انتشار این مقاله


مبارزه با آلرژی به وسیله کنترل سلول‌های ایمنی

محققان به روشی جدید دست یافته‌اند که قدمی بزرگ به سوی درمان آلرژی و سایر بیماری‌های التهابی خواهد بود

محققان به روشی جدید دست یافته‌اند که قدمی بزرگ به سوی درمان آلرژی و سایر بیماری‌های التهابی خواهد بود

محققان داشگاه کویینزلند یک قدم به ساخت داروهایی برای درمان بیماری‌های التهابی مانند آلرژی، التهاب بینی (رینیت)، کهیر، آسم و اگزما نزدیک‌تر شدند.
یک تیم تحقیقاتی از مؤسسه UQ که تحقیقات بیومولکولی و عکس‌برداری مولکولی پیشرفته در آن صورت می‌گیرد، نوعی سویچ‌های مولکولی ابداع کرده که پاسخ ایمنی به بسیاری از آلرژن‌های معمول را کنترل می‌کند.


مقاله مرتبط: آیا کودکتان واقعا آلرژی غذایی دارد؟


پژوهشگر بیومولکولی دکتر آبیشک آیر (Abishek Iyer) می‌گوید که سلول‌های ایمنی انسان با آزادسازی هیستامین و سایر مواد شیمیایی که موجب بروز علایم آلرژی می‌شوند، به آلرژن‌ها پاسخ می‌دهند. وی می‌گوید:

ما می‌توانیم با مصرف آنتی‌هیستامین علایم آلرژی را کم‌تر کنیم ولی این داروها ریشه آلرژی را برطرف نمی‌کنند که این آلرژی‌ها بعدا ممکن است به بیماری‌های مزمنی مانند آسم تبدیل شوند. سویچ‌های مولکولی که ما ساخته‌ایم یک پروتئین مهم بر سطح سلول‌های ایمنی بدن انسان را غیرفعال می‌کند که این پروتئین مسئول پاسخ‌گویی بن انسان به بسیاری از مواد حساسیت‌زا می‌باشد.
این روشی نوین برای جلوگیری از ایجاد آلرژی‌های شدید و واکنش‌های التهابی است که ممکن است به بیماری منجر شوند ولی آزمایشات بر روی برخی از نمونه‌های انسانی پاسخ‌گو نیست.


مقاله مرتبط: آنتی‌هیستامین‌های طبیعی برای مبتلایان به آلرژی


دکتر رِید (Reid) از دیگر محققان می‌گوید که تیم تحقیقاتی ترکیبات شیمیایی کوچکی ساخت که عملکرد سلول‌های ایمنی بدن انسان را که باعث ایحاد آلرژی می‌شود را از بین برد. آزمایشات انجام‌گرفته بر روی این ترکیبات نشان داد که این مواد در درمان بیماری‌های التهابی در جوندگان مؤثر هستند.
قدم بعدی این است که از این ترکیبات کوچک به نحوی برای درک بهتر اساس مولکولی پاسخ ایمنی بدن انسان و طراحی روش‌های درمانی بهتر برای دامنه وسیعی از آلرژی‌ها، آسم و سایر بیماری‌های التهابی استفاده شود.

امید برومندی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید