انتشار این مقاله


ورزش‌های سنگین باعث ترشح اندروفین می‌شوند

شدت ورزش بر میزان ترشح اندروفین اثر دارد

محققان فنلاندی دانشگاه تورکو پی بردند ترشح اندورفینِ القاشده در مغز، هنگام ورزش کردن به شدت فعالیت ورزشی بستگی دارد. ترشح اندورفین القا شده وابسته به ورزش مکانیسم مهمی است که به موجب انگیزش ورزشی و تداوم و قوت فعالیت فیزیکی تنظیم می‌شود. مطالعه‌ی اخیری که در مرکز PET دانشگاه تورکو صورت گرفت، نشان داده است تمرینات فاصله‌دار با شدت بالا (HIIT) منجر به ترشح اندوفین در مغز می‌شود که می‌تواند استرس عاطفی و فیزیکی‌‌ ناشی از فعالیت شدید را تسکین ‌ٔدهد. در ورزش‌های سبک نظیر ایروبیک، اندروفین به اندازه‌ی ورزش‌های سنگین و پر‌تحرک ترشح نمی‌شود.


مقاله‌ی مرتبط: کدام ورزش بیشترین فایده را برای مغز دارد؟


در این مطالعه، HIIT به طور قابل ملاحظه‌ای ترشح اندورفین و دیگر پپتید‌های اپیوئیدی را در نواحی مغزی کنترل‌کننده‌ی درد و عواطف افزایش می‌دهد. علاوه بر این، فعالیت‌های‌ تناوبی پرشدت در موارد آزمایشی، احساسات منفی را القا می‌کرد که با ترشح بالاتر اندورفین ارتباط دارد. اگرچه ورزش ایروبیک یک ساعته موجب القای ترشح قابل ملاحظه‌ی اندورفین نمی‌شود، امّا احساس رضایت و لذت‌ را افزایش می‌دهد و این احساس با ترشح اندورفین همبستگی دارد.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد شدت ورزش بر ترشح اندورفین تأثیر داشته و سیستم اپیوئید مغز بر احساس رضایت از فعالیت فیزیکی اثر‌گذار است و این در مورد همه‌ی تمریتان فیزیکی سبک و سنگین صادق است.

ترشح اندورفین القا شده با ورزش، مکانیسمی مهم در تقویت انگیزه‌ و ورزش منظم است. احساس نشاط در‌پی ورزش‌های سبک، به فراگیر شدن ورزش کمک می‌کند. به نظر می‌رسد در تمرینات ورزشی سنگین، ترشح اندورفین با احساس درد و نارضایتی ارتباط دارد. این احساس نا‌رضایتی ورزشکار را از فعالیت بیش‌تر باز‌می‌دارد؛ برای شروع ورزش، زمان و شدت فعالیت را معقولانه انتخاب کنیم. ‌


مقاله‌ی مرتبط: ۱۵ مواد غذایی موثر بر مغز که تمرکز و حافظه را افزایش میدهند


در این مطالعه که با استفاده از برش‌نگاری گسیل پوزیترون (PET) انجام شده است، شرکت کنندگان ترکیب رادیواکتیوی دریافت کردند که به گیرنده‌های اپیوئیدی مغزشان متصل می‌شود. پرتوزایی در مغز با اسکنر PET در سه شرایط اندازه‌گیری شده است: ۱) بعد از ۶۰ دقیقه جلسه‌ی تمرینی ایروبیک با شدت متوسط ۲) بعد از ورزش سنگین و متناوب ۳) بعد از استراحت .

نتایج  این مطالعه در ژورنال Neuropsychopharmacology  منتشر شده است.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید