انتشار این مقاله


ارتباط قهوه با ریسک مرگ!

مصرف بیشتر قهوه با ریسک کمتر مرگ در ارتباط است.

بارسلونا، اسپانیا، ۲۷ آگوست ۲۰۱۷: بر طبق تحقیق ارائه شده‌ی امروز در کنگره‌ی ESC مصرف بیشتر قهوه با ریسک کمتر مرگ در ارتباط است. این مطالعه‌ی مشاهده‌ای با ۲۰,۰۰۰ شرکت‌کننده اظهار می‌کند که قهوه می‌تواند یک بخش از رژیم سلامت غذایی در افراد سالم باشد.


مقاله مرتبط: نوشیدن قهوه طول عمر را افزایش می‌دهد!


دکتر آدلا ناوارو، کاردیولوژیستی در بیمارستان دناوارا، در پامپلونای اسپانیا بیان کرد:

قهوه یکی از نوشیدنی‌های با مصرف بالا در سراسر جهان است. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که نوشیدن قهوه ممکن است با تمام علل مرگ در ارتباط باشد اما این موضوع در کشور‌های مدیترانه‌ای بررسی نشده است.

هدف این آزمایش این است که ارتباط بین نوشیدن قهوه و خطر مرگ گروه میانسالان مدیترانه را پیدا کند. این مطالعه در چارچوب پروژه‌ی SUN هدایت شد، یک مطالعه ی گذشته‌نگر کوهورت طولانی‌مدت در بیش از ۲۲,۵۰۰ تحصیل‌کرده‌های دانشگاه اسپانیا از سال ۱۹۹۹ آغاز شد.

این آنالیز شامل ۱۹,۸۹۶ شرکت‌کننده از پروژه‌ی SUN می‌شود و میانگین سنی این افراد ۳۷.۷ می‌باشد. در آغاز مطالعه، شرکت‌کنندگان یک پرسشنامه‌ی نیمه‌کمی برنامه غذایی معتبر را پر کردند تا اطلاعاتی از مصرف قهوه، شیوه‌ی زندگی و مشخصه‌های اجتماعی-جمعیتی، اندازه گیری‌های بدنی و عارضه‌های سلامت در گذشته جمع‌آوری شود.

بیماران به طور متوسط ۱۰ سال تحت پیگیری قرار گرفتند. اطلاعات و آمار مرگ از شرکت‌کنندگان مطالعه و خانواده‌های آنان، مراکز پستی و شاخص ملی مرگ تهیه شد. برای ارزیابی نسبت مخاطره (hazard ratios) و بازه‌ی اطمینان ۹۵ درصدی به منظور پی بردن به مرگ‌ومیر بر اثر حادثه، بر اساس خط مبنای مصرف قهوه از رگرسیون کاکس استفاده شد تا عوامل بالقوه‌ی مخدوشگر تحقیق برطرف شوند


مقاله‌ی مرتبط: نوشیدن قهوه سبب کاهش خطر ابتلا به دیابت می‌شود


در طول این دوره‌ی ۱۰ ساله ۳۳۷ شرکت کننده فوت کردند. محققین دریافتند کسانی که حداقل چهار فنجان قهوه در روز مصرف می‌کردند ۶۴ درصد نسبت به کسانی که هرگز یا تقریبا هرگز قهوه مصرف نکرده بودند در معرض خطر کمتری از همه علل مرگ قرار داشتند. ۲۲ درصد خطر کمتر به ازای هر دو فنجان قهوه ی اضافه در روز به دست آمد.

پژوهشگران تاثیر سن، جنس و تبعیت از رژیم غذایی مدیترانه‌ای را روی ارتباط بین خط مبنای مصرف قهوه و مرگ آزمایش کردند. آن‌ها اثر متقابل معناداری بین مصرف قهوه و سن مشاهده کردند. در آن‌هایی که دست کم ۴۵ سال داشتند، مصرف دو فنجان قهوه‌ی بیشتر در روز با ۳۰ درصد خطر کمتر مرگ، در پیگیری بیماران دیده شد. در بین شرکت‌کنندگان نوجوان ارتباط معنا‌داری وجود نداشت.

دکتر ناوارو بیان کرد:

در پروژه ی SUN ما یک ارتباط معکوس بین نوشیدن قهوه و خطر همه‌ی عوامل مرگ به خصوص در بین افراد ۴۵ ساله و بالاتر دریافتیم. این می‌تواند به دلیل ارتباط محافظت کننده‌ی قوی‌تر بین شرکت‌کننده های مسن‌تر باشد.

او نتیجه گرفت:

یافته‌های ما نشان می‌دهد نوشیدن چهار فنجان قهوه در روز می‌تواند بخشی از برنامه‌ی سلامت غذایی افراد سالم باشد.

حسن محمدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید