انتشار این مقاله


درمان پوكی استخوان بوسيله داروی گیاهی چینی

نوعي داروی گیاهی چینی ممكن است كليدی برای درمان پوكی استخوان بدون ايجاد عوارض جانبی باشد.

نوعي گياه كه به صورت گسترده در طب سنتی چين استفاده می‌شود ممكن است كليدی برای درمان پوكی استخوان بدون ايجاد عوارض جانبی باشد.

محققان UBC با استفاده از تركيب استخراج شده از گیاه مريم‌گلی قرمز (sage) راهی را برای مهار انتخابی آنزيمی به نام كاتپسين کا (CatK) كشف كرده‌اند. اين آنزيم نقش مهمی در تجزيه كلاژن در استخوان‌ها طی پوكی استخوان دارد.

ديتر برومه۱، پروفسور دانشكده دندان‌پزشكی، گفت:

در سال‌های اخير پيشرفت داروهای پوكی استخوان در شركت‌های دارویی روی مهار آنزیمCatK تمركز داشته است.تمام آزمايشات بالينی تا امروز به دليل ايجاد عوارض جانبی از جمله سكته، فيبروز پوست و مشكلات قلبی-عروقي، شكست خورده‌اند. ما راهی را براي مهار CatK تنها در بافت استخوانی كشف كرده‌ايم كه فكر می‌كنيم ساير اثرات منفی را نخواهد داشت.

محققان تركيب استخراج شده از گیاه مريم‌گلی قرمز را روی سلول‌های استخوانی انسان‌ها و موش‌ها و موش‌های آزمايشگاهی امتحان كردند. آن‌ها دريافتند كه در مقايسه با گروه كنترل اين تركيب تا ٣٥ درصد مانع از از پوكی استخوان شده و تراكم مواد معدنی استخوان را در موش‌ها افزايش داده است.


مقاله مرتبط: چرا به پوکی استخوان مبتلا می‌شویم؟!


اين مطالعه بر اساس مطالعه پيشين صورت گرفته توسط برونو و تيمش می‌باشد كه به دنبال تاثير گیاه مريم‌گلی قرمز، كه در چين با نام  «danshen» شناخته می‌شود، و درمان بيماری‌های استخوان با متوقف كردن فعاليت CatK در زمينه‌های محدودی بودند.

ریشه خشک شده danshen

مهار كننده‌های آنزيم‌ها همانند قفل و كليد عمل می‌كنند. بسياری از دارو‌های پيشرفته كه به عنوان مهار كننده‌های جايگاه فعال آنزيم شناخته می‌شوند، همانند شاه‌كليد عمل كرده و كل آنزيم را قفل می‌نمایند. بدين ترتيب با مهار عملكرد ايجادكننده بيماری آنزيم مانند تخريب كلاژن، فعاليت نرمال آن را نيز متوقف می‌كنند.

پريتی پانوار۲، يكی از محققان آزمايشگاه برونو، گفت:

‎ CatK يك آنزيم چندكاره با فعاليت‌های مهم در ديگر نقاط بدن است و ما معتقديم مهار كردن آن موجب ايجاد عوارض جانبی غيرمنتظره در ساير دارو‌ها می‌شود. تركيب ما تنها فعاليت تخريب كلاژن CatK را مهار می‌كند و مانع از تجزيه غيرقابل كنترل كلاژن در استخوان‌ها، بدون ايجاد اثرات منفی می‌شود.

اين روش درمانی می‌تواند برای درمان انواع مختلف بيماری‌های استخوانی و غضروفی مانند آرتروز و برخی سرطان‌های استخوان شود. پوكی استخوان يك بيماری جهانی است كه يك نفر از هر سه زن و يك نفر از هر پنج مرد در جهان به آن مبتلا هستند. صنعت داروسازی با صرف هزینه چند میلیارد دلار در حال تلاش برای پيدا كردن درمان و متوقف كردن پيشرفت آن است.


۱.Dieter Brömme

۲.Preety Panwar

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید