انتشار این مقاله


عوارض سرطان: ترومبوسیتوپنی

این روز ها بیماری سرطان و عوارض درمان آن گریبان گیر افراد مختلف شده است.

روش های درمانی سرطان مثل شیمی درمانی و از بین بردن سلول های سرطانی، ریسک خونریزی و کبودی را افزایش می دهد که به دنبال کاهش پلاکت های خون بر اثر درمان سرطان ایجاد می شود. پلاکت ها در لخته شدن خون نقش دارند. زمانی که تعداد پلاکت های موجود در خون کاهش یابد، میزان کبودی و خونریزی ناگهانی بیشتر شده و لکه های قرمز یا بنفش کوچکی بر روی پوست ایجاد می شود. این وضعیت ترومبوسایتوپنی thrombocytopenia نام دارد که در صورت مشاهده ی علائم زیر باید به پزشک مراجعه شود.

  • خونریزی که بعد از مدتی متوقف نشود: خونریزی از بینی، خونریزی دهان به هنگام استفراغ، خونریزی واژن (غیر از زمان قاعدگی، menstruation)، صورتی یا قرمز رنگ بودن ادرار، سیاه یا خونی شدن مدفوع، خونریزی بیش از حد و به مدت زیاد در دوران قاعدگی
  • موارد غیر خونریزی: تار شدن بینایی و سر درد های شدید، خواب آلودگی و سر گیجه

مقالات مرتبط: عوارض سرطان: آنمی

                       عوارض سرطان: ادم


راه های پیش گیری و کنترل خونریزی

  • خودداری از مصرف دارو های خاص: اغلب دارو هایی که بدون نسخه مصرف می شوند، حاوی ایبوپروفن یا آسپیرین هستند که ریسک خونریزی را بالا می برند. میزان مصرف الکل نیز در صورت کمبود پلاکت محدود یا به کلی قطع شود.
  •  مراقبت های لازم برای پیش گیری از خونریزی: به آرامی مسواک بزنید تا لثه ها دچار خونریزی نشوند. پوشیدن کفش یا دمپایی برای جلوگیری از آسیب پاها در هر مکانی توصیه می شود. در استفاده از اشیای تیز و تیغ مراقب باشید. مصرف مرطوب کننده ی بدن و لب ها بعد از دوش گرفتن فراموش نشود. اگر دچار یبوست یا خونریزی مقعدی شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • کمک های اولیه ی لازم در صورت خونریزی: محل خونریزی را با پارچه ای تمیز فشار دهید تا زمانی که قطع شود. اگر دچار کبودی می شوید، روی آن یخ بگذارید.
ترومبوسایتوپنی در حالت نرمال و در حالت کمبود پلاکت
ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید