو خشک)

آلو بخار، که همان آلوی خشک شده است، بسیار بیشتر از تنظیم عملکرد دستگاه گوراش را می‌تواند انجام دهد. آلو بخار دارای آنتی‌اکسیدان‌ و فیبر است. یک چهارم فنجان آلو بخار دارای ۱۰۴ کالری و ۱۲ درصد فیبر مورد نیاز روزانه می‌باشد. می‌توانید آن را ریزریز کرده و به کلوچه یا سایر محصولات پخته شده اضافه کنید و یا آن‌ها را در شیرینی‌ها، غلات، سس یا خورشت استفاده نمایید.

۸. عدس

عدس به اندازه‌ی لوبیا محبوب نیست، ولی ستاره‌ای بزرگ در عرصۀ سلامت می‌باشد. قبل از اینکه عدس را بپزید لازم نیست آن را خیس کنید. عدس را در سوپ یا خورش‌ جایگزین گوشت کنید و با کاهش میزان چربی، پروتئین و فیبر سرشار دریافت نمایید.

۹. جلبک دریایی

جلبک دریایی را هرگز به لب نزده‌اید، مگر اینکه طرفدار سوشی باشید. اما این عضو خانواده جلبک‌ها قطعا ارزش امتحان کردن را دارد. از آن‌جایی که مواد مغذی را از دریا جذب می‌کند، جلبک دریایی غنی از بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی، به ویژه کلسیم و آهن است. همچنین دارای پروتئین بالا و چربی کمی می‌باشد.

زهرا کریمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید