انتشار این مقاله


آدامس یک تست فوری برای التهاب

یکی از عوارض ایمپلنت‌های دندانی التهاب است، چطور بدون مراجعه به دندان‌پزشک به التهاب پی ببریم؟

ایمپلنت‌های دندانی گاهی عوارضی به دنبال دارند. در شش تا پانزده درصد بیماران سال‌ها بعد از کاشت ایمپلنت، التهاب به وجود می‌آید. در بد‌ترین حالت، باکتری‌ها بافت نرم و استخوانی اطراف ایمپلنت را تخریب می‌کنند. در آینده بیماران از یک روش سریع و مقرون به صرفه استفاده می‌کنند که تعیین می‌کند باکتری‌های تخریب‌کننده در دهان‌شان وجود دارد یا نه: با آزمایشی تشخیصی در قالب آدامس که توسط تیم تحقیقاتی دارویی JMU ارائه شد.

در عمل، تست به صورت زیر انجام می‌شود: اگر التهابی در ناحیه‌ی دهانی وجود داشته باشد، هنگام جویدن آدامس، ماده‌ی تلخی آزاد می‌شود. بعد از این بیماران می‌توانند به دندانپزشک مراجعه کنند تا در صورت تایید تشخیص درمان را آغاز کنند. این نوع تشخیص زود‌هنگام به منظور پیشگیری از عوارض جدی چون تحلیل استخوان به کار می‌رود.


مقاله مرتبط: ایمپلنت‌ دندان؛ هرآن‌چه باید بدانید


پروفسور Lorenz Meinel دارای کرسی استادی فرمولاسیون دارویی JMU بیان می‌کند: هر‌کسی می‌تواند از این ابزار تشخیصی هرجا و هر زمان استفاده کند، بدون نیاز به تجهیزات فنی. پروفسور و تیمش ابزار جدیدی ساختند، در مقاله‌ای که در مجله‌ی Nature Communications چاپ شده  این آدامس معرفی شده است.

آنزیم‌ها طعم تلخی آزاد می‌کنند

زمینه‌ی علمی: در شرایط التهابی، آنزیم‌های خاص تجزیه‌کننده‌ی پروتئین، در دهان فعال می‌شوند. فقط در مدت پنج دقیقه این آنزیم‌ها ماده‌ی خاصی از آدامس را تجزیه می‌کنند که در نتیجه یک مزه‌ی تلخ به تازگی احساس می‌شود. مطالعات اولیه‌ی تیم Meinel روی بزاق بیماران مراجعه‌کننده به درمانگاه دندانپزشکی مرلی،شهر ریمینی انجام شد.


مقاله مرتبط: دهان شما در مورد سلامتی‌تان چه می‌گوید؟


تاسیس شرکت طبق برنامه انجام خواهد شد

تیم Meinel جهت عرضه‌ی آدامس به بازار، قصد دارد یک شرکت راه‌اندازی کند. پروفسور تخمین می‌زند دو تا سه سال زمان لازم است تا این آدامس به صورت تجاری قابل دسترس شود. در حال حاضر آدامس‌هایی به عنوان تست سریع برای سایر کاربردهای پزشکی در دست ساخت هستند. پروفسور Meinel توضیح می‌دهد:

ما امیدواریم با ابزارهای تشخیصی “هر کس، هر کجا و هر زمان”  قادر به تشخیص بیماری‌های دیگر باشیم تا بیماری ها در اسرع وقت تشخیص داده شوند.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید