انتشار این مقاله


قسمت سوّم ماجراجویی؛ پزشکان جهنّمی! (۱)

در این قسمت از ماجراجویی‌ها پرده از پزشکانی برمی‌داریم که بیشتر از جان بخشیدن به بیمارانشان، جان آنان را گرفته‌اند!


این سوّمین قسمت از سری ماجراجویی‌های دکتر مجازی است.


پیشگفتار:

پزشکان در هر جامعه‌ای دریچه‌هایی امیدوار کننده، برای سلامتی و خلاصی از دست بیماری و سختی هستند. بی‌شک پزشکان بزرگ و چیره‌دست در ایران و جهان کم نبوده و با قاطعیّت می‌توانم بگویم حتی از شمار خارج‌اند. اما گاهی در این میان کسانی هم هستند که به نام طبابت، بیماران خود را تا سرحد مرگ برده و یا حتی به قتل رسانده‌اند! در طول تاریخ، بخصوص در ۱۰۰ سال اخیر، بوده‌اند پزشکانی که نامشان در تاریخ ثبت شده‌است، امّا نه برای دست‌آوردهایشان، نه برای خیل عظیم زندگی‌هایی که به افراد باز‌گردانده‌اند! آری درست حدس زدید، از آن‌ها در لابلای صفحات تاریخ با نام بزهکار و قاتل یاد می‌شود. در این دست ماجراجویی‌ها سعی داریم، تلخ و شیرینِ تاریخ علم را برایتان یک جا جمع کنیم، پس در ماجراجویی‌‌های دکتر مجازی همراه ما باشید…

یادداشتی بر ماجراجویی

پزشک جهنمی؛ ۱۰

Jack Kevorkian (دکتر مرگ)
۱۹۲۸-۲۰۱۱

یکی از پر‌سر‌و‌صدا‌ترین پرونده های مطبوعاتی جهان، جک کیورکیان بود، که به بخاطر پایان دادن به زندگی بیمارانی که به قول خودش به پایان راه رسیده‌اند، شناخته می‌شود، پایانی که با کمک او در ارتکاب به خودکشی برای بیمار روی می‌داد! او جمله مشهوری دارد که از این قرار است: “مردن جرم نیست!” بر همین اساس، شواهد گواه از آن دارند که بیش از ۱۳۰ بیمار با کمک او و تحت حمایت او خودکشی کرده و از دنیا رفته‌اند.

جک کیورکیان حتی ابزارهای خاص خود را برای ایجاد مرگ آسان ساخته بود که دو راه را در پیشروی بیمار قرار می‌دادند! اولین راه راهکاری به نام “تاناترون” بود که از طریق تزریق داخل وریدی موادی چون سالین، سدیم تیوپنتال، و کلراید پتاسیم، به انجام می‌رسید! او هم چنین از راهکار دیگری به نام “مرکوترون” نیز استفاده می‌کرد که در آن از ماسکی که برای استنشاق منو اکسید کربن توسط بیمار استفاده می‌شد. سر انجام قاتل داستان ما شناسایی و دستگیر شده و برای مدت ۸ سال! به زندان محکوم شد، یعنی از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۷. او در این سال به قید ضمانت آزاد شد؛ و چهار سال بعد یعنی سال ۲۰۱۱ به جمع بیماران به آخر خط رسیده‌اش پیوست و دار فانی را وداع گفت! روحش نشاد!

پزشک جهنمی؛ ۹

walter freeman
۱۸۹۵-۱۹۷۲

والتر فریمن نورولوژیستی بود که از دانشگاه ییل و دانشکده پزشکی پنسیلوانیا فارغ‌التحصیل شده بود. اگرچه او به عنوان کسی که به دنبال اهداف خراب کارانه بوده باشد، شناخته نمی‌شود، اما در حدود ۳۵۰۰ لوبکتومی (جراحی برداشتن بخشی از مغز) را در آمریکا انجام داد که از مهم‌ترین موارد این جراحی‌ها می‌توان به لوبکتومی روزماری کندی و… اشاره کرد. امروزه این دست از جراحی‌ها به ندرت انجام می‌شود. از همه این‌ها گذشته، او کسی بود که به شدت به این دسته از جراحی‌ها علاقه نشان داد‌، علاقه‌ای که به تکمیل فرایند و دانش لوبکتومی انجامید و او را پس از آن که توانست تعدادی از بیماران را درمان کند، به شهرت رساند.

لوبکتومی از لوب فرونتال

امّا اشتباه نکنید! داستان به همین جا ختم نمی‌شود؛ فریمن در جراحی‌های خود به شدت شهرت‌طلبانه عمل می‌کرد و مرگ بیمارش برایش پشیزی ارزش نداشت! برای مثال او در برخی از جراحی‌های خود از یخ‌های یخچال خانه خودش برای سرد کردن محل جراحی استفاده می‌کرد، که این باعث نفوذ آب به درون مغز بیماران می شد! یا در مواردی، ۲۰ مورد لوبکتومی را در یک روز انجام داد، آن هم بدون کمک هیچ جراحی که واقعاً این کاره باشد! او حتی به رسانه‌ها هم اجازه می‌داد که از فرایندهای لوبکتومی گسترده‌اش حضوراً تصویر‌برداری کنند. افرادی که در این جلسات حضور داشته‌اند اذعان کرده‌اند که او بی‌توجه به مرگ بیمار زیر دستش، به سرعت و بدون هیچ‌گونه ترحمی به سراغ بیمار دیگر می‌رفت!

پزشک جهنمی؛ ۸

 Harry Howard Holmes
۱۸۶۱-۱۸۹۶ 

هری هووارد هولمز، که به هرمن ماجت نیز معروف است، اولین قاتل سریالی در ایالات متحده بود که به دار آویخته شد. او در سال ۱۸۸۴ به دانشگاه واشنگتن رفت تا پزشکی بخواند و دکتر شود. در این مدت او افرادی را از آزمایشگاه‌های دانشکده می‌ربود و بدن آن‌ها را مورد تعرض قرار‌ داده و به قتل می‌رساند، او جوری صحنه‌سازی می‌کرد که انگار این افراد تصادفاً به قتل رسیده‌اند. او با این کار از بیمه‌های طرف قرار داد مقتولین، پول هم می‌گرفت، پولی که بیمه بابت هزینه‌های درمان و… به او می‌پرداخت!

نوشته‌ی بالای خبر: کارخانه‌ی جسد آقای Mudgett(ماجت) زمانی که یک سادیسمی منشی‌ای را به خدمت می‌گیرد، همه‌ی نگاه‌ها و رفتارهای نقّادانه‌اش جنبه‌ی کاری و شغلی ندارند!

پس از فارغ‌التحصیلی، او به شیکاگو رفت و در انجا با کلاهبرداری از یک داروساز، هتلی را تحت تملک خود در‌آورد، هتلی که بعد‌ها مشخص شد که محل کار قاتل ‌داستان ما بوده است! او در هتل بر روی بدن افرادی که به قتل رسانده بود، آزمایش انجام می‌داد. اغلب قربانیان هولمز را زنانی تشکیل می‌دادند که به‌دست او خفه شده و قطعه‌قطعه می‌شدند! او بدن قربانیان خود را تکه‌تکه کرده، عریان نموده و تکه‌هایشان را به قطعات استخوانی بدون گوشت بدل می‌کرد، استخوان‌هایی که از قضای روز‌گار همه به دانشکده‌های پزشکی فروخته می‌شدند!

پزشک جهنمی؛ ۷

Arnfinn Nesset
۱۹۳۶- 

ارنفین نسِت، هرچند که یک پزشک نیست اما تلاش کرد که یکی از آن‌ها باشد! او پرستاری نوروژی بود که به اتهام قتل ۲۲ نفر از بیمارانش، دستگیر شد. هر ۲۲ مورد این قتل‌ها توسط تزریق ماده‌ی مرگ‌بار کوراسیت، که شل‌کننده‌ی قوی عضلات است، صورت پذیرفته بود. به دلیل نوع دارو، متهم کردن Nesset به ارتکاب این قتل‌ها، مشکل بود.

چرا که داروی کوراسیت، دارویی است که به سختی می‌توان ردپایی از آن را پس از تزریق، در بدن فرد شناسایی کرد. به همین دلیل تحقیقات دو سال به طول انجامید و پس از آن، دادگاه قاتل داستان ما ۵ ماه زمان برد. سر انجام او در هر ۲۲ مورد قاتل شناخته شده و به ۲۱ سال زندان محکوم شد! یعنی چیزی کمتر از یکسال به ازای هر قربانی! این تعداد سال زندان در نروژ حداکثر مدت محکومیت در قانون است! او در سال ۲۰۰۴، از زندان آزاد شد و با نامی مستعار در جایی در نروژ هنوز زندگی می‌کند.

پزشک جهنمی؛ ۶

Carl Clauberg
۱۸۹۸-۱۹۵۷

کارل کلاوبرگ، که یکی از دو پزشک نازی آلمانی است که در مسیر ماجراجویی به آن‌ها خواهیم پرداخت، یکی از آن دسته پزشکانی بود که در اردوگاه‌های نازی دست به آزمایشات مرگبار می‌زد؛ بخصوص در اردوگاه اشوویتس. پس از گذرندان دوره‌ی تخصصی زنان و زایمان، او استاد تمام این رشته در دانشگاه کونیگزبرک آلمان شد. پس از پیوستن به جریان نازیسم در ۱۹۳۳، کلاوبرگ در سال ۱۹۴۲ به هاینریش هیملر نزدیک شده و پیشنهاد راه اندازی آزمایشاتی برای عقیم‌سازی کامل زنان را مطرح کرد.

هیملر با پیشنهاد او موافقت کرده و او را به درجه ۱۰ اردوگاه ارتقاء داد. ان ارتقا برای کلاوبرگ کافی بود که بدون مشکل از اسرا سوءاستفاده کند. کلاوبرگ به شدّت به دنبال راهی آسان و کوتاه‌مدت برای عقیم‌سازی زنان بود! برای مثال یکی از آزمون‌های او در این راستا تزریق اسید مایع به درون رحم زنان اسیر در اردوگاه بود. پس از این کار آن‌ها زنانی را که تخمدانشان آسیب دیده بود، یافته و آن‌ها را برای تحقیقات بیشتر به برلین می‌فرستادند. گاهی اوقات بیماران در زیر ابزار‌های نمونه‌برداری یا بهتر بگویم، بایوپسی‎، جان می‌دادند و کشته می‌شدند. شواهد حاکی از آنند که حدود ۳۰۰ زن در این آزمایشات شرکت داده شدند. سر‌انجام کلاوبرگ  دست گیر شد، آن هم دو بار! بالتبع بار اول از زندان آزاد گشت اما بار دوم، قبل از برگزاری دادگاه، جان سپرد.


ماجراجویی این هفته را همین جا پایان می‌دهیم و شما را دعوت می‌کنیم که برای آشنایی با پنج پزشک جهنمی بعد، منتظر قسمت بعدی سری ماجراجویی‌های دکتر مجازی باشید…
در انتهای صفحه می‌توانید، نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید

در ماجراجویی‌های دکتر مجازی، بخوانید، ببینید، لمس کنید

حسین مصطفی‌نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید